Gat in zuiger OS 50 gebrand?!?

Ik begrijp niet goed hoe dit is gebeurd...

De heli is stilgevallen in volle vlucht. Daarna niets meer...

Tijdens het vliegen let ik constant op verschillende factoren zoals motorgeluid en temperatuur, maar het viel mij op dat de motor wat "raar" deed, dus heb ik de throttle curve op gevoel en gehoor wat aangepast...

ahepy4e9.jpg

yzy2ugeg.jpg

emy5u2aq.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er uit als een klassiek gevalletje van detoneren danwel oververhitten....

Ik schat zo in, dat de weggebrandde rand ongeveer ter hoogte van de uitlaatpoort zit, en het gat ook....

Lijkt mij iets van te veel Nitro (of een te hete plug) zonder bijbehorende headshims....
Dan is, zonder dat je dat merkt aan de buitenkant, de temperatuur in de verbrandingskamer te hoog, en de ontsteking te vroeg....

Kan ook zijn dat je domweg te arm gedraaid hebt....

Groet, Bert
 
De weggebrande rand zit inderdaad aan de uitlaatpoort...
Ik vlieg 30% nitro, met als wetenschap dat meer nitro ook meer power geeft en "beter" is voor de motor.
Te arm is volgens mij bijna niet mogelijk, want ik kan normaal gezien de backplate zo'n 10 sec aanraken... maar na deze gebeurtenis was de motor toch wel ontzettend heet.
Voorheen vloog ik met 20% nitro en had ik eigenlijk geen problemen.
Dus het kan zijn dat er headshims tussen moeten?
Momenteel zit er niks tussen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oei....

Tsja, dat krijg je van verkeerde "meetmethoden".

De methode van voelen aan de backplate, die moet je zo snel mogelijk vergeten, die berust namelijk op toeval....

De "wetenschap" dat méér nitro goed is voor je motor, OOK.... dat is het niet. Als je motor veel nitro nodig heeft, is het gewoon een matig ontworpen motor....

Wat er gebeurt is dit: als je meer nitro toevoegt, verminder je de energie-inhoud van de brandstof (het bevat minder per liter, en je hebt voor hetzelfde vermogen méér brandstof per minuut nodig).
Wat er óók gebeurt, is dat je per omwenteling véél meer brandstof goed kunt verbranden, dus ondanks de lagere energie inhoud, passeert er zovéél méér brandstof, dat je méér vermogen bereikt.

Hierdoor neemt het brandstof verbruik zoals gezegd toe, en die brandstof, het allereerste wat die doet nadat het de sproeier gepasseerd is, is via de holle krukas, rechtsstreeks tegen die backplate aan klotsen. Letterlijk, het is een behoorlijke straal brandstof die daar tegenaan staat te sproeien.

Dus die backplate die blijft wel koud, en word alleen maar kouder naarmate je meer nitro bijmengt, ook al ontwikkelt je motor méér vermogen

Dat vermogen, dat bepaalt echter de warmte ontwikkeling in de cylinder.
De Nitro veroorzaakt (als je alle andere factoren buiten beschouwing laat) dat de ontsteking vroeger en heftiger gaat verlopen, en daarvoor had je een koudere plug en een extra headshim moeten toepassen.

Die te vroege ontsteking leid er namelijk toe (iedereen weet, dat als je een gas samenperst, dat het dan heet wordt) dat je een verbrandend gasmengsel aan het samenpersen bent, en dus een reeds warmte producerend gas, nóg heter maakt door het nóg verder samen te persen, en DUS debiel hoge verbrandingstemperaturen bereikt. Véél hoger dan het zuigertje aan kan....
Die extreem hoge temperatuur, bereikt de zuiger éérst aan de uitlaat kant (aan de andere plekken word hij nog een béétje gekoeld door de verse lucht) en aan die hete kant begint hij op een gegeven moment aan het zuigeroppervlak te ontsteken, nog vóór de gloeiplug het mengsel ontsteken kan. En DAN gaat het mis....

Die zuigertemperatuur, dat is nu net de enige temperatuur die er écht toe doet, en die kun je slecht meten.... Zeer zeker niet door aan de backplate te voelen.

Normaal gesproken, mag je cylinderkop ongeveer 120-150 graden worden in de vlucht, en dat houd in dat je als je onmiddellijk na het landen tegen de kop spuugt, dan mag hij nét sissen maar meer ook beslist niet....

Nogmaals: die backplate methode, om de motortemperatuur te bepalen, gooi die alsjeblieft uit het raam. Er staat in je motor gebruiksaanwijzing keurig netjes vermeld, bij welke nitropercentages je welke headshimsmoet gebruiken, en welke plug. Dáár moet je je aan houden.

Groet, Bert

PS: zou je de foto's ONDER elkaar willen zetten, in plaats van NAAST elkaar? het leest zo beroerd als je zijdelings heen en weer moet scrollen....
Thanks alvast!
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is staan ze nu onder elkaar.

Thanks voor de verhelderende uitleg. Ik doe blijkbaar meer fout dan goed...
Ik zal er de handleiding van de motor eens op naslaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kweenie of JIJ zoveel verkeerd doet, maar een hoop algemene aannames (zoals "veel Nitro is goed" of "als je de backplate aan kunt raken is het goed") zijn gewoon nonsens.... Maar daar kan jij ook weinig aan doen....

Met name die van de backplate is precies het zelfde als de olie-peilstok van je auto negeren, want "als het oliedruk lampje niet brand is het goed"...
Die backplate temperatuur heeft niks te maken met de motortemperatuur, en ook maar weinig met het mengsel (te rijk of te arm).

Nitro dient hoofdzakelijk om het mengsel minder kritisch te maken, pas op de tweede plek om de motortemperatuur binnen grenzen te houden (door rijker te kunnen draaien) en pas op de laatste plek om extra vermogen te kunnen draaien. Een van de redenen waarom je makkelijker een hoop vermogen kunt draaien met veel nitro, is omdat je met een lagere compressieverhouding moet werken, en dát feit verlaagt je motortemperatuur al.

Een goede "0-nitro" motor zoals de Rossi's en de Webra's, draaiden met 0% Nitro evenveel vermogen, als anderen met veel Nitro.
Maar dan heb je wel een heel hoge materiaalkwaliteit (duur dus) en precieze fabricage (ook duur) nodig....
En aangezien in de USA de prijs van Nitro laag was, en Nitro alles een stuk eenvoudiger maakt, is het een soort van "standaard" geworden om op minimaal 20% Nitro te vliegen.

Jammer....

Groet, Bert
 
Koop een temp monitortje , de voeler op de kop(tussen ribben) lijmen en je kan perfect de temp aflezen , onthoud zowel max als min temperatuur .
Dit is inderdaad een geval te weinig shims/teveel nitro.
Ook een koudere plug is vaak nodig bij meer nitro !
En meer de hoofdnaald open zetten , ik weet niet welke brandsyof je gebruikt , ik gebruikte coolpower 30% lv , en dat rookte als een stoomboot .
 
Dat gaat, maar de plaatsing van de sensor is behoorlijk van invloed....

Die van mij werd héél erg beïnvloed door het stromen van de koellucht: als je de motor afzetten liep de temperatuur in de display zomaar 20~40 graden op....

Dus je moet eerst een beetje "leren" wat je sensor ongeveer aangeeft als de motor goed loopt.

Groet, Bert
 
T is normaal dat na t uitzetten van de motor de temperatuur nog iets oploopt .
Daarom plakte ik m altijd TUSSEN de koelribben , en niet ergens waar die vol in de lucht zat .
T is ook maar een hulpje , t geeft 0,0 zekerheid .
Ik had op een os 91 sx-h , 30% nitro een max temp van 105 graden , heet zat .
Rond de 100 is goed .
 
Ok, alvast bedankt voor de tips...

Ik gebruik optifuel 30% met een os8 plug.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke plug je wel moet hebben, durf ik niet uit de mouw te schudden wegens tekort aan ervaring met 30% brandstoffen (het hoogste wat ik tegenwoordig stook is 10%, en vroeger 16 of 20% in de autootjes), maar die OS 8 is een plug voor normale motoren en 0-10% Nitro..... Die is echt te warm voor 30% en zeker zonder extra shims.

Ik ben er tamelijk zeker van dat er hier op het forum een vergelijkingstabel voor gloeipluggen rondzwerft. Ik ben alleen niet heel erg goed in het bedenken van zoektermen, dus....

Groet, Bert
 
Een Os 8 zou idd goed genoeg zijn maar dan wel in combinatie met een extra shim!(een Os8 is een Medium plug)

Ik vlieg mijn Methanol motoren met 20%nitro en 18% Klotz er in en geen problemen tot heden ermee.
Wel heb ik in mijn motoren de dikkere shim zitten en heb zowel een Os8 als een Enya 4 (deze is iets kouder dan een Os8) zitten en werkt bij mij zeer goed.

Gr
Jeroen
 
Mag ik vragen waar de motor vandaan komt? en heb je misschien een foto van de krukas?

Ik heb namelijk in het verleden een dozijn OS Hyper .50ers bewerkt voor meer power, en toen aan de eigenaren vermeld dat er 30% gebruikt kon worden, met een R5(iets kouder) of een A5 (stuk kouder).. dit was wel met de dikke kopring. heb er 1 teruggehad met precies zo'n gat in de zuiger.. wat bleek, hete plug en de dunne kopring er toch weer in.
 
Ik heb het blokje zo'n twee jaar geleden tweedehands gekocht ook via dit forum.
Maar het hij was eigenlijk nog maar net ingelopen...
e8umuqaz.jpg


Ik weet niet meer juist welke er nu inzit, maar ze zien er toch hetzelfde uit...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aanvullende vraag...extra head shims tussen de kop! Over hoeveel shims spreken we dan? We bedoelen toch de Gasket set!

Groetjes Nitro fan!
 
Volgens mij staat dat allemaal gewoon in de manual van zo'n motor....

Of de dikte van die shims er ook in staat, geen idee....


Groet, Bert
 
Voorheen vloog ik met 20% nitro en had ik eigenlijk geen problemen.
Dus het kan zijn dat er headshims tussen moeten?
Momenteel zit er niks tussen.
Er moet minimaal een shim tussen!!

Volgens mij staat dat allemaal gewoon in de manual van zo'n motor....

Of de dikte van die shims er ook in staat, geen idee....


Groet, Bert
Ik heb de manual ff doorgelezen en hier staat niet over bij over dat je een dikkere shim er tussen moet doen.....bij een hoger percentage Nitro
Ik heb bij de Os 91 een dikkere shim er bij gekregen voor gebruik van meer Nitro in de motor maar bij de TS zijn motor(en ook die van mij) de Os 50 Hyper staat helaas niet dat er een dikkere shim leverbaar is maar wel de standaard shim er tussen moet hebben!!!

Bij de Os 91 staat er wel bij dat bij een hoger percentage Nitro je de standaard 0,1mm Shim moet Vervangen door de 0,2mm dikkere versie die er bij geleverd word

In de Manual voor de Os 50 Hyper staat verder niets geschreven dat je er een dikkere shim tussen moet doen (er moet er wel 1 tussen zitten!)
en dat de motor in de standaard uitvoering geschikt is voor 10%-30% Nitro en een olie percentage van 18-25% moet zijn.

In mijn eerdere bericht klopt het dus niet helemaal dat ik in al mijn motoren een dikkere Shim heb zitten...excuus voor deze verwarring deze zit dus alleen in de 91 motoren die ik gebruik....

Gr
Jeroen
 
Ik heb de manual(s) deze namiddag ook eens doorgelezen en daar wordt inderdaad niet gesproken van een extra shim bij een 50...
Ik heb nog ff gecheckt of er wel een shim tussenzit: ik denk (?!) van wel... Hij zit in de kop vast, klopt dit?
e4uju4yg.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De shim hoort gewoon los te zitten tussen kop en Cylinder
Probeer het eens heeeeel voorzichtig met een scherp hobby mesje om deze er uit te peuteren (als deze er in zit natuurlijk)
Dit ding is messing kleurig en heel dun (0,1mm)
Hij moet er tussen zitten anders heb je vorige eigenaar deze er niet tussen geplaatst of iets dergelijk..


S6
Jeroen
 
Inderdaad, ik heb hem kunnen lospeuteren... Dus er moet zo nog een tweede shim inkomen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top