Gat in de markt, wie springt erin?

Ik betwijfel of het zinvol is om dit met onbemande dingen te doen. Hoe groot is het hele te scannen terrein? Niet zo groot dat er meerdere van deze toestellen tegelijk moeten vliegen. En ergens moet iemand zitten die ze in de gaten houdt en af en toe bijtankt (of accu's wisselt). Ergo, kan je net zo goed een ultralight gebruiken. Die is wel duurder, maar kost qua man-uren net zo veel, kan vliegen bij net iets zwaarder weer, en de resolutie van de ogen van de vent die erop zit is vast nog iets beter dan van de FPV camera's op die onbemande dingen.
Ik zie bij veel toepassingen de voordelen van onbemande vliegtuigen, maar hier net even niet.
Overigens zal voor beide opties daar in de kuststrook redelijk vaak te veel wind staan lijkt me.

Resolutie is helemaal niet boeiend. Vanwege de specifieke opdracht, duinbranden, is een simpele specifieke oplossing voorhanden: infraroodcamera, gekoppeld aan een onboard GPS heb je info waar er vuur is.
Wind kan wel degelijk een probleem zijn.

groet,

Erik

Yep, maar je kunt de boel zo calibreren dat het specifiek reageert op het spektrum van vuur, en dan kan het zelfs de brandhaarden door een dikke laag rook heen (of bijvoorbeeld onder een bladerdak o.i.d.) detecteren.

En dan heb je goed kans dat zo'n camera vuur eerder waarneemt dan een menselijke waarnemer. Kan helemaal automatisch, en dan heb je ook geen last meer van tijdelijk verslappen van de aandacht o.i.d, en je kunt bijvoorbeeld een veel grotere hoek in een keer bestrijken.

De man-uren zijn wellicht hetzelfde als bij gebruik van een ultralight, maar een gebrevetteerd piloot is vast duurder dan een simpel opgeleide "r.o.v. operator", want in tegenstelling tot een ultralight besturen, kun je zo'n systeem laten bedienen door een kort opgeleide uitzendkracht....

Ik zie de voordelen wel hoor.... Alleen het baantje van r.o.v. operator lijkt me in dit geval stront saai: iedere paar uur komt er een vliegtuigje binnen: tanken, eventueel accu's wisselen, en het ding weer de lucht in schoppen. De rest zal wel autonoom gebeuren....:(

Groet, Bert

Nu nog software die onderscheid kan maken tussen mensen die daar aan het blussen zijn of het hebben aangestoken.
En voor het laatste geval meteen een soort kamikaze met splinterbom lading?

Back