gasbrander maken voor Wilesco stoommachine

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het maken van een gasbrander voor een wilsco stoommachine.
Misschien dat er tekeningen of foto's van zijn..
Alvast bedankt voor de reactie's

Liggende ketel..

Gaat mij om het princiepe, waar ik op moet letten..

Volgens mij zijn de branders in de handel behoorlijk aan de prijs.. weet ook niet 123 waar ze te koop zijn.

Ik zoek een alternatieve manier om de stoommachine's van mij en mijn zoon te stoken, we hebben al een brander gemaakt op lampenolie, maar deze geeft te weinig warmte, en heeft de neiging te roeten....
Ook hebben we een slede gemaakt voor Bio Ethanol, dit gaat wel goed, alleen blijf ik dit goetje erg gevaarlijk vinden.

Alle ervaring of methode's zijn welkom...

Laatst bewerkt:
Als je een esbitblokjes brander wilt vervangen door een zelfbouwding ben je gevaarlijk bezig.
(ik spreek uit ervaring).
Voor je het weet heb je een veel te grote vlam (dat gaat lekker snel) en smelt je daarmee de veiligheidhouder uit de ketel en knalt die met geluk niet in je gezicht maar enkel tegen het plafond.(zelfs met spiritus gaat dat al)

Een wilescodealer zit in Almere. Kijk daar eens rond naar branders die gemaakt zijn voor dit soort speelgoed ketels.

In Engeland te koop voor 50-75 Pond ... (zoeken op b.v. "Wilesco gas burner") ... maar gas is ook niet ongevaarlijk ... zeker als je zonder enige voorkennis gaat DHZ'en ... een "normale" gasinstalatie gasfles, drukregelaar(=optioneel) regelkraan waarna het gas door een injector in een expansieruimte wordt geblazen, op de expansieruimte zit het branderbed ... vooral de injector is kritisch, deze bepaald namelijk de maximale gastoevoer (via een gaatje van in dit geval een paar 10de millimeter) ...

Misschien een idee een mini gasbrander

shop2293500.pictures.Mini%20brander_Soldeerpen.jpg

Zijn overal erg voordelig te koop en navullen met aanstekergas.

bedankt voor de reactie's

Ik ben me er van overtuig dat ik er zeker voorzicht mee om moet gaan... heb op youtube verschillende branders aan het werk gezien, ging pereft...
Wil inderdaad een kleine brander (crem brulee brander) met gasaanstekker vulling gebruiken.. als voeding voor de brander die ik in de sledee van de machine schuif...
Heeft iemand een voorbeeld van brandergedeelte.....

Mocht er echter nog meer info zijn omtrent alternatieve branders, hoor ik het graag..

Als ik iets vindt laat ik het ook weten....

kijk eens bij modelbouwwinkel de kombuis in barneveld, heeft een heel assortiment voor Wilesco.
groetjes piet

Bij Xenos en oa Blokker verkopen ze de blanche brandertjes, die heb je nodig voor de brander en de gastank om het veilig te houden.
Waarom die blanche brander, om het gas met de zuurstof te mengen heb je een sproeier en mengkamer nodig en die zitten in de kop van de blanche brander.
Bij de CV-monteur kan je over het algemeen wel gratis een een (stuk) oude keramisch brander bed krijgen.
Nu komt het, je moet een doosje maken zoals mr v Gent al heeft laten zien.
In dat doosje zit ook een stukje van dat keramisch brander bed.
Het gas uit de blanche brander blaas je onder het keramische gedeelte.
Met een beetje mazzel hoef je niet meer te doen om een goede brander te maken voor je Wilesco'tje.

Hallo Boris,
Bedankt voor de reactie, ik was inderdaad begonnen met een crembrulee bander , het keramische gedeelte heb ik nog niet, ik heb een 120mm lange koperen 15mm buis gebruikt met 8 stuks 2mm gaatjes..ik moet zeggen werkt mooi en is aardig gelukt, alleen had ik niet genoeg vermogen (warmte) om een D20 goed op te stoken..(kleiner type moet lukken)
Heb jammer genoeg tijdens experimenteren de sproeier verprutst...
Vandaag 2 nieuwe brandertjes gekocht om te kunnen experimenteren...
Even kijken hoe ik foto's kan plaatsen?
Wordt vervolgt..

Je hebt nu waarschijnlijk 8 van die wapper vlammetjes die amper warmte geven.
Door die grote gaten (2mm) heb je teveel lucht en te weinig gas.
In een keramisch blokje heb je een betere menging van gas en lucht waardoor de vlam in het keramische gedeelte brand en niet er boven.
Maw, je hebt veel meer warmte onder je ketel omdat de verbranding beter verloopt.

Back