Gaui 425 Basic Kit verslag

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Chow, 8 sep 2011.

  1. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Toch na wat overwegen een beknopt bouwverslag van mijn Gaui 425. Ik heb besloten voor de Gaui te gaan omdat ik mijn 450 permanent in Suriname ga zetten en hier in Nederland een 500 ga vliegen. Dan heb ik zowel daar als hier een heli staan en hoeft de zender alleen maar mee.. Scheelt een hoop gesleep..
    Verder is deze Gaui niet duur en de reviews zijn eigenlijk altijd positief.

    Er gaat de volgende electronica in.

    Turnigy 500 H3126 Brushless outrunner 1300KV

    Deze wordt veel gebruikt met de standaard gearing. In de praktijk is deze namelijk 1400-1500KV..

    Verder drie HK digitale servo's en een Turnigy voor de tail.. 70-80 amp esc en GA-250 gyro.. Niks speciaals dus maar was betaalbaar en de reviews waren in orde..
    Verder een KDS rx ivm mijn KDS zender..

    De doos. Mooi rood ;)

    [​IMG]

    Ik was al begonnen dus mis ik een foto van het frame in twee delen. Minder interessant overigens dus wel een plaatje als het frame in elkaar is gezet. Dat is in de basis de lagers in de holtes stoppen aan 1 helft van het frame. Dan andere deel erop leggen en de boel vastmaken met uiteraard locktite.. Dan de skids eronder en ze staat op haar voeten..

    [​IMG]

    Dan de servo armpjes erop..

    [​IMG]

    De canopy bijgeleverd was een ramp.. Die bestaat uit twee delen die je netjes moet uitsnijden en op elkaar plakken. Ik was op school al niet zo handig met dit soort huisvlijt dus die kon na een half uur knutselen de vuilnisbak in. Dus maar een kant en klare kap gekocht van Gaui. Niet teveel stickers erop. Ik hou wel van een minimalistische look..

    [​IMG]

    Gearings erin.. Dat is dus even een pestklus maar gelukt..

    [​IMG]

    Toen de motor mounten. Dat luistert vrij nauw. Het moet netjes gebeuren anders loop je de kans op een stripped gearing..

    [​IMG]

    En dan op naar de rotorkop.. Die had ik al in elkaar gesleuteld dus een achteraf foto.. Overigens is dat kinderlijk eenvoudig. Meeste delen zitten al in elkaar. Wel even checken op locktite uiteraard maar een kind kan de was doen..

    [​IMG]

    En dan zijn we voor vandaag even klaar. Dus de kop er even op en kap erop en dan gaan we denk ik morgen weer verder..

    [​IMG]

    Dan mijn indruk. Het is de plastic kit dus frame is plastic en ook delen van de kop. Echter de belangrijke delen zijn wel van metaal. En de kunststof is naar mijn bescheiden mening van zeer goede kwaliteit.
    Verder past alles gewoon en de schroeven draaien niet dol. Er zit een duidelijke handleiding bij en als iets toch niet duidelijk is dan zijn er zeer behulpzame Gaui gebruikers te vinden die je met foto's bijstaan.

    Tot zover.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2011
  2. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Kleine toevoeging. De motor mounten zodat de pinion netjes in het tandwiel valt was een hele klus. Je kunt niet goed zien wat je doet en het uitlijnen kan niet als de motor op zijn plek zit. Je moet dus steeds motor eruit. Motor in zijn mount wat verschuiven en opnieuw passen. Ik was in eerste instantie tevreden maar begon toch te twijfelen en dus maar weer opnieuw aan de slag. Nu zit hij 100% zeker goed..

    [​IMG]
     
  3. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ok en nu stop ik echt voor vandaag. Rotorkop zit erop en maingear geinstalleerd.

    [​IMG]
     
  4. ikbenkevin13

    ikbenkevin13

    Lid geworden:
    2 jun 2011
    Berichten:
    66
    Locatie:
    oudenbosch
    Mooie heli, ik ga je volgen :D
     
  5. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ok, staart erop. Alleen nog het tailfin gedoe.. Dat doe ik morgen. Nu stop ik echt..

    [​IMG]
     
  6. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ik volg em Chow :)
     
  7. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Heel mooie kit,
    alleen waarvoor is dat extra tandwiel ?, is dat zodat de parts compatible zijn met de X5 ofzo?
     
  8. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Gear voor babbelt met de pinion. Gear achter zit de belt op. Maingear zit in het midden.. Waarvoor ze daar voor gekozen hebben weet ik eerlijk gezegd niet..
     
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Frontgear zit aan je pinion. Tailgear zit de belt op. Maingear zit in het midden.. Waarom Gaui dat zo doet weet ik eerlijk gezegd niet.
     
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Sorry voor de dubbelpost. Kreeg een database fout bij posten.. Misschien dat een mod er eentje weg wil halen,,
     
  11. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    En hoe vlot het? :)
     
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik krijg deze week betere servo's binnen. Ik wilde de Gaui in eerste instantie el cheapo inrichten maar ben zo onder de indruk van de kwaliteit dat ik betere spullen erin stop. Dan ga ik over 1-2 weken richting Stefan. Daar bouw ik hem af. Hij kan me dan helpen. We zullen hem dan ook samen afstellen en invliegen.. Dus nu even geen nieuws. De heli staat prominent in de woonkamer en ik geniet er elke dag van :)
     
  13. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Nou, na een paar dagen een blinde vlek voor het tailfin gedeelte is de heli nu volledig klaar voor de inbouw van de electronica. De motor is wel al gemount. Met behulp van foto's is het tailfin gedeelte dus gelukt.. Zat maar te turen op de tekening maar de klik wilde even niet. Gelukkig zijn er fora en forumleden die graag even helpen..
    De electronica heb ik nu compleet. Vandaag de laatste servo's binnen gekregen tezamen met extra lipo's. Nu is het een kwestie van een dag prikken met Stefan en dan gaat het gebeuren. Heb er zin in en vind de heli echt mooi..

    [​IMG]
     
  14. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Idd hele mooie heli. Ben benieuwd hoe die vliegt. Denk dat jij de enige op het forum bent met deze Gaui.
     
  15. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Er zijn wel Gaui eigenaren maar dat is de 200 en de 550. Eigenaren van de 425 ben ik nog niet tegengekomen. Overigens wel bij de buren van rcgroups..
     
  16. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ok, vandaag de electronica erin gezet met hulp van een ander forumlid..

    [​IMG]

    Dit ging relatief eenvoudig. Was even puzzelen maar uiteindelijk zat alles op z'n plek. Toen de maiden. Die ging goed. Wel moet er nog wat geconfigged worden op de ESC en de goedkope gyro ga ik vervangen voor iets wat wel normaal werkt. Dus dat is even een "wordt vervolgd". Neemt niet weg dat de heli bij de maiden verder een erg goede indruk achterlaat. Heel strak maar toch ook gemoedelijk.. Hier wat beelden van echt de maiden. Dus niet spectaculair..



    Hiermee is in principe het bouwverslagje afgesloten. Er komt nog wel een periode van finetunen en als ik het nuttig vind update ik dit topic wel. Maar in principe vliegt de Gaui nu naar behoren en zijn er alleen nog wat kleine aanpassingen nodig om hem naar wens te krijgen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina