Galjas Marieje in 1 op 20

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door wimg, 21 apr 2008.

  1. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Eindelijk!

    Een aanzet tot een bouwverslag van mijn 1 op 20 Marieje.
    Ik heb hier al een verslag staan van de bouw van m'n 1 op 100 model. Nu is het grote zusje aan de beurt. Het kleine zusje staat op de tv, deze grote meid moet echt gaan varen.
    (Foto origineel)
    [​IMG]

    (Foto model 1 op 100)
    [​IMG]

    Dit project is inmiddels al een tijdje geleden gestart. Zo rond de kerst heb ik de kiel gemaakt.
    Langzaam aan is de romp gegroeid tot wat het nu is.
    Hier onder in het kort de verschillende fases.
    Om te beginnen: Eerst het basis materiaal. Net als bij het kleine model komt het ook nu weer bij de groenteman vandaan: kistjes waarin aardbeien hebben gezeten.
    (Foto kistjes)
    [​IMG]

    Van de bodemplaten zijn de spanten gezaagd. De kiel is een hardhouten lat.
    (Foto kiel en spanten)
    [​IMG]

    De beplanking is wederom van de bodemdelen van de kistjes.
    (Foto's beplanken)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het schip, met masten en boegspriet, is te groot om in zijn geheel achter in de auto te zetten. Daarom moet nu al worden nagedacht hoe een en ander gedemonteerd kan worden. Om te kunnen demonteren moet je natuurlijk wel wat hebben; de masten en boegspriet en kluiverboom zijn daarom ook nu al gemaakt.
    (Foto romp met masten en boegspriet)
    [​IMG]

    De masten zijn gemaakt van 4 delen kwart-rond die tegen elkaar zijn gelijmd. Ik had natuurlijk ook massief rond kunnen nemen, maar ik denk dat ik, door de delen te lijmen, een stijvere (minder buigzame) mast krijg.
    De samsonpost, de "paal" waar de boegspriet tegen aan rust, is gemaakt van eikenhout. Ook de boegspriet en kluiverboom (het deel dat op de boegspriet rust) zijn van eikenhout gemaakt.

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zojuist de foto's toegevoegd!

    Wim
     
  3. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mooi bootje! Goed idee om je basismateriaal gewoon bij de groenteman te halen! Zo zie je maar, een modelbouwer kan van (bijna) alles een mooi model van bouwen!
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Aan de foto van de romp met masten en boegspriet zijn de maten niet erg goed te herleiden. Daarom hieronder de gegevens van het origineel en het model:

    Origineel
    WV - 43 ton
    Lengte over de stevens - 17,50 m
    Lengte over de waterlijn - 16,50 m
    Breedte - 4,85 m
    Lengte over alles - 26,40 m
    Hoogte boven de waterlijn - 19,20 m

    Model
    Schaal - 1:20
    WV (Berekend) - 5,4 kg
    Lengte over de stevens - 88 cm
    Lengte over de waterlijn 83 cm
    Lengte over alles - 1,32 m
    Breedte - 24 cm
    Hoogte boven de waterlijn - 96 cm

    (foto met maten)
    [​IMG]

    Uit bovenstaande gegevens komt ongeveer de lengte van de boegspriet en kluiverboom rollen (de lengte van de davits moet er natuurlijk nog van af): deze steken zo'n 40 cm voor de boeg uit!

    Al met al een hele dame dus.

    Het model is dus zo groot dat het niet in zijn geheel in mijn auto wil. De boegspriet en kluiverboom zullen er dus tijdens transport af moeten. Ook de hoogte kan ik niet kwijt in de auto, dus ook beide masten moeten verwijderd worden.
    De masten en samsonpost hebben al een voet waarin ze staan. De samsonpost kan ik "vergrendelen" met een dikke spijker. Om de masten vast te zetten heb ik nog niets bedacht. Dit is wel ongeveer het moment om dat te doen, want de volgende bouwfase is de verschansing en het dek.
    Er moet een oplossing zijn bedacht voordat het dek op de romp komt. Daarna kan ik er onvoldoende bij.

    Nu is ook het moment om de motor en schroefas te plaatsen en om de roerservo een plekje te geven.

    Al met al dus nog voldoende te doen voordat er weer gebouwd kan worden.

    Wim
     
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    wim ,ik heb je een pb gestuurd.
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb je pb ontvangen. Dank daarvoor.
    (Even voor de anderen)
    In het pb stonden een aantal tips hoe bijvoorbeeld de boegspriet te verkorten, de masten weg te nemen en het want los te maken. Dit alles om het transport te vereenvoudigen.
    In het pb zaten een aantal scans vanuit het boek en daar zaten handige dingen tussen.
    (Omdat er natuurlijk rechten op een boek zitten zijn de scans niet direct op het forum gezet.)

    Het bouwen ligt op dit moment even een beetje stil. Na het plaatsen van mijn vorige bericht heb ik nog het roer aangebracht.
    Op 17 mei jl. was de 110e "verjaardag" van Marieje in Harlingen.
    Als bouwer van het 1e model (zie mijn andere draadje) en nu van het 1 op 20 model, was ik uitgenodigd als "speciale gast". Met mijn vrouw en kinderen zijn we naar Harlingen geweest en hebben daar vele Marianen gesproken. Heb er een boel informatie opgedaan.
    Natuurlijk zijn er weer een boel foto's gemaakt van onderdelen die mij niet geheel duidelijk waren.
    Marieje was niet open voor bezoek; ze lag parmantig gepavoiseerd in de Zuiderhaven.
    [​IMG]

    Omdat de korfbal competitie nog loopt (ik ben coach van de D2's) heb ik niet veel tijd gehad te bouwen aan het grote model. Vanavond is de laatste wedstrijd (ze kunnen nog kampioen worden!) en ik hoop dus daarna weer wat tijd in het model te kunnen steken. (Als het weer nu maar niet zo mooi blijft als nu; anders moet ik steeds in de tuin zitten ;) )

    Wim
     
  7. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    den haag
    wordt mooi. ik ben helaas nog niet begonnen aan de mijne (1:100) heb de laatste tijd heel weinig tijd
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Tja,

    er zijn 4 mensen geweest die hebben gevraagd om de tekeningen van de 1 op 100 Marieje.
    Helaas nog geen bouwverslag gezien :(

    ;)

    Ikzelf ben helaas ook niet aan het bouwen toegekomen.
    Op m'n werk is het behoorlijk druk, zo erg zelfs dat er regelmatig thuis gewerkt moet worden. Daarna niet veel zin meer om nog wat te bouwen. Voorlopig ziet het er niet naar uit dat het beter wordt, hoewel een (nieuwe) collega een deel van mijn taken heeft gekregen. Betekend dat ik nu eindelijk toe zou moeten komen aan het werk waarvoor ik eigenlijk was aangenomen. ;)

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2008
  9. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    den haag
    [​IMG]sorry,[​IMG]
    maar ik heb geen tijd en kan moeilijk aan het materiaal komen. zodra ik het heb begin ik
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Gebrek aan tijd: heb ik ook.
    Materiaal: de groenteman. Niet alleen aardbeien kistjes, maar ook mandarijnen kistjes zijn een mooi bouw materiaal, wat je ook nog eens niets kost.

    Eindelijk, na vele maanden, heb ik weer eens wat aan de Marieje gedaan.
    Ik heb een schroefas gemaakt.
    Omdat het een heel korte schroefas moet zijn, is die niet te koop. Alles wat er is zou veranderd moeten worden. Nu heb ik een draaibank, maar het materiaal voor de lagers had ik niet. Een kennis van ons wilde de schroefas wel maken, maar we waren nog niet bij hun geweest. Tot enkele dagen geleden. Had de as en de koker (die had ik allebei al wel) bij me. Maar, de draaibank van onze kennis staat in zijn (niet verwarmde) schuur, dus met deze temperaturen stuur ik niemand daarheen om voor mij een as te maken.
    We spraken er zo over en hij vroeg of de lagertjes ook van bijvoorbeeld Nylon gemaakt mochten worden. Van mij wel, als het maar soepel loopt.
    Ik weet wel, brons is beter, maar dit asje hoeft geen uren achtereen te draaien. Het is tenslotte een zeilboot. Zeilen moet ze. Op de motor alleen een noodgevallen ;) (En voor de proefvaart natuurlijk)

    Nylon, maar DAT heb ik zelf nog wel in een rommel bakje liggen. Nooit aan gedacht om dat te gebruiken.

    Ik heb dus de draaibank van zolder gehaald, het stukje Nylon opgezocht en de 2 lagertjes voor de schroefas gedraaid.
    Zie hier het resultaat:
    de onderdelen
    [​IMG]
    en de uiteindelijke as
    [​IMG]

    Het asje zelf komt overigens uit een soort Meccano / Temsi achtige doos. De schroef is een standaard plastic 3-blads 45 mm exemplaar uit mijn rommeldoos.

    Nu moet het geheel in de kiel gemaakt, dan kan de motor een plaatsje krijgen.

    Dan de volgende stap: de roerservo en (moeilijker!) de lieren en verbindingen naar de zeilen.
    Dat moet allemaal nu, want wanneer het dek er op ligt, is het allemaal niet meer zo makkelijk bereikbaar.

    Tot de volgende update (hopelijk nu sneller ;) )

    Wim
     
  11. Ernie411

    Ernie411

    Lid geworden:
    10 jan 2007
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Sneek
    Mooi schip, lijkt wel wat op de Deense topzeilschoener Lila Dan.
    Die foto van d'r in Harlingen is trouwens niet de Zuiderhaven maar in de sluizen tussen de Noorderhaven en de Rommelhaven.
    Op de voorgrond zie je nog net één van de leeuwen van de Leeuwenbrug.
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dank voor de aanvulling Ernie.

    Omdat ik kruisjes zie die ons worden aangeboden door ImageShack plaats ik de fotos nogmaals, maar nu vanuit de foto-emmer:

    De onderdelen:
    [​IMG]
    De samenstelling:
    [​IMG]

    Wim
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Profisiat met je manier van bouwen, economisch ;) . Bouw zelf mijn plugs gewoon in grenen hout ,bootjes zelf in fineer afval met fijne nerf:D blijf je volgen
     
  14. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat asje had je beter van een stukje rvs kunnen maken
    Want dat spul uit mecano dozen oid dat roest als de weerga hoor
    mvg
    Frederik
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2009
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Frederik,

    dat risico neem ik dan maar voor lief. Ze zal meer uit dan in het water d'r dagen doorbrengen. Dat deel wat met het water in contact kom zal ik een likje vaseline ter bescherming geven.

    Wim
     
  16. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dit is een bouwverslag met horten en stoten. Gisteren 1 jaar geleden heb ik het eerste bericht geplaatst. Begin januari het vorige.
    Tussen januari en nu is er toch een beetje gedaan. Ik heb de "spanten" die boven het dek uit steken aangebracht en ben nu bezig met het aanvullen van de rompbeplanking tot deknivo. Nog een klein stukje bij de boeg en dan is dat geheel klaar.
    Deze spanten gaan de verschansing steunen. Vanaf iets na de helft van het schip gaan de spanten met een hoek naar binnen vallen. Ik had de spanten (dacht ik) de juiste hoek gegeven, maar om een of andere reden is die aan de stuurboords kant niet voor alle spanten helemaal goed gekomen. Ik zal daar een stukje aan moeten plakken om de verschansing goed te laten stroken.

    Ondertussen ben ik aan het nadenken over de manier waarop ik de verstelling van de kluiver aan ga pakken. De schoten van de kluiver moeten een behoorlijk stuk versteld worden (ze moeten om het achterlijk van de fok heen).
    Ik denk nu aan 2 parallelle stukjes gordijnrail waar runnertjes (die bij de gordijnrail horen) in lopen. Door voor en achter de rails een rolletje te maken kan ik een draad laten lopen door beide rails. Wanneer de ene runner naar voor gaat, gaat de andere naar achter. Elk runnertje neemt dan een schoot mee.
    Omdat het geheel niet te groot moet worden zal ik de motor "om de hoek" moeten laten lopen. Ik ben aan het denken over een worm/wormwiel overbrenging. Die is zelfremmend dus de schoten zullen niet aan de motor trekken.

    Iemand ervaring met het verstellen van kluivers? Is daarvoor een middenstand nodig, of is een links/rechts verstelling voldoende?

    Ik zal kijken of ik nog een foto kan maken van de huidige stand van zaken.

    Wim
     
  17. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    den haag
    over de kluiver weet de eigenaar van de marieje dat niet? die vaart er mee
    en er zijn voor zover ik weet niet veel boten die verder komen dan 2 zeilen op 1 servo
    volgens mij kan je ze eerst het beste net als de fok houden maar wel met ruimte om dit aan te passen
    met vallen en opstaan dus
     
  18. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Tuurlijk weet de eigenaar van het schip dat. In het eggie weet ik het ook zelf, ik heb meegevaren ;)

    Het "probleem" van de kluiver ten opzichte van bijvoorbeeld de fok, het grootzeil en de bezaan is dat de schoten achter de fok langs lopen. (En dat is in het echt ook zo.)
    Bij de overige zeilen lopen de schoten rechtstreeks naar de plaats waar ze vast staan. (In het model zou dat de lier zijn)
    Ik heb bij MiniSail een model van de Colin Archer gezien die ook een verstelbare kluiver had. De schoot liep daarbij ook achter de fok langs. Bij het "om de fok heen" lopen komt veel weerstand. Om dit te verminderen had hij de voorstag van de fok voorzien van een buisje messing. Wanneer de schoot van de kluiver naar de andere kant moet, rolt deze over dat buisje waardoor de weerstand minder is.

    Heeft iemad daarmee ervaring, of misschien een alternatief systeem?

    Wim
     
  19. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Seitentitel

    En kijk dan naar het onderdeel Tipps.

    Pendelaar
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    :thumbsup:
    TOP!

    Ik heb de site gelijk even gebookmarked.
    De genua aansturing heb ik uitgeprint en zal die eens bestuderen.

    De genua heeft een nog grotere schootverstelling dan de kluiver. Dat deel is in ieder geval voor mij interessant. De schrijver lost dit op met een winch met rollen.
    Als ik het zo snel goed heb gezien gaat de fok in dit geval om de genua heen. Ik zal eens kijken hoe hij dit heeft opgelost. Hij laat de fok in ieder geval niet "hard" op de stag van de genua leunen.
    Het lijkt in ieder geval anders dan ik in gedachten heb.
    Wat ik in gedachten heb heeft de schrijver ook uitgevoerd: de genua verstelling heeft slechts 3 (of 2) standen en geen proportionele verstelling. Dat komt mooi uit, dan kan ik met schakelaars werken.

    Alle ideeen zijn welkom en zetten mij misschien op een lumineuze gedachte om de kluiver te verstellen. Dit is een van de ideeen, samen met de Colin Archer verstelling. Zijn er nog meer tips?

    Wim
     

Deel Deze Pagina