GAF Nomad 61 bouwverslag - update

De tekeningen zijn uiteindelijk geprint op A4 idd. Ik kan je vertellen dat dat een hoop papier is.
Ongeveer 70 blz. dacht ik :lol:

Zo, de berg hout is binnen. Vrijdag, zaterdag en zondag er hard tegenaan want het is het laatste weekend uit m'n vakantie :wink:

Maurits zei:
Zo, de berg hout is binnen. Vrijdag, zaterdag en zondag er hard tegenaan want het is het laatste weekend uit m'n vakantie :wink:
stuur hem dan maar naar mij op, ik bouw hem wel af, ik heb nog een weekje vakantie :D

Dat doe ik liever zelf, dan er maar iets langer over doen :wink: Het weekend niet echt kunnen doorbouwen op de ontbrekende ligger in de vleugel en wat verstevigings stokken na aan de kist, omdat ik het nogal druk had en geen sec. lijm in huis had. De gerepareerde voorkant ga ik lijmen met seconde lijm, omdat er tijdens het drogen een grote kracht op komt te staan en ik met de 60min houtlijm het niet 1 uur vast kan houden :lol: (er is nergens een aangrijppunt voor bv. een wasknijper)

Maurits zei:
Dat doe ik liever zelf, dan er maar iets langer over doen :wink: Het weekend niet echt kunnen doorbouwen op de ontbrekende ligger in de vleugel en wat verstevigings stokken na aan de kist, omdat ik het nogal druk had en geen sec. lijm in huis had. De gerepareerde voorkant ga ik lijmen met seconde lijm, omdat er tijdens het drogen een grote kracht op komt te staan en ik met de 60min houtlijm het niet 1 uur vast kan houden :lol: (er is nergens een aangrijppunt voor bv. een wasknijper)

Hee Maurits,

leuk dat er weer vooruitgang in zit.

kan je ipv een wasknijper of lijmklem niet gewoon een paar elastiekjes er om heen doen om de zaak bij elkaar te houden ?

wauw, ik zzie nu pas dit verslag, een echte schande vind ik zelf :oops:

ziet er echt zeer goed uit. dit blijf ik zeker volgen
ben echt benieuwd naar volgende updates,

ga zo verder :thumbsup:

vjete zei:
wauw, ik zzie nu pas dit verslag, een echte schande vind ik zelf :oops:

ziet er echt zeer goed uit. dit blijf ik zeker volgen
ben echt benieuwd naar volgende updates,

ga zo verder :thumbsup:

Dankje vjete. Hier dan maar een paar foto'tjes van het beplanken.
Heb besloten om eerst het een en dan het ander te doen dus eerst de vleugel af te maken :wink: .

Het binnenwerk

Buitenkant

Overall

Tot nu toe de grootste verandering. Meer komt later :wink:

Hoi Maurits,

best lastig he dat beplanken ?

Ik las hier op het forum een tip van een zeer ervaren modelbouwer. Je kan het beste het balsa hout wat vochtig maken met bijvoorbeeld een plantenspuit, daarna buig je het in vorm en zet je het tijdelijk in die vorm vast met bijvoorbeeld elastieken, klemmen, gewichten, etc.

Na een aantal uren of de volgende dag heeft het die vorm zo goed als aangenomen, waarna het verlijmen met de vleugel of romp veel gemakkelijker wordt.

Succes en ga zo door, ik blijf je draadje volgen.

ik doe het nog anders
ik lijm de beplanking eerst vast aan de hoofdligger, ik leg de vleugel met de beplanking naar beneden, ik doe lijm op de ribben en dan leg ik onder de beplanking een lat terhoogte van de neus van de ribben, en dan gewicht op de vleugel.

dit zou normaal sneller moeten gaan dan de ook zeer goede manier die RCEFlyer hierboven niet heeft uitgelegt
ook is de bovenstaande methode wat moeilijker uit te voeren voor een vleugel met een pijlstelling vind ik persoonlijk, maar ik gebruik het ook voor kleinere oppervlaktes die moeten gebogen worden en lukt perfect

RCEFlyer zei:
Hoi Maurits,

best lastig he dat beplanken ?

Ik las hier op het forum een tip van een zeer ervaren modelbouwer. Je kan het beste het balsa hout wat vochtig maken met bijvoorbeeld een plantenspuit, daarna buig je het in vorm en zet je het tijdelijk in die vorm vast met bijvoorbeeld elastieken, klemmen, gewichten, etc.

Na een aantal uren of de volgende dag heeft het die vorm zo goed als aangenomen, waarna het verlijmen met de vleugel of romp veel gemakkelijker wordt.

Succes en ga zo door, ik blijf je draadje volgen.

De truc met het water kende ik, maar ik vind het tot zo ver niet slecht gaan :) Het hout is maar 1mm dik en daardoor erg buigzaam in de breedte.
Mocht het buigen aan de voorlijst niet lukken zal ik zeker deze truc gebruiken (deze lijm ik als laatste vast).

Er zijn eigenlijk nog niet echt vorderingen :oops: Ik heb nog 2 achterlijsten nodig, en dacht gister de goede gekocht te hebben, maar ik had me vergist in de maten.
Volgendeweek dus nog maar even terug :wink:

Back