Ja, dat waren nog eens tijden! Met dit systeem heb ik ook nog geëxpirimenteerd en toegegeven het werkte! Laat ik het proberen eenvoudig uit te leggen. In die tijd was de besturing alleen mogelijk door het aan of uit schakelen van de draaggolf van de zender. Signaal betekende actie, geen signaal was rust. Toen hadden wij alleen de zg. superreg ontvangers en deze werkten met ruis. Geen signaal was dus ruis. Op deze ruis kon een transistor in geleiding worden gebracht en een relais worden aangestuurd. Kwam er signaal dan viel de ruis weg en werd de transistor geblokkeerd. Door aan dit relais een motortje te koppelen betekende dit, in bekrachtigde toestand rechts om in ruststand linksom. De motor werd dus continue links of rechts geschakeld en als de tijden gelijk waren, bleef het roer dus recht uit. Door in de zender een motortje te zetten met een schuine, zeg opgerolde driehoek, en hierop een sleepcontakt te zetten was de schakelduur regelbaar door meer naar links of rechts te schuiven met een stuurwiel. De moderne zenders, en als dit niet meer zo is mag een ander mij verbeteren, werken volgens het zelfde principe alleen worden de pulsen nu electronisch opgewekt. Een groot nadeel van dit systeem was, dat wanneer de zender uitviel er altijd volle roeruitslag was naar één kant dus niet erg bedrijfszeker! Alles was toen zelfbouw, maar wel leuk.
Groetjes Hans.