Je kan ook onder en boven, op het dikste punt van de vleugel sleuven fresen met een dremel (tegel-cut-tool) langs een lange rechte lat. Daarin carbon M2 vlieger staf verlijmen met... epoxy of PU... Dan creëer je als het ware een ligger.
Gat boren zoals Student schrijft... is helemaal de manier, gaat het alleen wat makkelijker meteen dunne messing buis. Daaraan met de dremel zorgvuldige zaagtantjes maken. Regelmatig de boorsel uit de pijp wegsteken.
Recht boren doe je met hulpstukken. Lange lat waarlangs je de vleugel legt, dus zorgen voor een goede kaarsrechte aanleg... De boorbuis bijvoorbeeld door twee of drie latjes om hem te richten, ondersteunen. In die latjes gaatjes boren. Natuurlijk alles symmetrisch en kaarsrecht... haaks... of als je niet boren wilt, neemt elektriciteitsbuisklemmetjes op plankjes geschroefd. Daar kan de boorpijp doorheen gehaald/geleid worden
Die plankjes dienen dan als 'spacer', opdat je mooi recht kan mikken... Zorgen dat de vleugel niet weg kan flippen. De vleugel dus goed borgen. Eventueel wat verdeeld gewicht er op. (om niets pletten op 1 punt)... etc.
Hieronder een voorbeeld van een instant-gaatjesboor op basis van een Dremel schuurtonnetje... (...om het buisje te kunnen klemmen...) om in een moeilijk toegankelijk ingebouwd vleugelribbetje een keurig gaatje te fresen (servodraad-doorvoer). Soms moet je komen met oplossingen "á l'improviste"... ofwel... verzinnen waar je bij staat.

En dan op hoop van zegen... en lachen als het ook nog eens lukt

Je moet toch wat?
Nu paste dat buisje niet 1,2,3... op dat rubberen klemklosje... Geen nood... met een kleine pijpensnijder een inklinking gemaakt... als het ware naar een fractie kleinere diameter gewalst... en dat werkte...
Pielen... maar gelukt... notabene door een multiplex spantje... of twee, want daarbinnen zat er nog een...
Kortom... een gaatje boren in een schuimvleugeltje... gaat lukken met een beetje concentratie, beleid en slimmigheid.
Succes!!!
Gr Bas