Galopping Ghost

• Topicstarter Topicstarter Aad
  • Startdatum Startdatum
A

Aad

Guest
Hallo allemaal,
ik zoek wat websites over "galopping ghost" zenders, weet iemand die toevallig?
Bij voorbaat hartelijk dank :D :idea:

Die zal je waarschijnlijk niet vinden als je het besturingssysteem bedoeld uit de jaren vijftig en begin zestig. Dit was een van de voorgangers van de "echte" proportionele besturing. Ik weet nog wel wat van deze besturing uit die tijd. Vertel eens wat je zoekt en wellicht kan ik je verder helpen. Op sommige sites die gaan over historische radio besturing staat nog wel eens een foto van een Citizen Ship of Kraft GG radio.

Hans Delemarre

Hallo Hans , Ja die bedoel ik, alles is welkom,ook foto's en zo, dus als je wat weet,graag!!!
alvast bedankt :o

Ja, dat waren nog eens tijden! Met dit systeem heb ik ook nog geëxpirimenteerd en toegegeven het werkte! Laat ik het proberen eenvoudig uit te leggen. In die tijd was de besturing alleen mogelijk door het aan of uit schakelen van de draaggolf van de zender. Signaal betekende actie, geen signaal was rust. Toen hadden wij alleen de zg. superreg ontvangers en deze werkten met ruis. Geen signaal was dus ruis. Op deze ruis kon een transistor in geleiding worden gebracht en een relais worden aangestuurd. Kwam er signaal dan viel de ruis weg en werd de transistor geblokkeerd. Door aan dit relais een motortje te koppelen betekende dit, in bekrachtigde toestand rechts om in ruststand linksom. De motor werd dus continue links of rechts geschakeld en als de tijden gelijk waren, bleef het roer dus recht uit. Door in de zender een motortje te zetten met een schuine, zeg opgerolde driehoek, en hierop een sleepcontakt te zetten was de schakelduur regelbaar door meer naar links of rechts te schuiven met een stuurwiel. De moderne zenders, en als dit niet meer zo is mag een ander mij verbeteren, werken volgens het zelfde principe alleen worden de pulsen nu electronisch opgewekt. Een groot nadeel van dit systeem was, dat wanneer de zender uitviel er altijd volle roeruitslag was naar één kant dus niet erg bedrijfszeker! Alles was toen zelfbouw, maar wel leuk.

Groetjes Hans.

Hallo Hans,
heb je nog foto's of weet je nog website's die hier over gaan?
En bedankt voor je mooie verhaal.........

Hallo,

hier staat een klein verhaaltje met een foto, hier staat ook nog een klein stukje er over. Hier kun je ook nog een klein stukje er over vinden verder onderaan de pagina. Op die laatste link vind je nog meer over dit soort antieke dingen die te maken hebben met modelbouw.

Heel leuk om weer zo'n stukje historie terug te zien. Alleen staat er een foutje in wat betreft de pionier op dit gebied from Holland. De correcte naam was KREULEN en zat in Rotterdam. Zelf heb ik er niets meer van en foto materiaal heb ik nooit gehad. Wel heb ik nog een XFG1 welke ik destijds als reserve heb gekocht. De zender was voorzien van een electronenbuis de DCC90 en in de ontvanger zat een XFG1 en een transistor, welke toen net uit kwam, de OC71. Dit was een germanium transistor met een lek van hiet tot aan de overkant! Later en dat weten de meesten niet, kwam er een gemoduleerd systeem waarbij het mogelijk was om meerdere functies gelijktijdig te bedienen. Dit bestond uit een toon generator met verschillende octaven waarmee of een afgestemde toonkring of een zg. reedbank werden aangestuurd. Hiermee was het mogelijk om 12 verschillende functies te bedienen, maar dit was niet proportioneel. Ook dit heb ik nog steeds, maar of het nog werkt is een groot vraagteken. Wie het als museum object graag wil hebben, kan het van mij krijgen.

Groetjes Hans.

@ Aad

Mijn vader heeft nog wat spullen betreffende de Galopping ghost besturing liggen.
ook heeft hij onderdelen/spullen (zenders/ontvangers/stuurmotoren ed) liggen van de merken E.D. en F & M (amerikaans) liggen.
Ik weet niet zeker of hij ook nog wat lees materiaal( lees schema's) heeft, maar als je interesse hebt, stuur mij dan maar een PB, dan zendt ik deze wel aan hem door. :lol:

Groeten,
Martin

Back