Gat in zuiger OS 50 gebrand?!?

Inderdaad, ik heb hem kunnen lospeuteren... Dus er moet zo nog een tweede shim inkomen?

standaard hoort daar maar 1 Shim tussen te zitten
Ik vlieg zelf met 20% Nitro en er zit maar 1 sim tussen.....en geen probleem ermee (wel een Enya4 plug)
Volgens de Manual is de motor geschikt tot 30% en of er dan een dikkere Shim tussen moet weeet ik niet ze raden het niet aan......
Wel een koudere plug gebruiken als de OS8 zou ik aan raden als je met 30% gaat vliegen.
Ik zou de boel netjes repareren en gewoon de standaard aanbevolen Shim (enkel) er tussen doen en een koudere plug nemen.....
(vergeet ook niet je lagers na te kijken/TE VERVANGEN!) hier zou ook wel eens gruis van je zuiger in zitten.

S6

Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben er tamelijk zeker van dat er hier op het forum een vergelijkingstabel voor gloeipluggen rondzwerft. Ik ben alleen niet heel erg goed in het bedenken van zoektermen, dus....

OS glowplug chart

glow-plug-chart.png

Volgens de Manual is de motor geschikt tot 30% en of er dan een dikkere Shim tussen moet weeet ik niet ze raden het niet aan......
Wel een koudere plug gebruiken als de OS8 zou ik aan raden als je met 30% gaat vliegen.

Als het er niet in staat, is het een beetje een vreemd verhaal....
Het is zo'n beetje het "scheppingsverhaal van gloeiplugmotoren" dat meer Nitro een lagere compressieverhouding betekent....

Rossi legt een headshim van 0.04 mm bij en geeft standaard 0~5% Nitro, en met shim max 10% Nitro als brandstof.

Ik geloof nooit (niet omdat Rossi het zegt of omdat OS het niet zegt, maar gewoon gebaseerd op "alle informatie op een hoop geveegd"), dat je van 10 tot 30% Nitro kunt gaan zonder aanpassingen aan de motor qua compressie.

Daarnaast: merk op, dat die 30% op de limiet is van wat OS aangeeft, en op de limiet gaan zitten doe je nooit zonder voorzorgsmaatregelen....
Dat (bijvoorbeeld) je nieuwe BMW 250 km/u kan, wil niet zeggen dat hij zonder aanpassingen geschikt is voor het circuit.... Het zal niet onmiddelijk kapot gaan, maar de kans is wel groter.

Niet dat het "gegarandeerd fout moest gaan", maar je zult denk ik net de verkeerde samenloop van omstandigheden hebben.

Groet, Bert

Als dat goed is, is zowieso de plug te warm geweest
maar in mijn optiek zal dat alleen niet meteen een gat in de zuiger slaan...

misschien toch arm gedraait? verhouding grote en kleine naald?
Ik waarschuw altijd iedereen ervoor met een 3 naalds carb, dat je vrij makkelijk de middennaald wat te ver open zet, en de hoofd een tik te ver dicht
ga je dan vlot rondvliegen, loopt ie bij volgas te arm, terwijl hij op hoover rookwolken als een stoomboot maakt..
En dat kan ook makkelijk zoiets geven
Maar jij hebt volgens mij 2 naalden... dus dan kan dit eigenlijk niet..

Eventueel toch arm gedraaid?

is maar ff een andere invalshoek ;-)
Weet niet wat je aan het doen was op het moment van kapotgaan..

Tja, wat was ik aan het doen... Ik was mij aan het afvragen wat er toch scheelde met die motor...
Ik was een beastX aan het afstellen.
Het viel mij wel op dat hij voor bepaalde manoeuvers het zéér zwaar kreeg. Bij een funnel haalt ie het gewoon niet op. Maar ik ging ervan uit dat mijn collective management nog niet 100% goed zit.

Ik vlieg normaal gezien altijd optifuel 20%, maar aangezien deze niet voorradig was heb ik 30% meegenomen. Met 20% heb ik nooit problemen gehad...
Never change a winning team, zeker?

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh.... en je hebt niet aan de naalden gezeten toen je die 30% er in gooide????

Dan heb je definitief te arm gedraaid....

De grap is namelijk, dat als je Nitro toevoegt, voeg je (chemisch gebonden) zuurstof toe, en dat is exact hetzelfde als dat je armer gaat draaien (verhouding tussen brandstof, methanol, en zuurstof, uit lucht + uit de Nitro, verandert sterk...). Je zult dus alleen al meer brandstof moeten toevoeren om dat te compenseren

Dom getallenvoorbeeldje om dat te demonstreren:
Stel je moet methanol en lucht mengen in de verhouding 1:10 voor een goede verbranding. Ga je dan 20% Nitro toevoegen maar je verandert de naalden niet, krijgt je motor opeens 0.8:10.2, en dat rekent om naar 1:12.25....
Zou je naar 30% gaan, dan krijg je 0.7:10.3 en dat rekent om naar 1:14,71

Die laatste 10% gaat dus nog harder dan die eerste 20%.

Nu is dit maar een getallenvoorbeeld, de werkelijke waardes liggen behoorlijk anders, maar dat doet er niet toe. Wat er toe doet, is dat een ander Nitropercentage, een HEEL andere afstelling van de naalden vergt....

Wellicht is nu wél duidelijk, dat die backplate temperatuur, helemaal niets, maar dan ook echt HELEMAAL NIETS zegt over de motortemperatuur, OF de correctheid van de afstelling....

Daarnaast, Nitro zelf bevat maar weinig energie, die moet uit de methanol komen. Echter, die had je al te weinig omdat je brandstof in plaats van 62% Methanol, nog maar 52% Methanol bevatte. Je zult dus voor een gegeven vermogen, NOG meer brandstof toe moeten voeren, om uberhaupt de energie in die cylinder te krijgen.

Daar weer naast: de hoeveelheid Nitro beinvloed, net als een andere oliesoort bijvoorbeeld de viscositeit van de brandstof, en DUS moet je de sproeiers aanpassen, of op zijn minst controleren, iedere keer dat je een andere brandstof tankt.
Je had dus alleen al om die reden de naalden bij moeten regelen...

Het is dus geen kwestie van " never change a winning team", maar een kwestie van of onwetendheid, of gemakzucht.....
Iedereen die Nitro vliegt, weet of zou moeten weten, dat een andere brandstof ook andere afstelling betekent. Dat je motor het moeilijk kreeg met een brandstof die juist meer vermogen zou moeten geven, was als een hint met een voorhamer.
Om eerlijk te zijn, heb ik niet eens stilgestaan bij de mogelijkheid dat je van 20 naar 30% gegaan bent zonder de naalden bij te regelen....

Ik bedoel het absoluut niet lullig, maar dit is van dezelfde orde als benzine in een diesel auto gieten en raar staan te kijken dat de boel in elkaar loopt...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik heb de naald(en) wel degelijk versteld, maar ik vertrouw misschien toch iets te veel op de backplate- methode...
Maar die bewuste dag kon ik er geen lijn in krijgen: meer... en dan weer minder... te warm... te koud... plug doorgebrand (hoewel een OS8...)
3 pluggen voor 5 vluchten is toch wel wat veel?

En desondanks kan ik het nitro-vliegen niet laten :D

Blij toe, want het is al vervelend genoeg dat je motor in de poeier loopt...
Dat blijven dure grappen....

Maar het is in elk geval een volledig verklaarde breakdown, niet een kwaliteits-probleem of ander "exotisch" falen.

Positieve er van is dat het de volgende keer voorkomen kan worden.

Groet, Bert

Je gaf zelf ook al aan dat de motor wat anders liep als je gewend was.
Op zo`n moment moet je stoppen en niet nog even wat 3D moves maken.

In het filmpje van Bert zijn draadje met de Jet ranger zag je precies hetzelfde gebeuren. Motortje zakte wat terug in toeren, maar Bert vloog lekker verder en gooide er nog even een flinke pitch-pump tegenaan, en dat overleefde het motortje niet.

Zowiezo ga ik van de throttle/pitch af wanneer ik hem hoor zakken, vandaar dat ik niet goed begrijp dat hij gewoon de geest heeft gegeven...

Ik moet er wel bij zeggen dat hij voorheen een zware crash heeft meegemaakt en daarbij vlak op de uitlaat terechtkwam. Sindsdien was de power precies een beetje weg... maar aan de uitlaat zelf was niet echt iets te zien...

Zowiezo ga ik van de throttle/pitch af wanneer ik hem hoor zakken, vandaar dat ik niet goed begrijp dat hij gewoon de geest heeft gegeven...

Als er een vuiltje in de carburateur zit, helpt dat en voorkom je meer ellende....

Maar als je op geheel andere brandstof gaat draaien, loopt je motor al vanaf dat je hem daar op start, domweg te arm, en is hij al veel te heet.... Tegen de tijd dat je het dan merkt, ben je al te laat....

Ik moet er wel bij zeggen dat hij voorheen een zware crash heeft meegemaakt en daarbij vlak op de uitlaat terechtkwam. Sindsdien was de power precies een beetje weg... maar aan de uitlaat zelf was niet echt iets te zien...

Harde klappen kunnen een hete OS vervormen zodat hij niet meer optimaal loopt (is een van de minder bekende zwakke punten van OS): De lagers staan dan niet meer 100% in lijn, of de cylinderbus niet meer 100% haaks op de krukas etc etc.
Komt niet vaak voor maar het gebeurt, en niet iedere motor is daar even gevoelig voor, heeft met het gietproces en de gebruikte legering te maken. Maar dat heeft niet veel te maken met dat gat in de zuiger: dat is een klassiek 2-takt detonatie-verschijnsel voor een tweetakt: Brommertjes brandden vroeger ook een gat in de zuiger als er een verkeerde bougie in zat bijvoorbeeld....

Groet, Bert

ik had laatst dus ook zo'n geintje.
motor bleef maar een beetje prutsen als ik een haartje vermogen ging vragen. en met een haartje bedoel ik ook een haartje, gewoon een beetje vlot rondvliegen..
vond ie niet leuk, zakte in toeren, had lange tijd nodig om weer op te komen.

tussendoor geleerd waar ik op moet letten (was de vonkenheli, laat zich toch best even stevig anders afstellen), sindsdien alles ok.
tot die ene vlucht. op 5 meter hoog van alles naar 0, opeens motor uit. geen aanleiding, gewoon opeens stil.

bleek naderhand dat de drijfstang was gebroken. Ongetwijfelt een resultaat van de langdurige half vastlopers in de periode dat ik nog niet wist hoe hij afgesteld moest worden.
schijnt ook een puntje te zijn bij deze motoren.. bij wat vastloopverschijnselen kunnen de drijfstangen zichzelf een duw geven, die zich later openbaart.

Ff voorbeeldje wat niet op jouw verhaal slaat.
wel een dingetje dat je kan zien dat het ook bij anderen wel eens in de kleine dingen misgaat :mrgreen:

Zo heb ik ook wel eens een hap gras in de carb gehad. en ik vond het zo vreemd dat hij steeds armer ging lopen.. tot hij niet rijker meer ging, en toch arm draaien..
1 spriet uit de carb gevogeld, die blokte alles..

gescheurde aanvoerslang. valse lucht= ook arm.

governor niet gecheckt na opnieuw aanzetten in de zender. bleek hij in idle up aan te staan. das goed. maar in normal en hold stond ie ook aan. das niet goed.
dan duren 12 minuten best lang.

1 keer geen after run. lagers verroest. originele lagers zijn bagger in die os dingen..
2e set gaat al een stevige tijd mee..
Verklaarde wel meteen waarom het motortje de laatste dag zo vervelend liep.

Misschien is het even een dubbel dingetje.
pakking lek, slangetje gescheurt, rubber in de tank wat net ff een beetje lucht doorlaat.
Of je mengselschroef niet meeverdraait...
zeker bij 2 naald carbs kan dat voor het middengebied verdomt veel schelen..

Met een mesje kan je hem er zo afpeuteren.. maargoed, hij zit erin.

is overigens inderdaad gewoon een standaard krukas.. die van de bewerkte motoren zagen er behoorlijk anders uit;):p

Als het het uiterlijk van de krukas beïnvloedde, dan denk ik aan stroomlijning van het gaskanaal, en glad maken/afronden van de krukwang.

Veel meer kun je aan een krukas niet doen om hem sneller te maken....

Maar dat is maar een gokje....

Groet, Bert

Je kan de inlaat ook langer open laten staan. vooral op hoge toeren krijg je dan een iets betere vulling. tevens de krukas ''snijdend'' gemaakt zodat de gasstroom een beetje op gang blijft.

Icm inkorten van het skirt aan de zuiger en het modificeren van de poorten geeft dat een mooie boost in power bij het top eind(waar je eigenlijk met 3d vliegen alleen maar zit)

Je kan nog veel meer doen met de krukas. in de autotjes tijd de krukas bewerken met een timing schijf erop, en dan de poorten daarop aanpassen. had uiteindelijk een proef motor helemaal tot de max op die manier uitgeperst.. en iedereen vond het maar gek dat ik elke keer op mn achterwielen reed...

Laatst bewerkt:
Hallo,

veel tips en vermoeden,
leg ik nog een bij:

In mijn T Rex 600n heb ik ook een OS50 gehad,
en ik denk door te arm afgestellt
en door een te hete plug was het zelfde gebeurt,
de motor was 5 liter oud.

Nu heb ik een OS55H met een OS8 plug en laat hem goed roken,
temperatuur is tussen 60 en 80 graden aan de bodem-plaat,
de motor reageert zelfs op 1 klik met de kleine naald,
en je krijgt meteen een temperatuurverschil van 5 graden en meer.

Ik gebruik coolpower en nu model technics 10 % nitro,
voor mijn rondjes en lichte 3D met een nitro is dat goed,

de motor is 23 uren gelopen.

Groet
Uwe

Back