Galloping Ghost & Webra Picco

Discussie in 'Classic RC' gestart door RTrider, 18 dec 2020.

  1. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Druten
    Door het Topsy topic kwam mijn oude Webra Picco systeem weer in beeld.
    Gelukkig heb ik de Webra Picco sinds eind zestiger jaren vorige eeuw bewaard en niet weggegeven.
    Hoe mooi zou het zijn om deze Vintage besturing ook weer te zien vliegen op OHA.
    Dwz het zend gedeelte van de Vintage zender ombouwen naar 2,4 Ghz, moderne bijpassende ontvanger die de Vintage actuators op de originele wijze laat flatteren.
    Misschien geheimtaal of Grieks voor deze en gene maar kijk op de twee volgende YouTube filmpjes en eea wordt duidelijker.
    En we krijgen leuke discussie die hopelijk tot een werkende Vintage besturing leidt met als basis moderne zend/ontvang techniek.
     
  2. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Druten
    Webra Picco

     
  3. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Druten
    Galloping Ghost

     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.785
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ben met de TS in overleg om zijn mooie zendertje naar 2,4 GHz om te bouwen. Dat is op zich zelf geen groot probleem, maar om de originele actuator aan de gang te krijgen met de bijpassende 2,4 GHz ontvanger is meer nodig. Ik heb de vraag uitgezet op het Engelse ModeZero forum, en de reactie beginnen al binnen te lopen, dus wie weet wat daar uitkomt.
    Let op: de originele actuator is een magneetspoel type, dus niet zoals de Galloping Ghost types.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.728
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Velen weten meer dan één....:D
    In mijn bagage zit ook een aardige kennis en wat praktische ervaring met nieuwe en vintage (maar geen antiek) RC materiaal, dus als ik die kan inbrengen, prima!

    In dit specifieke geval is mijn eerste intuïtie:
    Originele print er uit lepelen en in een vitrinekastje er mee.
    Dan een AtTiny 85 met standaard propoencoder er in, koppelen aan de 'stick' pot en aan een drukknopje voor de motorregeling.
    Daaraan weer een FrSky XHT module en de zender kan in bedrijf.
    Ontvanger, standaard kleine FrSky. Of kloon.
    Dan op de richting uitgang een Propo/Galopping Ghost convertor aansluiten en daar de actuator aanhangen. Dat kan niet zo moeilijk zijn, of je nu een electromotor (Rand/Rand clone) aanstuurt of een electromagneet is technisch niet zo heel verschillend.
    Wellicht moeten pulstijden iets aangepast, maar dat wijst de weg vanzelf.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2020
    RTrider vindt dit leuk.
  6. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Druten
    Jongens war ben ik blij wat ik hierboven al lees. Inmiddels begin ik er het volste vertrouwen in te krijgen dat het goed gaat komen.

    Henk, ik heb jouw vorig? jaar eens documentatie gegeven voor de TFA bibliotheek specifiek over Galloping Ghost en ik meen zelfs dat het van Evert Kreulen kwam.
    Als je tijd hebt, kun je dat eens lezen en bezien of er bruikbare info staat die dan gedeeld kan worden?
    Bvd :)
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.701
    Locatie:
    Zwolle
    Net fff gekeken...het hele pakket is hier keurig aanwezig...Inderdaad zit ook div Kreulen tussen...en wat over GG..Zal er eens induiken
     
  8. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Druten
    Top, Henk.
    Zou je enkele posts in het Topsy topic staan mbt Picco over kunnen zetten naar dit topic.
    Staat eea keurig bij elkaar
    BVD
     
  9. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Druten
    Heuh Bruno,
    Introduceer jij nu plotseling het woord ‘antiek’.
    Dat was toch niet afgesproken.:eek:o_O
    :p:p
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.728
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Vintage is alles dat ik zelf heb meegemaakt, dan wel 'live', dan wel gezien in de literatuur die ik als beginner ter beschikking had.
    Antiek is van daarvoor....:D
     
    RTrider vindt dit leuk.
  11. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Hulshout België
    Mijn Galloping Ghost set , de zender , encoder en tobe actuators komen van bij Shaun Garrity ( http://www.singlechannel.co.uk/ ) ruilhandel met ander "oud spul"
    Electronica kennis nihil maar een setje samenstellen lukt me nog wel



    Groeten Jef
     
  12. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    449
    Locatie:
    Druten
    Mooi, mooi, Jef.
    Vlieg je er ook mee?
     
  13. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.611
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt , nog niet mee gevlogen , eerst nog een geschikt modelletje vinden op outerzone , en dan nog tijd vinden om te bouwen :(:confused:
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.728
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Laatst bewerkt: 19 dec 2020
  15. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Ridderkerk

    Henk, deze week een XHT module binnen gekregen, ik ben benieuwd nu is het wachten op een ontvangertje deze is nog onderweg.

    Gr Jan
     
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.785
    Locatie:
    Boskoop
    Ik kan nergens een goede uitleg van de Rand actuator vinden, maar voor zover ik het begrijp gaat het om een elektromotor die afwisselend linksom en rechtsom draait, en daarom met een H-brug aangestuurd wordt. De Webra daarentegen is een elektromagneet die je met aan/uit aanstuurt, en dan heb je aan een H-brug niets, maar moet je een simpele driver gebruiken.
    Zie mijn draadje in Mode Zero, de bron van mijn wijsheid.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.785
    Locatie:
    Boskoop
    @Bruno van Hoek
    Bruno, weet jij of de Frsky XHT module in EU legaal is (LBT), en aan te raden aan Gerard voor zijn conversie project?
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.728
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ja, volgens mij is de EU (LBT) dat inderdaad.
    De oude DHT ook, mits voor 2015 aangeschaft.
     
  19. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    Inderdaad Max, de Rand gebruikt een H brug om de motor afwisselend de ene of de andere kant uit te sturen.
    Wanneer je 50% links en 50% rechts stuurt heb je gemiddeld de middenstand. Door de links-rechts verhouding te wijzigen kan je (hobbelend) proportioneel sturen. Dit is de basis voor L-R.
    Voor Hoog-Laag heb je nog een hevel die onder de richtingshevel zit en die heeft twee sleufuitsparingen, één om hem alleen naar voor en achter te kunnen laten glijden, de andere is voor het staafje dat ook de richting stuurt. Die sleuf is zodanig dat de H-L hevel bij kleine uitslagen van de motor de ene kant op gaat en bij grote uitslagen da andere. Die kleine en grote uitslagen worden gerealiseerd door de frequentie van het aansturen van het motortje te veranderen. Bij snel R-L pulsen maakt het motortje én het richtingheveltje relatief kleine uitslagen rond het gemiddelde, bij langzamer pulsen maakt het richtingsheveltje grotere uitslagen rond het gemiddelde. Daarmee kan je een hoogteroer aansturen.
    Dan zit er nog een extra truck in de originele rand en dat is de mogelijkheid door even het motortje één kant uit te sturen het gas verder open of de andere kant uit dicht te zetten.
    Wanneer je na de 19e januari even langs komt in Gouda kan ik het je laten zien. Ik heb nog een oude originele Rand.
    Rand-GG.jpg
    Met een processortje van Mode-Zero.
     
    RTrider, max z en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  20. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.568
    Locatie:
    Gouda
    De MicroMag radio die ik in de tweede helft van de 90'er jaren heb ontwikkeld en op de markt gebracht (verkocht in Europa, USA, Australië en Japan) heb ik gebruik gemaakt van magneetactuatoren die min of meer gebaseerd waren op sommige oudere die in tegenstelling tot de Webra, wel met een H brug werkten.
    In de MicroMag had ik een spoel waarin een magneet draaien kan. Met een normale FM zender en een eigen ontvanger had je 3 proportionele kanalen.
    De actuatoren werden aangestuurd met een gelijkspanning uit een H-brug die gevormd werd door een TDA7050 gehoorapparaat brugversterkertje. In de ontvanger zat een kleine PIC processor die door Bob Selman, een vriend van me uit de USA, op mijn specificatie was geprogrammeerd. Daar zat ook intelligentie in die de juiste kanaalvolgorde voor Graupner of Futaba koos.
    De actuatoren hadden geen mechanische cerntering, maar door de (niet gepatenteerde) opstelling van de twee actuatoren trokken de magneten elkaar aan om het midden te creëren. Omdat de spoelen onder 90° staan, is er geen beïnvloeding van Ho-La op Li-Re.
    Het systeem werkte op 3 NiCd cellen meestal 50 mAh. Later, eind 2002 kreeg ik de eerste 140 mAh kokam cellen via FMA die 3 x de vliegduur gaven voor 1/3e van het gewicht.
    DL4A.JPG
    Gewichten:
    Code:
    Ontvanger:         1.8 gram
    ESC:               0.5 gram
    Actuator klein:    0.7 gram
    Actuator groot:    1.7 gram
    3x 50 mAh Nicd:   11.0 gram
    1x 140 mAh LiPo:   3.7 gram
    
    De foto toont de DeLite met lipo 11 gram en een vliegtijd van ruim 25 minuten. Deze heeft de kleine actuatoren.
    Ik heb ze geleverd in 27, 35, 36, 40 en 41 MHz, alles FM.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina