Gastrim Hpi TF2 doet het niet meer

• Topicstarter Topicstarter Stijn S
  • Startdatum Startdatum
S

Stijn S

Guest
ik zit met het probleem dat de gastrim van mijn zender het niet meer doet. Dit is er vervelend, want hij gaat nu naar zijn uiterste uitslag toe waardoor mijn auto op de rem staat. Dit heeft als gevolg een gesmolten koppeling en gesmolten tandwielen. Ik hoop dan ook op niet al te veel onkosten van de zender, want dit probleem heeft al genoeg ellende veroorzaakt.

Bij computerzenders is het heel vaak zo dat de gastrim maar aan één kant werkt, bij stationair. Bij de Futaba FC18 kan je dat instellen. Hieronder staat een stukje uit de gebruiksaanwijzing van de FC 18 over hoe je dat moet instellen.
Menu 25, Stationair trimming (THRATL)
Met deze functie kan de trim werking van de drosselfunctie zo geprogrammeerd worden, dat de trimming slechts
aan één kant werkzaam is. In het bijzonder bedoeld voor modellen met een verbrandingsmotor, de stationairloop
kan met de trimming afgesteld worden zonder dat de volgas instelling beïnvloed wordt. Door CLR wordt de functie
geaktiveerd, ‘NORMAL’ betekent dat de trimwerking werkzaam is wanneer de knuppel in de onderste stand staat.
Toets ‘’ indrukken, ‘NORMAL’ knippert nu met de toets SET wordt de trimwerking omgepoold (REVERSE) en is
nu werkzaam wanneer de knuppel naar boven staat.
Jou zender heeft deze mogelijk misschien ook en staat hij niet goed ingesteld. Kijk je gebruiksaanwijzing eens na!
Succes.

even voor de duidelijkheid ik heb geen computerzender. Eerst kon ik met de trim mijn servo verstellen, maar nu deze kapot is gaat hij naar zijn uiterste stand toe de rem :|

Sorry ik ken die zender niet. Ik dacht dat het een computerzender was omdat dit "probleem" bij computerzenders regelmatig voor komt.
Maar goed nu jou probleem. Er kunnen twee oorzaken zijn afhankelijk van hoe je zender in elkaar zit. De ene mogelijkheid is dat de potmeter van je gasknuppel een beetje los is gegaan waardoor de middenstand veranderd is. Dit is niet zo moeilijk te herstellen als je weet hoe dat moet. Het is wel lastig om hier op het forum uit te leggen hoe en wat je dan moet doen. Het zou kunnen zijn dat de potmeter los is gegaan doordat het plastic gescheurd is. Wanneer dat zo is moet de stuurknuppel vervangen worden. Dit komt echter maar zelden voor.
De tweede mogelijkheid is dat je zender apparte potmeters heeft voor de trim. Het kan gebeuren dat één van de draden naar die potmeter los is gegaan of misschien dat die potmeter zelf kapot is gegaan. Dat moet dus nagekeken en eventueel gerepareerd worden.
Het beste kan je hiervoor contact opnemen met Corrien (Jan van Mouwerik) hier op het forum. Hij is de servicedienst voor vele merken afstandsbesturing. Je kunt hem via een PB (Persoonlijk Bericht) vragen hoe en wat.

Back