Hallo,
Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik hoop dat het niet erg is dat ik meteen maar met de deur in huis val.
Ik ben een brigantijn (1740) aan het tekenen, met de bedoeling om, in een later stadium, vanuit de tekeningen het model te gaan bouwen.
Ik loop tegen het probleem aan dat, hoewel er erg veel geschreven is over schepen, ik maar weinig kan vinden over brigantijnen. Momenteel zit ik met een vraagteken rondom het grootzeil (een gaffelzeil). Beschrijvingen geven aan dat het niet anders getuigd is dan een schoenerzeil, andere beschrijvingen geven aan dat het niet anders is dan een extra groot bezaanzeil. Oppervlakkig gezien lijkt dit prima te kloppen... maar: bij een bezaan wordt het zeil naar de gaffel en mast getrokken en bij een (moderne) schoener laat men de gaffel naar het dek zakken om het zeil op te bergen. Ik zie hier en daar echter ook oude schilderijen en platen die suggereren dat het eerder zeker niet ongebruikelijk was voor gaffel getuigde vaartuigen om het zeil naar de mast en gaffel te trekken.
Een afbeelding zegt vaak meer dan een stuk tekst:
Nu is mijn grote vraag: weet iemand wat gebruikelijk(er) was rondom 1740? met andere woorden, is A of B een historisch meer correct tuigage?
Een andere vraag (van minder belang) is: welk voordeel biedt het een boven het ander?
Het lijkt mij dat men met A sneller zeil kan maken, maar dat B makkelijker is qua opbergen.
Groeten,
Onderwatercavia
P.S.
Vergeef mij het gebrek aan correcte terminologie, ik lees veel engelstalig bronmateriaal en daardoor weet ik de Nederlandse namen/termen eigenlijk niet voldoende.
Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik hoop dat het niet erg is dat ik meteen maar met de deur in huis val.
Ik ben een brigantijn (1740) aan het tekenen, met de bedoeling om, in een later stadium, vanuit de tekeningen het model te gaan bouwen.
Ik loop tegen het probleem aan dat, hoewel er erg veel geschreven is over schepen, ik maar weinig kan vinden over brigantijnen. Momenteel zit ik met een vraagteken rondom het grootzeil (een gaffelzeil). Beschrijvingen geven aan dat het niet anders getuigd is dan een schoenerzeil, andere beschrijvingen geven aan dat het niet anders is dan een extra groot bezaanzeil. Oppervlakkig gezien lijkt dit prima te kloppen... maar: bij een bezaan wordt het zeil naar de gaffel en mast getrokken en bij een (moderne) schoener laat men de gaffel naar het dek zakken om het zeil op te bergen. Ik zie hier en daar echter ook oude schilderijen en platen die suggereren dat het eerder zeker niet ongebruikelijk was voor gaffel getuigde vaartuigen om het zeil naar de mast en gaffel te trekken.
Een afbeelding zegt vaak meer dan een stuk tekst:

Nu is mijn grote vraag: weet iemand wat gebruikelijk(er) was rondom 1740? met andere woorden, is A of B een historisch meer correct tuigage?
Een andere vraag (van minder belang) is: welk voordeel biedt het een boven het ander?
Het lijkt mij dat men met A sneller zeil kan maken, maar dat B makkelijker is qua opbergen.
Groeten,
Onderwatercavia
P.S.
Vergeef mij het gebrek aan correcte terminologie, ik lees veel engelstalig bronmateriaal en daardoor weet ik de Nederlandse namen/termen eigenlijk niet voldoende.