GAF Nomad 61 bouwverslag - update

Mijn eerste, en gelijk ook een grootte fout is gemaakt :( Ik stootte per ongeluk tegen de voorkant aan waardoor er 2 knikken zijn gekomen in de voorkant bij de bolling. Ik heb het al geprobeerd te herstellen, maar dat wilde niet meer helpen. Misschien dat jullie een idee hebben? De vorm is er in ieder geval uit.

Hier 2 foto'tjes hoe de situatie nu is:

Maurits,

in dit stadium zou ik het eruit zagen en nieuwe er in lijmen. In dit stadium is het nog gemakkelijk te herstellen. 8)
Je krijgt er spijt van als je het laat zitten, doordat de neus van romp waarschijnlijk toch iets trekt / tordeert. :?

Als ik het kan beoordelen (door het volgen van je draadje) ben je een vrij nauwkeurige bouwer, het zou jammer zijn als je model klaar is en je blijft zeggen: Goed gelukt alleen jammer van die neus ... :D

Eruit zagen lijkt me lastig, omdat het 3x3 hardhout een geheel is. Dat loopt vanaf het einde van de rechte kist tot aan de neus helemaal.

Ik ben toch verder gegaan met het idee van RCEFlyer en ik denk dat ik het wel nauwlijks zichtbaar kan fixen :) Ik heb hem nou netjes afgesneden op het verstevigings stukje, zodat het nieuwe 3x3 stukje nog voldoende grip heeft i.v.m de kracht die er op komt met de bolling.

Foto'tje:

Nu nog even wachten totdat de LHS weer hout in voorraad heeft :wink:

Groetjes,
Maurits

Hoi Maurits,

verstandig dat je het repareert, als het later indekt met balsa komt er ook nog extra stevigheid !

Je kan ook aan de binnenzijde aan extra latje erlangs lijmen zodat er nog wat extra stevigheid ontstaat. De krachten die erop komen, worden dan beter verdeeld.

Succes en ga zo door, leuk project !

Klopt, het is nou ook al zeker dat ik het beplaat met balsa. Alleen welke maat weet ik nog niet.
Ik heb hier nog 5 platen 2MM liggen, enig idee of dat te dik is?

1,5 mm kan ook, maar 2 is ook wel goed. Voordat je de kist gaat bespannen of spuiten schuur je 'm toch helemaal.

Daar raak je ook de nodige dikte van het balse mee kwijt.

Je zou op de niet kritische plaatsen bijvoorbeeld 1,5 kunnen gebruiken.

Ok bedankt, dan neem ik 2MM. Is makkelijker omdat ik het nog heb liggen en je schuurt al gauw een hoop weg bij balsa, heb je altijd nog wat reserve :wink:
Net m'n LHS gebeld, en daar komt het hout pas weer over ong. 2 weken binnen, omdat de leverancier nog op vakantie is :?

Jammer Maurits,

ik zie je hier wel uitkomen veel sterkte, goede beslissing om de herstelling op deze manier uit te voeren.
Succes.

Gust

Dat komt wel goed :) Achter het nieuwe latje wordt een extra driehoekje gelijmd zoals op de foto, maar er dan niet tussen, maar er op (aan de binnenkant). Ik ga morgen naar een andere zaak kijken of die hout hebben, zo ja dan wil ik weer hard aan de slag want het mooie weer schijnt al weer afgelopen te zijn. Ik hoop dan alle liggers [boven en onder] de kist erop te kunnen lijmen en het geknikte deel te kunnen repareren. Als dat gebeurd is zullen er nog 2 ribben bij komen en zal ik een begin maken aan de staart :)

Groetjes,
Maurits

je bent weer lekker bezig geweest in de tijd dat ik weg ben geweest :wink:

ziet er super uit, wat wil je gaan gebruiken voor servo's???

Dankje Robert. Ja ik kan lastig stilzitten he :wink: Als servo's wil ik gewone Futaba standaard servo's gaan gebruiken. De 3003S of 3001S o.i.d.

Maurits,

je hebt de moed toch niet verloren hoop ik. Als je op verlof bent, een deugddoende vakantie!!

Groeten,

Gust

De moed is zeker niet verloren, integendeel. Ik wil erg graag weer beginnen, maar het hout moet nog binnenkomen bij de LHS. :?
Ik zal dadelijk even een foto'tje posten hoe het er nu voor staat :wink:

Prachtig Maurits,

kan je ons een idee geven van de afmetingen.
Ik ga hem deze winter ook zeker maken, momenteel maak ik mijn kelder in orde om een mooie tafel te plaatsen
en achter een maand of twee ga ik dan aan de slag.
Hoe heb je je stukken gezaagd.

Dank dat we me mogen meegenieten.

Gust

Hoi Gust :) ,

De spanwijdte is ong. 1,45M (ik heb de tekeningen met 200% vergroot). De lengte van de kist zal dan ong. op 1,09M uitkomen. Erg leuk dat je hem ook gaat maken. De ribben e.d heb ik met een scherp breekmes/Stanleymes gesneden en zonodig geschuurd. Het bouwen van dit vliegtuig is erg leuk en naar mijn idee niet heel moeilijk.

Groetjes,
Maurits

hallootjes,
prachtige kist zeg
goed dat ik dit draadje zie k'wil al tijden een 2-motorige kist bouwen
mischien iets voor na mijn huidige project
maar waar heb je nou uiteindelijk die tekeningen op geprint gewoon A4
in-ieder-geval ik ben ook geaboneerd.

mzzl steven

Back