Galloping Ghost & Webra Picco

Discussie in 'Classic RC' gestart door RTrider, 18 dec 2020.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Ok Gerard, de status van de (mijn) kennis omtrent jouw Webra Picco conversie project:

    Het 2,4 GHz deel: aan te raden is een Frsky XHT inbouw module met bijpassende Frsky ontvanger. Om het legaal te houden moet dat een firmware versie zijn die aan de Europese LBT (Listen Before Talk) regel voldoet. Ik heb even gezocht en kwam toen uit op Engel Modellbau in DE als een aanbieder die dat expliciet vermeldt.

    Zender LF deel: Arduino Digispark module (Atmel Attiny 85 processor), makkelijk te programmeren met code voorbeelden beschikbaar op het Mode Zero forum.

    Ontvanger: Frsky passend bij de XHT module.

    Webra Picco servo driver: Arduino Digispark module en een driver IC om de spoel in de "Klapperservo" aan te drijven, code beschikbaar om de standaard servo pulsen uit de ontvanger om te zetten naar een PWM signaal geschikt voor de servo.

    Wat mij nog niet duidelijk is, is wat de pulsspanning van de Webra servo moet zijn.

    Groet,
    Max.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  2. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Druten
    Avond Max, dank voor de moeite om eea uit te zoeken. Ga jouw info eens bestuderen.
    Heb al bij Engel gekeken en de XHT-LBT module had je al in de link aangegeven.
    Nu juiste ontvanger uit de 19 opties kiezen.
    Maar dan komt het
    Bij beide Arduino Digispark modules, driver IC en prgrammeren heb beslist ondersteuning nodig. Daar heb ik géén verstand van, gaat boven de pet.
    Hopelijk wil je mij daarbij ook helpen.

    Zal ook eens kijken of de Webra Picco nog werkt. Zo ja, dan kan ik de pulsspanning meten.
    Picco zender werkte op 2st 4,5V platte batterijen en de ontvanger op een 9 V blokje.
    Je hoort nog van mij
    Groet, Gerard
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2020
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Gerard,
    Met de electronica en programmering ga ik je helpen, geen zorgen. Verdere details werken we wel via de conversatie uit.
    Over de voedingsspanning van de actuator heb ik ook al informatie ontvangen, 9V net als de zender.
    Groet,
    Max.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.626
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Even wat opgescharreld (het redeneert zoveel makkelijker nu we kunnen zien hoe het zou moeten werken)
    Uit onverdachte hoek:
    Webra Picco.jpg
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Ik meen daar, van boven naar beneden, de zender, de ontvanger en de servo electronica in te herkennen.
    Ik denk echter dat de laatste een meer gebruikelijke proportionele servo laat zien, met terugkoppeling vanaf de motor ( via het mechaniek waarschijnlijk), en een puls-vergelijker aan de ingang.
    Dit komt niet overeen met de #1271 servo's die op Gerard's foto te zien zijn, en ook niet op het YT filmpje waarop duidelijk een snel heen en weergaande beweging te zien is. Bovendien laat het schema 5 aansluitdraden zien, -4,8V, -2,4V, + en 2 signaaldraden vanaf de ontvanger, terwijl op de foto's steeds maar twee draden te zien zijn. Ook via het Mode Zero forum heb ik de bevestiging gekregen dat er maar 2 verbindingsdraden zijn, waarmee dan direkt de spoel gepulst bekrachtigd wordt.

    Ik zie wel dat de potmeter in de zender 250K is, i.p.v. de gebruikelijke 5k. Dat zal misschien aangepast moeten worden bij de ombouw naar 2,4 GHz.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.626
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Klopt. In het onderschrift meen ik een verwijzing naar een Bellamatic II te zien, deze werd wel gebruikt in zelfbouw proportionalservo's.
    Dit lijkt me daar zo'n typisch voorbeeld van.
    En mechanisch werd dat dan soms zo opgelost:
    Bellamatic II Proportional mod.jpg
    Ben ik helemaal met je eens. Die twee aansluitingen gaan volgens mij direct aan de ontvanger en wel op de punten I en II. Zo'n ASY 36 kan dat makkelijk aan ( max 50 mA).
    Inderdaad, die hoogohmige pots willen nog wel eens gaan kraken.
    Helemaal deze die, open en bloot, stof en andere neerslag op z'n koolbaan heeft zien neerdalen.

    Trouwens, als ik naar die ontvanger kijk valt me de briljante schakeling op.
    Het antenne signaal wordt eerst versterkt door T2, via 5 pF uitgekoppeld naar de superreg detector (T1), het LF toonsignaal daarvan wordt via een aftakking op de 3k3 emitterweerstand teruggeleid naar T2 om vervolgens versterkt naar de buffer en schakeltrap te worden geleid via de aftakking op de collector.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2020
  7. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Amsterdam
    Is die uitkoppeling op de basis van de 2e ASY wel goed getekend, lijkt nu alles kort te sluiten maar misschien vergis ik me
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Ja, dat viel me ook al op. Misschien een knooppunt te veel getekend (aan de basis)?
     
  9. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Druten
    Bijgaande twee foto’s spreken voor zich. Op wat grotere modellen was de originele actuator te zwak en....

    8685E768-798D-488C-A32E-DF39B80E00F3.jpeg C2C37EC5-9EF6-4F77-9C27-C8DC4DF9F8A8.jpeg
     
  10. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.539
    Locatie:
    Gouda
    Kan het niet zo zijn dat de ontvanger, het middelste van de drie schema's uit post 24 direct de spoel van de Picco kan aansturen, of het relais die dan de Bellamatic uit post 29 als Galloping Ghost aanstuurt?
    En met het onderste schema uit post 24 kan je er met de omgebouwde Bellamatic uit post 26 ook een proportionele servo van maken?

    Inderdaad moet het knooppunt op de basis van de 2e SAY een foutje zijn.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.626
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat kan inderdaad moeilijk anders.
    De secundaire van de trafo zit tussen basis en emitter en stuurt de tor met de toonfrequentie (~3kHz?) in de verzadiging.
    Die kruisende lijnen waren vast zo bedoeld uit tekentechnische overwegingen, maar de stip maakte daar alsnog een zootje van.
    Polariteit van de trafowikkeling doet in deze schakeling trouwens niet terzake.
    Het is geen audio, waar je helemaal gek wordt van onbedoelde tegenfase....

    Dat lijkt me ook.
    Ik zou tegenwoordig i.p.v. dat relais een IC H-brug gebruiken, zoals men dat midden jaren 60 al deed met losse torren.
    Ik kijk wel even of die oude docu nog kan vinden
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
  12. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.539
    Locatie:
    Gouda
    Voor de Bellamatic heb je net zoals de originele Rand actuator een spanning van 2.4 volt nodig.

    Mijn opzet zoals je die in post 19 ziet is de processor van Phil G, die op de 5 Volt van de BEC draait, net zoals de logica uit de DRV8838 H-brug.
    Dan heb ik een DC-DC converter die van de 2S vliegaccu een spanning van 2.5 volt maakt. Die 2.5 volt gaat dan naar de eigenlijke H-brug in de DRV8838, die een eigen voedingsspanning input pin heeft voor de brug uitgang.
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Dat er betere oplossingen zijn geloof ik best, maar het uitgangspunt is, voor zover ik begrijp, dat de originele Webra Picco actuator gebruikt gaat worden.

    Overigens zijn er HIER op Mode Zero een aantal interessante reviews uit de jaren'60 te lezen. Een tweetal zaken vallen daar op: de 9V voeding van de actuator wordt als te weinig gezien, er is eerder 11-12V nodig om met de spoel de permanente magneet (die het roer in de rustperiode aantrekt) te laten overwinnen. En de on/off cyclus (oorspronkelijk 3 Hz) moet verhoogd worden naar 10 Hz.
     
  14. Ed_V

    Ed_V The First Aviators

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Amsterdam
    en een schema.
    Hier in ligt die 25K bij T2 ook niet meer aan massa ;)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Druten
    Blij te zien dat jullie zoveel plezier hebben met dit draadje :)

    En inderdaad Max, het is mijn bedoeling om mijn tweede Topsy te sturen met de originele flatter actuator.

    Maar dan wel met 2,4 zend-ontvang setup in originele zender behuizing én BL motor ;)

    Inmiddels heb ik gelet op Max’ en jullie betrokkenheid het volste vertrouwen dat het goed gaat komen.

    Overigens er is verschil tussen de witte en rode actuator. De ene is sterker dan de ander maar welke is een vraagteken. Kan ik dat meten met een multimeter, ohm ??
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. RTrider

    RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Druten
    Wat zou het leuk zijn om op OHA wat meer kistjes al flatterend door de lucht te zien gaan :) :)
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.626
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Rick NL, Ed_V en RTrider vinden dit leuk.
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.744
    Locatie:
    Boskoop
    Ik kan de gewenste mosfet driver MIC4427YN nergens in NL vinden, (ja, Ali heeft een adresje in China, dat wel) iemand een idee? Mogelijke vervanging?
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
  19. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.539
    Locatie:
    Gouda
    In het schema van post 24 lijkt hij misschien aan massa te liggen, maar het is gewoon de tekening van de loper. Vergelijk maar met de andere potmeters.
     
  20. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.539
    Locatie:
    Gouda
    @max z Farnell heeft ze op voorraad, moet vandaag toch nog het een en ander bestellen, kan er wel een of een paar bij bestellen. Zijn ze morgen of woensdag hier in Gouda.
    Wil je DIP-8 of SO-8?
     

Deel Deze Pagina