Ik had recent een kleine crash doordat ik de mast mount omgekeerd had vastgezet waardoor een bearing losgekomen is.
Gevolg: de main shaft is tijdens idle up gewoon geknikt en aangezien de swashplate boven de knik in de as zat is de rotorkop abrupt gestopt door te trekken aan de swash en dus aan de servo horns. De heli hing gelukkig in hover positie op slechts een meter boven de grond (net naar idle up 2 geswitcht) en is recht op zijn skids neergekomen.
Heb altijd al last gehad van de overdosis draden en heb besloten dan het toestel maar eens te rebuilden zoals ik het echt wil door alle kabeltjes mooi te sleeven ed...
Aangezien ik regelmatig vragen krijg over de Gaui X2 leek het me wel nuttig om enkele foto's en ervaring te delen met de Gaui X2 terwijl ik updates post over de rebuild.
Setup van men X2 is als volgt:
- Stock Scorpion motor vd FES kit
- YGE 30A LV ESC
- MKS DS92 cyclic
- MKS DS95i tail
- BeastX 3.0.12
- Spektrum TM-1100 telemetrie voor voltage, evt later RPM sensor.
Voor het spijtige voorval naast de T-rex 550 van een mede-clublid:
Helaas geen foto's van de directe crash schade maar ik heb voorlopig volgende schade gemeten:
- Bovenste bearing mast collar moet vervangen worden
- Ga preventief alle bearings vervangen die de main shaft geleiden
- nieuwe main shaft
- nieuwe swashservo pushrods
- nieuwe tailboom supports
- nieuwe carbon landingskid
- preventief nieuwe gears voor de MKS cyclic servo's
- preventief nieuwe servo horns voor de cyclic servo's
Meteen ook besloten voor enkele andere upgrades te gaan doen en andere dingen te perfectioneren zoals de kabel lengte van de servo's, alles mooi te sleeven, ...
Dan maar beginnen met de beschadigde onderdelen te verwijderen:
Enkele van de kapotte onderdelen. Zoals je ziet heeft de main shaft een serieuze knik gekregen. Erg vreemd want het komt NIET van de impact op de grond:
Rotorkop is gestopt door te trekken aan de servo's en bijgevolg zijn de rodjes ook aan vervanging toe:
Erg duidelijk is het niet, maar dit is de bovenste mast collar die ik omgekeerd had gemonteerd waardoor de bearing is losgekomen (ja echt domme fout). Verbaast me dat het geCNCd aluminium(?) echt open gewrongen is. Misschien zat ik toch met een kleine onbalans in de kop dat daardoor de as geknikt is toen de bearing eruit ging. Ik ben echter wel niet zo tevreden dat ik de maingear nooit wobble free heb gekregen maar blijkbaar krijgen X2 piloten op helifreak de main gear ook nooit wobble free. Vertaalt zich gelukkig niet in vibraties tijdens het vliegen maar ik denk dat het toch iets in de hand gewerkt heeft dat de as in volle vlucht ineens knikt, ook al kwam de bearing los:
Tot zover de schade aan het airframe zelf. Ik vrees wel dat de servo tandwielen, die alle kracht hebben opgevangen van de roterende kop, dat ik toch best de gears ga veranderen dus ik heb deze op bestelling staan. Eveneens wil ik niet het risico lopen dat de servo horns onder zware stress van tandjes zouden verschuiven dus ik ga ook meteen nieuwe servo horns plaatsen. Better to be safe than sorry! Een crash op zich vind ik nog niet zo erg maar zou niet willen dat men heli onbestuurbaar wordt en iemand verwond.
Gelukkig hebben we een hoopje spares op voorraad thuis dus we kunnen meteen beginnen met knutselen!
Als we dan toch meteen bezig zijn met de heli opnieuw te bouwen en af te stellen, kunnen we maar meteen de nieuwe blades erop gooien. Nieuw speelgoed is altijd leuk
Heli dan maar demonteren. Zoals je kan zien is het een gigantische kabelboel. Ik kom zelf een beetje slecht als ik zie hoe verschrikkelijk het eruit ziet dus we gaan het meteen doen zoals het hoort. Op zoek gaan om ergens een servo krimptang te bestellen en dan meteen mooie rode sleeves over de ingekorte kabels. (als iemand weet waar ik de tang en sleeves kan vinden, feel free to share). Rood gaat mooi passen bij de stock canopy.
Nadat de hoofddelen van het frame uit elkaar waren, meteen de nieuwe skids op de onderkant van het frame gezet en oa de bekabeling van de DSMX satelliet en de telemetrie zodanig weggewerkt dat ze mooi in het frame vastzitten daar ze voorheen aan de buitenkant liepen. (kan je zien op foto hierboven) Is nogal nipt met de motor en dergelijke maar heb de draden mooi kunnen bevestigen met stripjes en een klein druppeltje hotglue deed de rest. Meteen ook maar gepimpt met een stoere beastx sticker
Aangezien ik besloten had de motor achteraan te plaatsen mbt tot de center of gravity aangezien ik vlieg met zware 1300mA Gens ace lipo's, had ik wat problemen voor de ESC bekabeling mooi weggewerkt te krijgen. De lipo draden van de ESC heb ik ingekort maar van die van de motor blijf ik sowieso af. Heb de bekabeling langs onder gedaan en ga wss nog de kabels herschikken maar ik kan best er mee leven als de kabels aan de onderkant lopen. Binnen het frame is echt geen plaats om de 3 motorkabels weg te werken zonder dat het een boeltje wordt. Ik wil graag nog aan de potmeters vd Beast kunnen zonder veel geknoei.
Voor vandaag dan maar de werkzaamheden stil gelegd dus rest zal voor in de loop van de week zijn. Wacht onder andere nog op de mast collar voor het frame bovenaan maar ik zal men best doen de thread hier zo snel mogelijk up to date te maken.
Meer binnenkort!
Gevolg: de main shaft is tijdens idle up gewoon geknikt en aangezien de swashplate boven de knik in de as zat is de rotorkop abrupt gestopt door te trekken aan de swash en dus aan de servo horns. De heli hing gelukkig in hover positie op slechts een meter boven de grond (net naar idle up 2 geswitcht) en is recht op zijn skids neergekomen.
Heb altijd al last gehad van de overdosis draden en heb besloten dan het toestel maar eens te rebuilden zoals ik het echt wil door alle kabeltjes mooi te sleeven ed...
Aangezien ik regelmatig vragen krijg over de Gaui X2 leek het me wel nuttig om enkele foto's en ervaring te delen met de Gaui X2 terwijl ik updates post over de rebuild.
Setup van men X2 is als volgt:
- Stock Scorpion motor vd FES kit
- YGE 30A LV ESC
- MKS DS92 cyclic
- MKS DS95i tail
- BeastX 3.0.12
- Spektrum TM-1100 telemetrie voor voltage, evt later RPM sensor.
Voor het spijtige voorval naast de T-rex 550 van een mede-clublid:

Helaas geen foto's van de directe crash schade maar ik heb voorlopig volgende schade gemeten:
- Bovenste bearing mast collar moet vervangen worden
- Ga preventief alle bearings vervangen die de main shaft geleiden
- nieuwe main shaft
- nieuwe swashservo pushrods
- nieuwe tailboom supports
- nieuwe carbon landingskid
- preventief nieuwe gears voor de MKS cyclic servo's
- preventief nieuwe servo horns voor de cyclic servo's
Meteen ook besloten voor enkele andere upgrades te gaan doen en andere dingen te perfectioneren zoals de kabel lengte van de servo's, alles mooi te sleeven, ...
Dan maar beginnen met de beschadigde onderdelen te verwijderen:
Enkele van de kapotte onderdelen. Zoals je ziet heeft de main shaft een serieuze knik gekregen. Erg vreemd want het komt NIET van de impact op de grond:
Rotorkop is gestopt door te trekken aan de servo's en bijgevolg zijn de rodjes ook aan vervanging toe:
Erg duidelijk is het niet, maar dit is de bovenste mast collar die ik omgekeerd had gemonteerd waardoor de bearing is losgekomen (ja echt domme fout). Verbaast me dat het geCNCd aluminium(?) echt open gewrongen is. Misschien zat ik toch met een kleine onbalans in de kop dat daardoor de as geknikt is toen de bearing eruit ging. Ik ben echter wel niet zo tevreden dat ik de maingear nooit wobble free heb gekregen maar blijkbaar krijgen X2 piloten op helifreak de main gear ook nooit wobble free. Vertaalt zich gelukkig niet in vibraties tijdens het vliegen maar ik denk dat het toch iets in de hand gewerkt heeft dat de as in volle vlucht ineens knikt, ook al kwam de bearing los:
Tot zover de schade aan het airframe zelf. Ik vrees wel dat de servo tandwielen, die alle kracht hebben opgevangen van de roterende kop, dat ik toch best de gears ga veranderen dus ik heb deze op bestelling staan. Eveneens wil ik niet het risico lopen dat de servo horns onder zware stress van tandjes zouden verschuiven dus ik ga ook meteen nieuwe servo horns plaatsen. Better to be safe than sorry! Een crash op zich vind ik nog niet zo erg maar zou niet willen dat men heli onbestuurbaar wordt en iemand verwond.
Gelukkig hebben we een hoopje spares op voorraad thuis dus we kunnen meteen beginnen met knutselen!
Als we dan toch meteen bezig zijn met de heli opnieuw te bouwen en af te stellen, kunnen we maar meteen de nieuwe blades erop gooien. Nieuw speelgoed is altijd leuk

Heli dan maar demonteren. Zoals je kan zien is het een gigantische kabelboel. Ik kom zelf een beetje slecht als ik zie hoe verschrikkelijk het eruit ziet dus we gaan het meteen doen zoals het hoort. Op zoek gaan om ergens een servo krimptang te bestellen en dan meteen mooie rode sleeves over de ingekorte kabels. (als iemand weet waar ik de tang en sleeves kan vinden, feel free to share). Rood gaat mooi passen bij de stock canopy.
Nadat de hoofddelen van het frame uit elkaar waren, meteen de nieuwe skids op de onderkant van het frame gezet en oa de bekabeling van de DSMX satelliet en de telemetrie zodanig weggewerkt dat ze mooi in het frame vastzitten daar ze voorheen aan de buitenkant liepen. (kan je zien op foto hierboven) Is nogal nipt met de motor en dergelijke maar heb de draden mooi kunnen bevestigen met stripjes en een klein druppeltje hotglue deed de rest. Meteen ook maar gepimpt met een stoere beastx sticker

Aangezien ik besloten had de motor achteraan te plaatsen mbt tot de center of gravity aangezien ik vlieg met zware 1300mA Gens ace lipo's, had ik wat problemen voor de ESC bekabeling mooi weggewerkt te krijgen. De lipo draden van de ESC heb ik ingekort maar van die van de motor blijf ik sowieso af. Heb de bekabeling langs onder gedaan en ga wss nog de kabels herschikken maar ik kan best er mee leven als de kabels aan de onderkant lopen. Binnen het frame is echt geen plaats om de 3 motorkabels weg te werken zonder dat het een boeltje wordt. Ik wil graag nog aan de potmeters vd Beast kunnen zonder veel geknoei.
Voor vandaag dan maar de werkzaamheden stil gelegd dus rest zal voor in de loop van de week zijn. Wacht onder andere nog op de mast collar voor het frame bovenaan maar ik zal men best doen de thread hier zo snel mogelijk up to date te maken.
Meer binnenkort!