Garantieproblemen Redcat Scout (gen8 v2)

Discussie in 'Electro auto's' gestart door trummis, 6 apr 2022.

  1. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Heb een Redcat Scout gen8 v2 aangeschaft.
    Heb een half uurtje gereden ermee en het lijkt een potentie te hebben. MAARRRRRR

    1) Als eerste ontdekte ik dat Toe-out erg groot was. Op zich geen giga probleem, temeer het erop lijkt dat de stuurstang die beide voorwielen verbindt niet goed aangedraait is. Volgens de winkel hoort de toe-out zo en kan je het niet afstellen. Ik zie toch duidelijk ruimte bij dat verbindingsmoertje. Zie foto

    2) de schokbrekers voor hebben een veerweg van krap 9mm. Achter 20mm. Ook voelt het voor anders aan. Daar zit geen demping in. Lijkt erop dat er geen olie in de schokbrekers zit.
    Antwoord winkel: De gen8 is zwaar van voren en daardoor hangt ie lager.
    Ik heb er een filmpje van, maar geen idee hoe het kan uploaden.

    3) Een aantal schroeven roesten. Dit merkte ik na ca een half uur rijden bij het drogen. Metaal kan roesten, maar niet in een half uur.
    De meeste schroefjes die roesten zitten in plastic dus is er verder geen schade, maar ook schroefjes waarmee de beadlocks vast zitten hebben roest, met uiteraard vlekken op de beadlocks.
    Antwoord winkel: bla bla goedkope auto en kan verder geen kwaad bla bla.
    Mijn visie is dat de rooiekat wat meegemaakt moet hebben om al te roesten. Ik heb het bij uitpakken niet gezien, maar bij het drogen had ik mijn leesbril op, dat maakt verschil.

    Graag jullie visie zodat ik een onderbouwde reactie kan schrijven.
    Zoek ik nog even verder hoe ik een filmpje kan uploaden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      426 KB
      Weergaven:
      132
  2. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Schroefjes zijn vaker van matige kwaliteit, zie je ook bij andere merken.
    Die toe out kun je toch bijstellen als jij dat nodig vind ?
    Schroefjes die in het zicht zitten kun je voor een paar centen vervangen voor betere kwaliteit.
    Dat ie voor anders geveerd is als achter is normaal, of daar olie in hoort ligt aan het type demper.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Je koopt een RTR, die zijn soms niet al te best in elkaar gezet, de vraag is of je dit onder garantie moet laten vallen, het heet immers modelbouw en dien je zelf ook aan te sleutelen. Dat toe-out is er 1 van. Het is instelbaar en dien je zelf naar je wens in te stellen maar een toe-out is standaard op de voorwielen.
    De manual: https://dealer.redcatracing.com/manuals/GEN8V2_MANUAL.pdf
    Op pagina 16 duidelijk een foto dat er veel toe-out is, het is dus de keuze van Redcat

    Schockbrekers geen demping komt wel eens voor, zelf ooit een Kyosho gehad zonder olie in de dempers en ook geen flesje erbij. Maakte ik mij niet druk om want ik heb het spul in huis. Je kunt natuurlijk even de demper loshalen en open schroeven. De veerweg zag er voor een crawler wel raar uit. Zijn er geen veerspacers of wordt er ergens iets geblokkeerd? Wat dat betreft zou een bezoekje aan de winkel een betere benadering zijn zonder afgescheept te worden hoewel je zelf in staat moet zijn om dit probleem in te zien en uit te zoeken. Voor en achter worden dezelfde dempers en constructie gebruikt dus mag je een dezelfde beweging verwachten.

    Roestende schroeven, welkom bij materiaalleer. Veel schroeven zijn puur staal zonder een beschermingslaag, een roestplek zit er zo. Een busje WD40 doet wonderen om voor en na het rijden in het natte de stalen delen te beschermen.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  5. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Even bij de winkel binnenlopen gaat niet. Dat is ruim 700km hier vandaan. Ik heb liters motorolie in huis, maar geen siliconen olie die erin zou moeten. Moet er wel olie in? Winkel komt ook niet met een tip. Stel er zou olie in moeten, had dat een optie geweest een flesje te sturen. Desnoods een 50/50 in kosten. Ik ben de beroertste niet. Maar als men me probeert af te schepen gaan ook mijn hakken in het zand.
    Zolang ik niet weet wat er aan de hand is, lijkt het me niet verstandig te gaan sleutelen, want dan is eventuele garantie zeker verkeken.
    Voor hebben de schokbrekers totaal geen weerstand. Terwijl dat achter wel zo is. Er is dus iets niet goed. En dat heb je dus gezien op het filmpje dat het raar veert.
    Nee de veer of schokbreker loopt nergens aan. Uiteraard kan ik de voorspanning verhogen aan de voorzijde, dan komt ie wellicht wat hoger te staan van voren, maar dat verhelpt niet het ongedempte effect.

    Bij de foto op pagina 16 heeft de achterkant verschrikkelijke toe-in. Plaatje is dus vervormd. Redcat spreekt in de manual niet over stelmogelijkheden. Winkel komt ook niet met een tip.

    Zwart stalen schroeven/bouten/moeren zijn bekend. Beperkte roestbestendigheid. Maar ze roesten niet in een half uur. Dit kan je krijgen als je 'm nat wegzet en na een week eens gaat kijken.

    Ik krijg het idee dat deze redcat een historie heeft.
     
  6. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Inmiddels wel een regeltje gevonden in de verkooppraat van redcat : adjustable toe angle.
    Dat probleem is dan uit de wereld. (maar blijft lullig van de winkel dat ze daar niet even op wijzen maar het wegwuiven)
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    De kennis in de winkel is er vaak niet, beter zoek je het zelf uit. Dan leer je .
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Het hoeft niet de kennis van de winkel te zijn maar het kan ook de arrogantie zijn, wetend dat je alles kunt maken met een klant op 700km afstand. Garantie betekent in veel gevallen kosten voor de winkel.
    Het klinkt misschien heel hard maar als je zelf ook niet het idee hebt is het beter om lokaal iets te kopen....
    Je kunt natuurlijk ook even contact met redcat opnemen. https://www.redcatracing.com/pages/contact

    Maar een beetje google...

    Ja, ze horen olie te hebben:

    Hier over wat voor een olie: http://www.rccrawler.com/forum/redcat-crawlers/611476-gen8-nose-dives-one-corner-shock-oil.html

    Hier iets over lekkende dempers.

    Redcat gen8 FIX shocks leaking oil? - YouTube
     
  9. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Lokaal kan ik mijn eten kopen en onderdelen voor mijn trekker. Maar een RC hobby winkel vind ik misschien in Trondheim. Da's 3 uur rijden. M.a.w. er is geen lokale optie.
    Over het algemeen is de service van internetwinkels prima.
    Ik had inderdaad al een mail gestuurd naar Redcat racing. Die geven aan dat hoogstwaarschijnlijk de olie weggelekt is uit de schokbrekers. (Over de roest doen ze wat wazig.)
    Dat had ik in mijn eerste mail naar de winkel ook als optie gegeven dat, als ze olie gevuld zijn, dat die olie dan niet in de voorschokbrekers zat.
    Dergelijke problemen worden normaal opgelost dat ze een paar dingen aangeven om het te testen. Blijkt dat de olie er dan niet inzit krijg je normaliter de vraag: Is het goed als ik olie op stuur, of wil je een korting?
    Dat kan ik dan accepteren (en doe ik dan ook) maar wettelijk heb ik het recht om te antwoorden: nee ik stuur 'm wel terug en jullie stoppen die olie er maar in. Ik heb dan zoiets stuur die olie maar. Da's het snelste en het goedkooste voor iedereen.
    Woon je op een plek waar je wel lokaal olie kan kopen, dan is dat weer sneller dus is de korting gunstiger. Simpel.

    Je koopt een RTR, die zijn soms niet al te best in elkaar gezet.
    De kennis in de winkel is er vaak niet, beter zoek je het zelf uit. Dan leer je .

    Als we dat als makke schapen accepteren verandert het ook niet en betaal je je zuurverdiende centen voor slechte producten of anders gezegd: kunnen ze je een poot uitdraaien.


    het heet immers modelbouw en dien je zelf ook aan te sleutelen
    Nee ik koop een R2R. Daar moet ik een batterij in stoppen en dan moet ie gaan. Dat ik later onderhoud moet plegen is een andere zaak.
    Volgens de verkoopsite is het enige dat ik nodig heb: 4AA batterijen voor de zender en een Lipo voor in de Gen8.
    Stond niet bij dat ik ook olie nodig had.
    Laten we eerlijk zijn: het is een beginners auto. Dan heb je geen voorraad met diverse soorten olie.

    Bedankt voor de linken! Die had ik niet gevonden. Zoekresultaten zijn vaak ook verschillend mbt de geografische plek vanwaar je zoekt.
    En uiteraard je kan net een andere zoekterm gebruiken.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Waar je nu geweest bent (besteld hebt) noem je een dozenschuiver.
    Iemand die gewoon besteld bij de fabriek, snel doorverkoopt.
    Niet erg.
    Maar een dozenschuiver heeft geen kennis (of deelt niet) ,en geeft zo weinig mogelijk nazorg.

    Via internet is dit lastig te bepalen.

    Qua garantie: in de modelbouw geven ze vaak als reactie dat je het materiaal vast buiten de bedoelde parameters hebt gebruikt.
    je zal wel gecrasht zijn, instelfout, soms nog een hint naar een regel in de handleiding, die verteld dat je alles even na moet lopen
    nooit te bewijzen.
    is dan echt puur de winkel zelf die het verschil maakt.

    Echt RTR heb je maar zelden..

    In het kader: olie bestellen..
    lijstje onderdelen maken, kun je wat vervangen indien crash oid..
    en verder
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. trummis

    trummis

    Lid geworden:
    1 dec 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Noorwegen
    Term dozenschuiver is bekend hoor. Maar je kan je niet bij de KvK inschrijven als dozenschuiver. Je bent gewoon detailhandel.
    Dat een bedrijf zich als 'dozenschuiver' kan gedragen komt omdat niemand klaagt.
    Als ik geld betaal voor een product wil ik het product wat er in de folder staat.
    Als de verkoper komt met aantijgingen zoals jij allemaal noemt, dan zal de verkoper dat moeten bewijzen.
    Maar als jullie een echte auto kopen, en hij wordt geleverd zonder motorkap, dan is dat allemaal prima?
    Ga maar niet klagen, want de verkoper zal wel zeggen dat je tegen een boom gereden bent.

    Ik laat me niet vanalles op de mouw spelden.

    Ik heb in ieder geval mijn visie op de niet deugende zooi kenbaar gemaakt.
    Er komen twee nieuwe schokbrekers en een paar schroefjes.
    Logische oplossing voor beide partijen. Terugsturen is ook zo'n gedoe.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Tja ik heb het ook meermaals gehad.

    Zelfs mijn 2 losi LST's kwamen met lege dempers. Waren geen goedkope jongens destijds.

    Pakte ze uit en dempers leeg gelekt. Druk verschil gooide men het op.

    Dat kan, nu is kwaliteit ook gewoon bagger met RTR spul. Dus kans was groot dat het met een nieuwe set dempers hetzelfde zou zijn. Dan krijg je niet automatisch geupgrade versies.

    Lagers bij HPI Apache idem. Één ritje en diff case gesmolten door vastgelopen lagers. Nieuw diff huis gekregen en alle lagers maar geupgrade.

    RTR is 99/100 keer dit.

    Nu zijn verroeste boutjes wel kwalijk. Maar het spul is weken onderweg geweest op zee. Netjes opgelost toch?

    Volgende zal je servo zijn die stuk gaat. Beste upgraden of voortaan een kit kopen.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zit wel een stevig verschil tussen een echte auto, of een schaal auto
    los van formaat :D

    Ik probeer niet goed te praten wat er in de modelbouw gebeurt..
    lullige is, je kan jezelf wel degelijk als dozenschuiver inschrijven bij de kvk.
    detailhandel, ja natuurlijk.
    Maar wat je doet om je bedrijf gaande te houden, dat is de zaak van de ondernemer, niet van de kvk.
    een bedrijf wat voor de lange termijn gaat.. dat zal eerder naar de klant luisteren, meer met garantie doen.
    maar er zijn zat voorbeelden van de andere types..
    Is ook een verschil welke zaak of persoon je hebt. heb je echt een duidelijk verhaal, zal een goede zaak wel een oplossing zoeken.
    waar een dozenschuiver dan gezellig nee blijft roepen, of je doorzet naar de fabrikant (wat in nederland in principe niet mag)

    Een echte auto, daar komt de wet bij kijken.
    persoonsvervoer, dingen moeten deugdelijk zijn, anders wordt de leverancier (en in het verlengde, de fabrikant) wettelijk en strafrechtelijk aansprakelijk gesteld.
    Lees maar eens goed de handleidingen door.. bij een echte auto staat er niet dat je alles na moet kijken.
    wasmachine, keukenapparatuur, staat er niet in..
    staat ook precies beschreven wat je met het apparaat mag doen, en wat niet.

    Dat is bij ons dan weer niet zo.
    alleen de heel erg duidelijke dingen.
    Bij ons staat er altijd wel ergens in de handleiding dat je het ding na moet kijken, schoonmaken etc.
    werking controleren. niet onder de hoogspanningsmast gaan zenden, etc.
    Normaal spul zit ook een CE markering op.
    Wat inhoud dat het ding als geheel getest is op functioneren en veiligheid. met name nr 2.
    Dat zit op de zender/ontvanger los wel (als het goed is). servo soms. komen ze uit europa, dan zou het erop moeten zitten..
    de rest van de wagen niet. en al helemaal niet in combinatie, als geheel.

    Juist vanuit deze ongelijkheden..
    krijg je de merkvoorstanders. ene merk gaat het beter, andere merk is het standaard niet goed.
    en soms heb je een maandag model te pakken.

    Maar, ben het eens: leverancier hoort zijn verantwoordelijkheid te nemen.
    anders had ie het niet moeten verkopen
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als het een complete samenstelling is RTR met zender, en het wordt verhandeld via een Europese handelaar / dozenschuiver, dan moet daar CE op staan.
    Het hoeft niet op elke onderdeeltje te staan, er kunnen best onderdeeltjes inzitten die geen CE hebben, maar de totale samenstelling van het complete gebakje moet dat wel hebben, anders mag het niet binnen de EU worden verhandeld.

    Andersom is evengoed mogelijk.
    Allemaal onderdeeltjes met allemaal een afzonderlijke CE markering samengevoegd tot een compleet gebakje.
    Dan is de CE alleen van toepassing op de afzonderlijke onderdeeltjes, maar niet op het samenstel.
    M.a.w. het samenstel, mag niet als compleet gebakje binnen de EU worden verhandeld.

    Als in een RTR gebakje een simpel onderdeel, noem maar een servo stuk gaat binnen de garantie termijn, of zoals dat in NL van toepassing is, binnen de verwachte normale slijtage levensduur.
    Dan is het gehele gebakje defect, je hoeft als consument dan niet een vervangend/nieuw onderdeel te accepteren wat je zelf moet uitwisselen.

    Dan heb je nog het fenomeen grensoverschrijdend shoppen.
    De garantie spelregels van het land van verkoop zijn dan van toepassing.

    Bij de echte dozenschuivers (dropshipping) is de verkoper de eerst aangesproken persoon.
    En nooit de leverancier vanaf waar het product wordt verstuurd.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik begin wel lichtelijk geinteresseerd te raken..
    Ontvangers en zenders weet ik zeker, dat zit meestal in de handleiding achterin vermeld..
    motoren en regelaars geloof ik niet. CE markering regel 1, deugdelijke handleiding. regelaars en motoren hebben dit tegenwoordig vaak niet.
    zelfs niet als je internet erbij haalt.
    heb je merkspul, dan weer wel.

    maar het volledige apparaat, auto/heli/vliegtuig, als geheel, dat heb ik volgens mij nog niet gezien
    gerenommeerde merken hebben hun handleidingen wel op orde, in de regel. maar geen CE verwijzingen (zover als een korte internet zoekactie naar handleidingen uitwijst)
    intertoys auto's dan weer wel... maar die zijn dan ook weer zo gebouwd dat je er eigenlijk niet aan mag zitten.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Groot gelijk zou ik ook doen, niet dat ik abuis ben met mijn vorige berichtje.
    Ik geef mezelf nog net geen draai om de oren en er al helemaal niet tegenaan.
    Soms staat de CE markering op de verpakking van een RTR speeltje, ik grap dan wel eens, dat die markering alleen voor de verpakking van toepassing is en niet voor de inhoud.:D

    Dan moet ik echt gaan zoeken in documentatie voor speelgoed voor kindertjes van 14 jaar en ouder.
    Dat is kinderspeelgoed voor onder de 14 jaar, daar hebben ze binnen de EU een pak regelbrij voor bij elkaar geharkt van heb ik jou daar.
    Ook voor speelgoed voor kindertjes met een hogere leeftijd.
     

Deel Deze Pagina