Gas op schakelaar

Ik bezit sinds jaren een RW4 en heb volgende vraag :

sinds ik ook met een grote zwever vlieg merk ik dat de remkleppen op de 'gasstick' veel nauwkeuriger werken dan op de schuifschakelaar onder op mijn zender T14SG.
Op mijn RW4 is butterfly gecommandeerd door deze schuifschakelaar, en ik zou deze graag op mijn gasstick plaatsen om fijnder af te kunnen afremmen.
Maar dan moet mijn gas naar een schakelaar.
Is dit doenbaar met dat volle geweld op een schakelaar on-off?

alvast bedankt voor jullie reactie

gr

Bob
 
Laatst bewerkt:
ja zeker doen. het is zelfs vrij standaard om gas op een schakelaar te zetten.
Ik gebruik altijd wat vertraging (ingesteld in de zender) bij het aanschakelen.
Dit natuurlijk niet bij het uitschakelen omdat de rem dan minder goed werkt en de prop dan niet of bijna niet wil inklappen.
 
Sommige ( de meesten tegenwoordig) elektronische regelaars hebben een "langzame" aanloop, en gooien niet in een keer de volle laag erop...
 
Op je regelaar heet dat softstart, moet je instellen op de regelaar.
Heeft hij die functie niet, kun je ook een delay instellen op de schakelaar.
 
De T14 biedt je de mogelijkheid om met conditions te werken.
Onder een schakelaar zet je dan b.v:
-Normal: motor op J3, butterfly uit.
-Landing: motor uit, butterfly op J3
 
Mijn regelaar is van Kontronic, ik denk een Jazz FAI.

gr

Bob

Bij een Kontronik FAI jazz kan je een geringe vertraging in de zender plaatsen tot max 10% denk ik anders schakelt hij uit.Tenminste bij hoge vermogens F5B.
In de regelaar zelf weet ik niet zo direkt wat je kan instellen.

Willy
 
En... in een F5B model zoals de RW4 wil je helemaal geen vertraging op de start, de regelaar moet zo snel mogelijk reageren.
Dus.. zo snel mogelijk aanlopen en zo hard mogelijk remmen.

Gert-Jan
 
GAs kan idd op een schakelaar en gas is direct vol. eventueel kijken of je in die regelaar een ramping kan instellen, maar meer ook niet. Bij de F5B jongens doen we dit al vele jaren en dat gaat goed, ook met 5000+ Watt. Ik ben geloof ik de enigste die nog de motor regelt met de gasstick.
 
Een klein vraagje tussendoor :

nu heb ik de butterfly op mijn gasstick staan, bovenstaand 0% en onder 100%
maar de butterfly begint pas halfstick met 50% ineens en dan gradueel naar 100%

hoe kan ik hem lineair laten starten van boven 0% naar onder 100%
(zender is een Futaba T14SG)

alvast bedankt

Bob
 
Een klein vraagje tussendoor :

nu heb ik de butterfly op mijn gasstick staan, bovenstaand 0% en onder 100%
maar de butterfly begint pas halfstick met 50% ineens en dan gradueel naar 100%

hoe kan ik hem lineair laten starten van boven 0% naar onder 100%
(zender is een Futaba T14SG)

alvast bedankt

Bob

Hey naamgenoot,
ik zal als ik thuis ben even voor je kijken, volgens mij heb ik niets bijzonders ingesteld om dit te doen. Wel zit er ergens in scherm 2 iets van offset.. daar soms wat ingesteld ?

Bob
 
Ik denk dat ik het gevonden heb in de handleiding, ik ga het deze avond even uittesten.

Alvast bedankt Bob om de hint ;)

"hold the airbrake stick to the desired position
and then touch the RTN button for one
second to set the butterfly operational
reference point".

gr

Bob
 
Referentiepunt is nu geplaatst op 0%, stick onderaan op max, zijnde 100%.

Toch starten de flaps/rollen pas vanaf 50% (stick in midden) ????

iemand, .......

gr

Bob
 
ik heb je een PB gestuurd. Als je me je mailadres stuurt dan stuur ik je het uitgebreide voorbeeld op.
groet,
Frank
 
Back
Top