Garantie kwestie Printer

Heb een kleine 2 jaar terug een mooie multifunktionele canon printer gekocht bij een niet te noemen winkel.

Deze koste 130€.
Nu heb ik hem gekocht om zijn printresolutie + foto afdrukkwaliteit etc etc.
Jammer genoeg plots stuk:( maar moet in theorie nog als nieuw zijn ivm minimaal gebruik.

Nu kreeg ik een alternatief aangeboden van 2 printers.
Oke een nieuwe dus als vervanging...:D, waarschijnlijk interessanter voor de winkel en een nieuwe is fijner dan een gepareerde voor mij.

Alleen het alternatief was beide een instap budget multi printer van beide een ander merk, van elk een 65/67€.
Leuk maar heb hem voor de foto,s en die printers halen die specs verre niet.

Nu heeft de winkel wel een printer van canon, moderner model.
Maar specs zijn +- gelijk.
Is een 30€ goedkoper dan waarvoor ik de mijne kocht.

Nu heb ik voorgesteld om 20€ bij te betalen en voor deze printer te gaan.
Hoop hiermee dat repareren niet gebeurd en ik heb dan voor 20€ bijleg een nieuwe met +- zelfde specs.

Aan de ene kant heb ik zoiets van waarom bijleggen.
Eigen printer was 130€, nieuwe 100€ als ik dan ook nog 20€ bijbetaal...

Aan de andere kant, als ik niks bijbetaal is de kans groot dan men hem laat maken.
Dan kost het me niks maar heb je wel een 2 jaar oude printer die ook al gerepareerd is geweest.

Waarom geeft een winkel eigenlijk een vervangend exemplaar?
De winkel kan de garantie toch weer neer leggen bij de fabrikant?
Of kunnen hun dat max tot 1 jaar? Of draait een winkel altijd zelf op voor de kosten?
Dacht dat een winkel ook rechten heeft tot de produckten degelijkheid van een fabrikant.

Laatst bewerkt:
Waarom geeft een winkel eigenlijk een vervangend exemplaar?
De winkel kan de garantie toch weer neer leggen bij de fabrikant?
Of kunnen hun dat max tot 1 jaar? Of draait een winkel altijd zelf op voor de kosten?

Deze specifieke branche is zodanig onderhevig aan technologische vooruitgang dat iets dat vandaag aangeschaft is morgen achterhaald is.

Gewoon laten herstellen onder garantie ( en veel kans dat hij economisch niet meer te herstellen is en je toch je slag thuis haalt zonder bij te betalen)

Stevo

Laatst bewerkt:
Probleem is dat een nieuw model uit de productie (met dat soort bedragen) veel goedkoper is dan al het werk verzorgen om dat defecte ding bij de reparatiedienst te krijgen.

De winkel moet dit ook niet regelen maar de fabrikant. Die moeten hem dan herstellen of een gelijkwaardig of beter model terug sturen. Zo staat dat ook in de garantie docu als het goed is.

als je tevreden was over de werking en afdrukken van je ouwe printer dan laat je die toch lekker gratis repareren,
als deze nog te maken is wat al duurder is voor hun en de onderdelen misschien niet meer leverbaar zijn,
als er een nieuwere gegeven kan worden met betere kwaliteit kan je dat ook doen,
en printers tegenwoordig zijn goedkoper dan de meeste cartrige die je dan nog nodig hebt,
net als senseo,ze maken de winst met de pads ipv de apperaten zelf,

Check, gewoon laten "repareren" gaan ze echt niet doen. En anders is de printer dus nog steeds "zo goed als nieuw" ivm weinig gebruik zoals je zelf al concludeerde.

Bijbetalen voor een andere zou ik niet doen. je hebt gewoon minimaal 2 jaar garantie en het is niet de bedoeling om bij te betalen.

De winkelier moet zorgen voor vervanging/herstel (hoe hij dat met de fabrikant regelt is zijn zaak). Het enige waarvoor je bij zou kunnen betalen is als ze een printer aanbieden van ongeveer dezelfde kwaliteit en jij een betere zou willen. Hierover kun je dan een afspraak maken.

Je hebt een overeenkomst gesloten met de winkelier en niet met de fabrikant. De winkelier hoort dan ook voor de afhandeling van de garantie zorg te dragen. Dat de fabrikant dat vaak overneemt is een andere zaak en voor de consument meestal niet nadelig, vaak zelfs voordelig. Maar stel dat de fabrikant om wat voor reden dan ook niet wil helpen klop je gewoon weer aan bij de winkelier. Bij hem heb je het apparaat gekocht.

Dan denk ik dat de fout nu ligt bij het feit dat er een voorstel is gedaan om 20 euro bij de betalen. Ik denk dat je dat dan (wettelijk) niet meer kan intrekken, want het is een mondelinge overeenkomst?

Dit soort voorstellen worden vaak niet door de winkelier gemaakt maar in overleg met de fabrikant.

Verzendkosten heen en weer + vermoeden van probleem kan al snel in de papieren lopen waardoor ze hem commercieel total loss verklaren. Hierop wordt dan ook een alternatief aangeboden. Echter behoren ze dan wel een printer die gelijk is aan je eigen printer of beter is aan te bieden.

Als het lonend is om te repareren gebeurt dat wel. Maar een printer van 130 euro staat een reparatie tijd van ca 20 minuten voor. oftewel een eerste diagnose.

Wat ook het geval kan zijn is dat de winkelier hem in de grijze import heeft gekocht wat inhoud dat deze geen ondersteuning van de fabrikant krijgt.

Dit houdt in dat ze bijvoorbeeld printers via een ander land importeren in plaats van via de nederlandse importeur. Veel fabrikanten zijn daar niet happig op.

dat je 20 euro wilt bij betalen op een ander model hoeft niet bindend te zijn maar was in deze situatie niet de beste keuze. Wat echter wel mee kan spelen is als de printer buiten de fabrieksgarantie is dat je afhankelijk van leeftijd een x bedrag moet bijbetalen.

Voorbeeld:
Printer is 2 jaar oud, fabrieks garantie is 1 jaar.
De winkelier doet het aanbod op een nieuwe printer waarvan je 20% moet bijbetalen.
Je mag er vanuit gaan dat een printer 3 of 5 jaar mee gaat afhankelijk van de prijs. 130 euro is een twijfel geval hierin naar mijn mening maar dit is een helaas breed begrip.

Met 20% bijbetalen betaal je voor het gebruik van de printer van de 2 jaar. 1 jaar was volledige fabrieksgarantie en het 2de jaar heb je hem gebruikt uit coulance wordt er dus 20% berekent (1 van de 5 jaar). Wat ze zouden kunnen vragen de praktijk leert echter dat dit meestal pas gebeurt als de printer 2,5 jaar oud of ouder is. Dat de 2 jarige garantie is verlopen.

Even in de gaten houden dat op apparaten een minimum garantie zit van twee jaar. Zelfs als de winkelier zegt dat het maar 1 jaar is. Het is een europese wet die door NL iets anders geinterpreteerd is. In NL spreken we van een "deugelijk product" Dit betekent dat je zelfs na 2 jaar nog gewoon garantie zou kunnen claimen indien de levensverwachting voor het betreffende apparaat langer dan 2 jaar is.

Meer info over het onderwerp:

Garantie | ConsuWijzer

Voorbeeld
Mijn dure mobiele telefoon doet het na anderhalf jaar niet meer. De verkoper zegt dat hij niets voor me kan doen omdat ik geen garantie heb bijgekocht. Is dat zo? | ConsuWijzer

Wettelijke garantieperiode in Europa
De wettelijke garantieperiode in Europa | ConsuWijzer

@burp,
Dat klopt echter kennen we in nederland geen verplichte fabrieksgarantie tijd.
Wel is het zo dat na het verlopen van de fabrieks garantie de bewijslast ligt bij de koper.

Een winkelier mag vragen om bij te betalen aan een nieuwe product zover dat reeel is ten opzichte van de gebruiksperiode dat het product wel heeft gewerkt.

Het is zeldzaam dat dit bij printers gebeurt, bij groter apparatuur is dit wel vaker van toepassing. Je hebt uiteindelijk het product een bepaalde periode gebruikt en daar mag een kosten voor gerekend worden dit moet echter gelijk staan aan een percentage overeenkomend tot de verwachte levensduur zoals ik hierboven al uitlegde. Tijdens fabrieksgarantie zal dit nooit gevraagd worden daarna kan dit wel gevraagd worden.

Het klopt dat zelfs na 6 maanden de bewijslast ligt bij de koper, behalve als er nog fabrieksgarantie op zit dan is het inderdaad daarna.

Het bewijzen is altijd een lastig verhaal. Echter is het minder moeilijk is veel gevallen dan het lijkt.

Om bv de printer hier aan te halen:

De printer staat al twee jaar op dezelfde plek en er is alleen een cardridge gewisseld. Met een getuigenverklaring dat de printer nooit verplaatst is geweest, altijd volgens de gebruiksaanwijzing is gebruikt kom je al een heel eind. Gelukkig zijn printers geen auto's die op veel manieren misbruikt kunnen worden. De winkelier/fabrikant zal in dit soort gevallen simpelweg kiezen om de printer om te ruilen.

Back