Gas trim op e-motor?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ilioSS, 21 sep 2020.

  1. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Friesland
    Hallo,

    Misschien een wat vreemde vraag.
    Op mijn oude zender Simprop had ik voor het afstellen van het stationaire laten lopen van een verbranding motor een werkende trim als de gashandle(stick) dicht stond of minimaal.

    Nu wil ik gaan elektro vliegen. Ben druk met aanschaffen van apparatuur . Onlangs ontvangen de FS-i6X zender. Deze eerst omgebouwd naar mode 1.
    Daarna lekker testen en uitvlooien hoe e.e.a werkt.
    Nu blijkt dat de trim van het gas op de rechterstick slechts werkt/effectief is als de stick in de midden positie staat?
    Beetje vreemd met een verbrandingsmotor.
    Hoe zit het eigenlijk met electro?

    Daar hoef je niet bang te zijn dat je motor afslaat toch?
    Mag ik dan concluderen dat trim voor e vliegen op het gas in de midden positie geen functie heeft?

    Of sla ik de plank mis?

    Laatste vraag is er een beveiliging om het gas van een e motor middels bv een switch vrij te geven?
    Dit om ongelukken te voorkomen tijdens testen en optuigen van de kist?

    Hoor graag van jullie.

    Groet ilioSS
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.133
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn zenders waar de trim alleen rond de "0" instelling, het midden dus, effect heeft. Dat is niet zo bij het "gas", daar werkt hij juist bij minimaal gas.
    Heb je in het menu ook de "Stick mode" naar mode 1 veranderd? Dat moet je wel doen anders weet de computer niet dat het "gas" naar de andere knuppel is verhuist. Daarom is dus de werking van de trim niet veranderd.
     
  3. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Ernst,

    Hartelijk dank voor je reactie.
    Ja, ook software matig naar mode1 geprogrammeerd.
    In deze configuratie dus geen trim op het gas in minimum stand.

    Is dit voor elektro vliegen eigenlijk wel nodig?

    ilioSS
     
  4. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    630
    Locatie:
    Winschoten
    Waarvoor zou je trim willen gebruiken voor een electromotor?
    Het eea word namelijk afgehandeld door een snelheidsregelaar.
    Vaak zijn deze van de intelligente soort die bij het aanzetten van de zender automatisch de nul bepaald.
    Nul is uit, en uiter dan uit kan niet.
    Het is geen brandstofmotor die je nog even extra moet afknijpen om af te slaan.


    En voor je laatste vraag.
    Zie......

     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2020
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.696
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ga er even vanuit dat de i6X hetzelfde werkt als de i6: Heb je bij het omzetten van de sticks deze wel met stekker en al omgewisseld? Anders kan het problemen van deze aard geven.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.699
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij het inleren van de regelaar maar eigenlijk altijd als je aan het knutselen gaat met een "hete" motor aanleren om de prop eraf te halen.
    Een killswitch kan ook tot verwarring lijden wat veel gevaarlijker is dan een model dat gewoon zonder prop ergens opgesteld staat.
    En nog een tip, nooit volgas geven bij een motor zonder prop.

    GJ
     
  7. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    630
    Locatie:
    Winschoten
    Misschien heb je er iets aan en misschien ook niet.
    Maar ik heb voor mijn bootje een fysieke schakelaar tussen de regelaar en motor als ook tussen de rc schakeling en pomp.
    Waardoor ik alle overige functies kan bedienen, behalve de aandrijving en pomp.

    Gezien dat ik vaak in de late uurtjes aan het prutsen ben, zijn mijn buren en de directie thuis daar zeer blij mee.
     
  8. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Edge,

    Hartelijk dank voor je reactie.
    Ja je hebt gelijk trim op fuel engines om stationare af te stellen en het laatste beetje om de motor te smoren en uit te zetten.
    Tja dat heb je niet op een E-motor. Geen vettigheid enzo. Vandaar mijn keuze om E te gaan.
    YT Adam heeft mij de arming switch voorgedaan en ik heb hem ook geprogrammeerd.
    Wel zo veilig.
    Bedankt voor de tip.
    Groet, ilioSS
     
    Edge vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.699
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb met kilowatten aandrijvingen gespeeld en de killswitch veroorzaakt meer schades dan normaal opletten zou doen.
    Gewoon aanleren dat als je iets doet met de accu aangesloten je altijd de prop eraf haalt.
    Als je dat altijd doet kan er niets gebeuren.
    Een regelaar kan nooit spontaan aan gaan als ie geen stationairsignaal gezien heeft.
    Dat zit standaard al in regelaars gebouwd.

    GJ
     
  10. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    grave
    Maar je kunt je gas wel degelijk trimmen....
    Als ik op mijn spektrum dx9 mijn trim en gas in de onderste positie zet en ik calibreer dan mijn regelaar kan ik met de trim de motor aanzetten als ik deze naar boven trim.
    Ergens halverwege zal de motor langzaam beginnen te draaien....
    Ga ik hier net onder zitten heb ik een gasstick die vrijwel meteen reageert op de kleinste beweging.
    Zet ik de trim in de bovenste stand bij calibreren en zou daarna de trim helemaal naar beneden zetten reageert mijn gas pas veel later,
    Dit kan wel een kwartgas schelen...
    Dus je kunt je gas wel trimmen of is dit niet wat jullie bedoelen?
     
  11. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Friesland
    Hallo Fusuno,

    Heel goede tip. Dit lijkt mij iets om uit te proberen op mij set flysky fs-i6X . Nu is dat geen dx9.
    Maar het klingt logisch.
    Op het moment nog geen regelaar esc dus dan maar ff met een servo.
    Wat ik precies bedoel is de oude lees fuel motor gas regeling.
    Stick in minimum stand. Gas trim iets open zal maar zeggen. Met deze stand loopt te motor stationair. Doe je de trim naar min dan moet de motor stoppen.
    Heb je eigenlijk niet nodig met een e motor.
    Maar het viel me op bij het me eigen maken van mn flysky setje.
    Ik laat het nog wel ff weten na de test.
    Groet ilioSS
     
  12. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Friesland
    Hallo max z,

    Nee ik heb de stekkers laten zitten. Wel software matig naar mode1.
    Gas zit op ch3 dus ga ik ervan uit dat alles goed zit.
    Alle trims werken in het midden.
    Fusuno gaf een tip dat ga ik proberen.
    Al met al vraag ik mij af hoe brandstof vliegers hun gas trimmen met de fs-i6X?

    Groet ilioSS
     
  13. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    630
    Locatie:
    Winschoten
    Uiter dan uit kan niet.....
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.021
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Je kan throttle-cut gebruiken?
    Bij mijn zender (futaba) reageerd de gasstick niet, als throttle-cut actief is
     
  15. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    630
    Locatie:
    Winschoten
    Om eerlijk te zijn.....
    Zie het nut niet echt in van deze discussie.
    We hebben het over een electromotor.
    Gelang de instellingen.
    Knuppel naar voren is voorwaarts.
    Knuppel in het midden is stop.
    Knuppel naar achteren is achterwaarts.

    Anders is knuppel naar voren voorwaarts.
    Knuppel achterwaarts is uit.

    We hebben het over electro en niet over brandstof.

    Eventueel zoals eerder is uitgelegd arming/disarming met een schakelaar.

    Uiter dan uit kan niet.
     
  16. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Friesland
    Hi Edge,

    Helemaal gelijk uit is uit.

    Nu het geval ik heb ook nog een snoopy met verbrandingmotor.
    Dit vliegtuig wil ik met dezelfde zender vliegen. De flysky fs-i6X.
    Hoe ga ik dan het gas inregelen?

    ilioSS

    BTW gisteravond nog de test gedaan zoals Fusuno heeft voorgesteld. Noop resultaat.
    Blijft nog over om te kijken met mixes.
    Voor de duidelijkheid ik heb de gashandle vrijgave via een switch de zogenaamde arming.
    Lijkt mij toch veilig
     
  17. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.446
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bij dit type zender is dat blijven opletten.
    De schakelaar zet digitaal een 0 waarde over de stick heen.
    Mocht de stick niet in zijn 0 positie staan, bij een onbewust moment van het omhalen van de schakelaar (op de zender maken ze allemaal dezelfde beweging en zien er ook best wel hetzelfde uit).
    Bij aangesloten accu, gaat de motor op toeren en dat is nu net iets wat je niet wilt.

    Sommigen zetten daar dan een 2 standen vergrendelende schakelaar voor in de plaats.
    Om een meer bewuste handeling te krijgen.
    upload_2020-9-25_9-18-26.png

    Maar dan ben je er eigenlijk nog niet.

    Beter is het te combineren met de stand van de stick, dat de stick ook daadwerkelijk op 0 moet staan voordat de servo of regelaar weer aangestuurd gaat worden.
    In jou zender is die afvragende dubbele controle schakelaar positie / stick positie niet mogelijk.

    En dan nog is het opletten, hoe staat de failsafe in de ontvanger?

    Als een prop afnemen te veel werk is, trek dan bij de motor, als het gestekkerd is minimaal 2 motordraden los.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2020
  18. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Friesland
    Hoi hobbyist,

    Helemaal waar fysiek scheiden is het veiligst.

    Een 30amp. Switch lijkt mij niet echt charmant in mijn vliegtuigje.
    We gaan het allemaal meemaken als het zover is dat alle bestelde onderdelen binnen zijn.
    De kist klaar is. Op naar het veldje.
    Naar het zich laat aanzien zal men mij willen helpen met al hun ervaring.
    Leuke club in Friesland. Mooi veldje en een drukke en gezellige en boven al actieve dinsdag middag met veel vlieg activiteiten. Mooie schaal modellen vliegend, zweven. Met sleepstart en elastiek start. Zowel electro als brandstof. Veel ervaring al met al. Duidelijk zichtbaar door redelijk veel grotere kisten. En vliegen zonder brokken en sleutelen.
    Kortom zaakjes voor elkaar.
    Kan haast niet wachten.
    ilioSS
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.696
    Locatie:
    Boskoop
    Je hebt hier verder niet op gereageerd, maar kijk eens wat de trim doet bij wat voorheen (bij Mode 2) de gasknuppel was. Je kunt dat eenvoudig zien met de "Display" optie. Als de trim daar op het einde van de uitslag werkt i.p.v. het midden heb je de stekkers niet mee omgewisseld.
     
  20. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Friesland
    max z,

    Ik zal dat nog uit proberen.
    Is het zo dat nieuw uitgeleverd mode 2 met zekerheid de gastrim in het minimum bereik werkt?
     

Deel Deze Pagina