Gaui X5 lite elektronica

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Roeland, 28 jan 2019.

Tags:
  1. Roeland

    Roeland

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    België
    Hallo allemaal,

    Het modelhelikoptervliegen is nieuw voor mij. Ik heb een beetje ervaring met nitro rc-auto's, maar dit is natuurlijk iets helemaal anders. Ik oefen regelmatig met de Phoenix software, en ga me aansluiten bij een club in de buurt.

    Ik heb 2 heli's gekocht. 1 Protech zoom 450 om mee te beginnen oefenen (deze is vliegklaar), en een ongebouwde Gaui X5 lite.
    Nu ben ik op zoek naar de geschikte elektronica voor deze Gaui. De stockmotor is een Scorpion 910KV 1820 Watt motor in combinatie met een 100A regelaar. Deze zijn echter niet meer leverbaar, waardoor ik op zoek ben naar alternatieven.
    Ik ben niet echt op zoek naar elektronica voor extreme 3D-vluchten. Ik zou met 6s lipo's vliegen. Na wat opzoeken ben ik er nog steeds niet uit.
    (Ideeën voor servo's zijn trouwens ook zeer welkom.)

    Ik heb reeds een Align GP780 gyro en een spektrum DX6i zender met ontvanger.

    Vriendelijke groet,
    Roeland
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Roeland, leuk dat je begint met heli vliegen.
    Simmen is een hele goede eerste stap, en aansluiten bij een club is zekers slim.
    Heli vliegen is niet heel simpel, en door bij een club te beginnen voorkom je wellicht een aantal crashes.
    Maar goed, een crash zit er altijd wel een keer in dus gewoon vol houden.
    Let wel, simmen is 100% anders als een draaiende heli voor je op het veld, die heeft nl geen reset knop.
    Je hebt ervaring met autos, het voordeel van een auto is, als je stopt met alles, stopt de auto ook, als je bij een heli stopt met alles heb je een crash, en heli moet je continu blijven sturen.

    Ik begrijp dat je begint met fly-bar, ik weet niet of je dit bewust hebt gekozen of niet?
    Hier kan een hele discussie van voor en tegen standers uit volgen, maar ik denk dat het prima is, zo leer je het best hoe een heli werkt en waar je op moet letten met afstellen.

    Mbt de Gaui, ik heb zelf geen Gaui, dus ik spreek “in comissie”.
    Volgens mij (maar check dat even) gebruikt de X5 lite, full size servos, je keuze is dan afhankelijk van je portemonnaie en wat je verwachting is.

    Mbt je swash servos (een heli gebruikt andere servos op de swash als op de staart)
    Omdat je fly-bar vliegt kun je met simple servos toe bv: HiTec HS-5245.
    Servos waarmee je later over kunt stappen op fly-bar-less (zou ik wel rekening mee houden), zijn bv Align DS615 of Savox SC-1257, allemaal redelijk basic.
    Als je wilt kun je natuurlijk direct naar HV brushless servos gaan, maar dat is niet noodzakelijk (en dus zonde van het geld).

    Op de staart het zelfde, hier zou ik als beginner echter niet op bezuinigen.
    Als de staart goed “houd” dan is het veel eenvoudiger te leren vliegen.
    Op de start dus een snelle digitale servo, bv: Align DS655 of Savox SH-1290.

    Voor de servos heb ik gewoon voorbeelden genoemd die ik zelf naar volle tevredenheid gebruik en niet te duur zijn, maar er zijn nog veel meer mogenlijkheden.
    Mijn enige tip is, bespaar niet op je start servo.
    Je kunt ook eens op de club gaan kijken waar je bij wilt gaan vliegen, vaak heeft een club wat “voorkeuren” het kan dan handig zijn daar in mee te gaan.

    Mbt de motor.
    Volgens mij heeft Scorpion nog een 890kV motor (4025-890), die kan je ook gebruiken.
    Komt je head speed iets lager, maar dat wil je toch tijdens het leren.
    Je kunt denk ik ook naar een veel gebruikte 1100 kV (4025-1100) dan moet je alleen een kleiner pignion steken.
    Standaard zit er volgens het manual een 15T op, dan ga je met de 1100kV motor gewoon naar 13T, dan zit je redelijk in de buurt.
    Let wel, volgens mij zijn de Gaui pignions voor een 5mm motor as.
    Dat is geen probleem, Mikado gebruikt ook 5mm motor assen maar niet alle motoren hebben een 5mm as, veel is 6mm.
    Scorpion bied beide assen aan.

    Mbt de ESC
    Ook hier, je vliegt 6S, voor deze heli (en beginner) is 100A LV (low voltage, dus tot 6S) meer als genoeg.
    Ik ben zelf grote fan van de Hobbywing 100A Platinum Pro V3, prima ESC, mooie soft start en sterke interne BEC.
    Een YEP 100 (of originele YGE) is ook een optie, iets goedkoper denk ik (YEP tenminste), maar ook een minder sterke BEC.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, success met het vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2019
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    bovenstaand verhaal ben ik het volledig mee eens..
    veel simmen, aansluiten bij een club.
    maak ze niet wijs dat je al iets kunt, laat jezelf via een leraar-leerling systeem koppelen aan een instructeur.

    op die manier kun je oefenen, zonder schade. als het goed is
    op een gegeven moment moet je toch op jezelf.
    maar dan weet je al hoe de heli vliegt, en er heeft dan al een wat gevorderder persoon mee gevlogen.

    ga aub niet zelf kijken of het werkt....
    iig, niet met een motor die ook echt tegen het tandwiel staat. electro kun je de motor altijd nog schuiven. dus tandwielen volledig uit elkaar, dan "soort van vast"zetten.
    je zal echt de eerste niet zijn die er na aansluiten achter komt dat de heli enthousiast omhoog wil. met als voornaamste probleem dat hij dat nog niet moest doen.
    je zal ook de eerste niet zijn die zn arm of hand erin krijgt als hij iets doet wat niet hoort.

    het is geen rc auto.. die kunnen alleen vooruit of achteruit..
    deze kunnen ook omhoog, en dan besluiten een kant op te gaan.
    dan hopen dat de heli niks raakt op de weg omlaag ;-)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In de stickies/FAQs, permanent vastgepind boven in de diverse heli subfora, staan de nodige crashbesparende tips, basis- en vak-kennis.
    Veel leuker om van andermans fouten te leren, i.p.v. je eigen fouten.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2019
  5. Roeland

    Roeland

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    België
    Bedankt allemaal voor de info en tips!

    Ik heb ondertussen de Scorpion 4025- 890KV motor van iemand overgenomen in combinatie met een Scorpion Commander 50V 90A Opto ESC.
    Deze heeft dus geen BEC, waardoor ik een aparte accu moet gebruiken voor de ontvanger/servo's. Een LiFe 2s accu zou hiervoor geschikt zijn.
    Gaat het extra gewicht van een aparte ontvangeraccu voor problemen zorgen?

    Ik ga ook drie Savox SC-1257 servo's + een SH-1290 kopen. Deze zijn echter bedoeld voor 6V. Nu heb ik gelezen dat een 6.6V LiFe accu ook goed is als ontvangeraccu. Kan iemand dat misschien bevestigen? Ook vroeg ik me af voor hoeveel mAh ik best ga. Ik zie packs van 750mAh, maar evenzeer packs van 3000mAh.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2019
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Mooie electronica, goed bezig.
    Zonder BEC in de ESC hoef je niet per-se met een losse accu te gaan werken, je kunt er ook een losse BEC op zetten.
    Ik heb liever een losse BEC, dat scheelt me nl weer een accu pakket laden, en een losse BEC is in te stellen op het juiste voltage.
    Een goede losse BEC is bv een Hercules, MtTec Keto, Gryphon, en natuurlijk zijn er meer (kies je BEC niet te licht).

    Over LiFe kan ik niet veel vertellen, daar heb ik geen ervaring mee.

    Het extra gewicht zou ik me geen zorgen om maken, zolang je nog aan het leren bent merk je daar niets van, willicht is een wat zwaardere heli juist wat rustiger als een heel lichte, hoog-uit kost het extra gewicht je een paar vieg seconden per vlucht.
    Echter 750mAh is zeker te weinig, een accu pakket moet niet alleen voldoende capaciteit heben om 1 (of 2 of 3) vluchten te kunnen maken, maar hij moet ook de piek stromen kunnen leveren die de 4 servos kunnen vragen.
    Op een fly-bar heli vallen die piek stromen nog wel mee, maar als je hem (ooit) om gaat bouwen naar fly-bar-less dan kunnen de stromen flink op lopen.

    Kies je ontvanger/servo stroom verzoring dus niet te licht.
    Mocht je toch beslissen voor de LiFe te gaan, ik weet niet wat de normale discharge C rating van een LiFe is, maar ik zou waarschijnlijk voor een 2000mAh gaan, dan kun je even vliegen en ben je er vrij zeker van dat ze de piek stromen aan kan.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    je hebt een paar keuzes.
    Bij een nitro heli zit je vast aan een losse ontvanger accu.
    dan is de vraag of je naar een high voltage setup gaat, of dat je via een BEC het voltage van de accu omlaag brengt naar iets wat de servo's fijn vinden.
    Je hebt dus bec's die de spanning van je aandrijfaccu kunnen verlagen naar 6 volt..
    dit wordt vrij vaak gedaan. nadeel is natuurlijk dat er een stukje electronica je voeding regelt, deze elctronica kan kapot. maar als je de amperes goed kiest, heb ik het nog niet zien gebeuren...
    ik heb het wel gezien bij een 600 met een 3 ampere bec.. dat liep mis. maar met 10 ampere zit je goed

    Een losse accu is in dit punt bedrijfszekerder.
    Ikzelf gebruik op mijn nitro heli (600 maat) een 2S lipo, recht op de ontvanger (dus HV setup)
    daarvoor had ik een 2S lipo, met een 15 ampere Bec. De toenmalige onderdelen vonden boven 6 volt niet leuk.
    beide opties hebben me nog nooit laten zitten.. de servo's wel :D (vandaar de ombouw)

    Dus. de Life optie kan wel, maar je moet echt ff naar je servo's, ontvanger en stabilisatie kijken of deze het voltage van de life ook leuk vinden.
    stabilisatie en ontvanger gaat meestal wel goed. servo's is wel eens spannend
    Let hierbij ff op: die 6,6 volt is nominaal, gemiddeld.
    een life accu vol heeft dus een hoger voltage, als ik mij niet vergis 3,7 volt per cel, dus 7,4 volt totaal.
    omdat dit voltage vrij lang zo blijft, willen sommige 6 volt servo's daar nog wel eens van over de nek gaan.
    ff naar reviews kijken, of even afwachten of mensen op dit forum hier ervaringen mee hebben.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je voor BEC gaat, kies dan een switching SBEC. Een lineaire LBEC werkt slechter naarmate motor-accu hoger is. de max. leverbare stroom neemt af, en niet toe zoals je zou verwachten. En aagezien max.stroom doorgaans gegeven wordt voor minimale ingangsspanning van LBEC ... Een SBEC heeft dit probleem nauwelijks.
    Meer uitleg
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3202311-How-many-servos-can-it-handle#post40893339

    Bij welke club ga je vliegen?
     
  9. Roeland

    Roeland

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    België
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik zou zonder twijfel 100% zeker voor de Keto gaan, ik gebruik hem zelf nog niet maar ga er binnenkort 1 bestellen voor op een Logo 700.
    Kijk maar eens op de site van Midado V-stabi, daar komt de Keto als beste uit de test.
    https://www.vstabi.info/de/node/1316

    De YEP die je op Hobbyking gevonden hebt zou naar verluid een 1 op 1 copy moeten zijn van de Keto.
    Ik heb er ooit 1 gehad en die ging mechanisch stuk (volgens mij brak er een soldering los).

    Voor 2 tientjes meer wil ik absoluut geen risico lopen mbt de stroomverzorging op mijn heli.
    Dus mijn aanbeveling is, ga voor de Keto.
     

Deel Deze Pagina