Gain % Futaba T8FG GY401

Gyro gain

Ongeveer 80 % zorg wel dat je hem in hh opstart en ook na in hh te zijn opgestart hem afsteld in normal mode mechanisch voor een optimale werking.
Daarna terug opstarten in hh.
Als de staart te veel oscilleert in hover of bocht, gain terug zetten.
Als hij niet locked aan voelt gain omhoog todat hij begint te schudden , daarna iets terug zetten.
Gr rinie

Lees dit ff

http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Er is geen goeie gain voor een heli te zeggen.
iedere heli is anders, dit moet echt per heli ingesteld worden.

trouwens, 80% gain op een futaba = 80% gain..
Bij spectrum en wat anderen is het 0 - 50 normal, erboven hh, bij futaba is dit normaal -100 - 0 normal, 1 - 100 = hh

Als de ts dit niet in de peiling heeft = boem.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij spectrum en wat anderen is het 0 - 50 normal, erboven hh, bij futaba is dit normaal -100 - 0 normal, 1 - 100 = hh
:):) Ik heb een ff7 (Futaba zender), gain =0-50 normal mode, 50-100 hh mode !!
weet niet of dit bij futaba 8 kanal anders is ?

:shock: bij deze futaba ff7 heb ik een GY401 op een T Rex 450 sport met gain tussen 65 en 70 in hh mode en een GY 401 op een T Rex 600 nitro met dezelfde instelling. Als ik hoger gaa beginnt hij snel te trillen, lager gaat goed to 60. Moet je misschien ook opletten hoe lang die servoarmen zijn, die zijn bij mij vrij lang.

Gain == Gain. Ik begin altijd met een 45% gain in HH en dat komt in 80% van de gevallen erg goed uit. Wat je als settings in de zender moet hebben is verschillend natuurlijk. Gebruik het Gyro Sens menu en zet de mode op AVCS (oid) en stel dan 45% AVCS in. Dat werkt zo bij futaba en spectrum en JR.

ik zou in HH ronde 32% aanvangen en vandaar uit verder gaan.

80 % is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te hoog!!!

Let op zet je transmitter in het gyro menu op de GY mode.

Er zijn veel factoren die je gain bepalen. Servo, afstand ball op de servo arm, headspeed, rotor dempers enz enz enz.

Je kan geen een heli met de andere vergelijken. Ik vlieg van het begin af aan Futaba en rond 32 % kan het niet verkeerd gaan. (GY mode)

en gain is zker niet gain tandango. JR/SpeKtrum en Futaba is wel degelijk anders!!!!

Kijk maar eens naar de volgende video

http://video.helifreak.com/?subpath=finless/jr/g770&filename=gain101.wmv

Gain zit in de gyro, en dat is dus een Gy401 hier. Gain regel je vanuit de zender maar je moet altijd op 45% (of 32%) gain uitkomen, dat wordt niet anders welke zender je ook gebruikt. Hoe je het moet instellen verschilt dan maar de gain moet gelijk uitkomen op de gyro.

Ik vindt 32% te laag, dan heb je de arm langer dan aanbevolen of de headspeed erg hoog. Ik ga dan wel uit van een bypassende futaba heck servo, dat werkt het beste icm een GY401. Toch kom ik met een simpele hitec ook rond de 48% uit. Zelfs met erg grote heckbladen kom je niet onder de 40%. Gaat het alsnog hunten dan klopt er mechanisch iets niet.

Hmm

Dan zit het bij mij allemaal fout...
Ik zit bij 3 van de 4 op 30 % en zelfs een haar eronder.

Mechanisch zit het gewoon goed, dichter bij de servo kan de hevel niet
Staartbladen zijn de standaard, bij allemaal

Dus zeg het maar waarom die gain zo laag zit, ik weet het niet.

Waarschijnlijk is het per gyro ook nog eens anders.

Daarom geef ik liever geen vaste waardes af...
Voor de gp780 weet ik ondertussen redelijk waar ik moet beginnen, dat is die 30% gain
En ook bij de 401 was dit een goed uitgangspunt.

Maar 30% in de zender is niet altijd 30% gain, dat is iets wat nog wel eens spannend is :mrgreen:

Vanavond op het veld eerste testvlucht gemaakt. Ben begonnen met 45% en uiteindelijk voor nu bij 49 uitgekomen. Dit is behoorlijk hoger als bij mijn Align GP750. Daar liggen de waardes tussen de 25 en 30.

Goed om te weten wat de ervaringen van anderen zijn. Dank daarvoor!

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?rjnxlr

Gain zit in de gyro, en dat is dus een Gy401 hier. Gain regel je vanuit de zender maar je moet altijd op 45% (of 32%) gain uitkomen, dat wordt niet anders welke zender je ook gebruikt. Hoe je het moet instellen verschilt dan maar de gain moet gelijk uitkomen op de gyro.

Ik vindt 32% te laag, dan heb je de arm langer dan aanbevolen of de headspeed erg hoog. Ik ga dan wel uit van een bypassende futaba heck servo, dat werkt het beste icm een GY401. Toch kom ik met een simpele hitec ook rond de 48% uit. Zelfs met erg grote heckbladen kom je niet onder de 40%. Gaat het alsnog hunten dan klopt er mechanisch iets niet.

Je hebt zeker de Finless video niet gekeken?

En het is zowieso kolder dat je gain altijd rond de 45% moet zijn........

Zet je Fubata zender eens in Standard gyro mode en ga dan eens op 45% zitten, kijk dan maar eens wat er gebeurt.

45% komt uit ervaring met een GY401 en futaba tail servo. Hoezo standaard? Ik heb hem altijd op HH. Waarom zou je op standaard willen vliegen?

Ook hier was 45% een goed uitgangspunt. Zo gekke keus was dat dus niet :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Toen finless nog z'n luiers volscheet vloog Tadango al met heli's rond :)

Grappig, want finless is n jaar of 10 ouder....

Zoals gevaho zei, zet m eend op de normal keuze ipv de avcs/gy keuze in de zender, niet de gain naar de -kant draaien dus, maar het gyromenu op normal zetten, dan verandert, ook met futaba, de schaal van -100/+100 naar 0/100 waarbij 0-50 normal non hh mode is.

Echt bs dat ie op 45% moet staan. Hangt ten eerste van de gebruikte zender en hoe t gainkanaal ingesteld staat.

Anko, lees nu eerst eens zonder uit de hoogte te doen. 45% ga in moet je bereiken op de gyro. Per zender moet je daarvoor verschillende instellingen voor doen, dus ook waarden.

Gyro menu niet op avcs mode gebruiken is dom, ze maken het er speciaal voor.....

Pfff, iemand anders die zegt dat iemand er ondanks 100en videos ed geen verstand van heeft. Das pas uit de hoogte. Dat het 45% moet zijn is gewoon onzin.hangt van veel meer dingen af. k zou gewoon met 20 procent en vanuit daar omhoog werken.

Anko heeft gewoon gelijk als je bij 45 start heb je grote kans dat hij direct gaat stuiteren. Bij 20 en dan omhoog heb je dat niet
Groet
Martin

+ 1 voor Anko.,

Het zit hem in de schaal die gebruikt wordt.

Futaba zender gain is True gain. Wat wil zeggen bijv (letop bijv) 32% in de zender is 32% op gyro!!!

Ga nou maar die Finless video bekijken wordt het duidelijk uitgelegd en weet je meteen waarom je de gain waarden van de zenders onderling niet kunt vergelijken.

Anko, lees nu eerst eens zonder uit de hoogte te doen. 45% ga in moet je bereiken op de gyro. Per zender moet je daarvoor verschillende instellingen voor doen, dus ook waarden.

Gyro menu niet op avcs mode gebruiken is dom, ze maken het er speciaal voor.....

aiaiai ik zit op 80 gain in de vbar en dat is aan de lage kant :eek:

gain is afhankelijk van servo, headspeed, tailratio, tailblades, massa heli. Dus ja, iedere heli heeft dezelfde gain nodig :)

gain is afhankelijk van servo, headspeed, tailratio, tailblades, massa heli
:) en dan heb je het nog niet over gehad, hoe strak moet voor je eigen vliegstyle het heck zijn, ik bv vlieg met grootere Helis met weinig gain, dus een zachte heck, bij achteruitvliegen of 3D gaat dat niet.

Back