Gaui X7

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door _Dekker, 27 feb 2012.

  1. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hierbij een bouwverslag van de GAUI X7:

    [​IMG]

    Op 3D Masters 2011 ben ik even langs de stands gelopen met de bedoeling een voor mij interessante 700 size heli uit te kiezen. De GAUI trok mijn aandacht door zijn bijzondere ontwerp:
    -Aluminiumplaten voor de motorkoeling
    -Bijzonder robuuste main gear: Mod 1.2.
    -Schuine vertanding.
    -Zeer stevige 100% carbon frame uit 2mm plaat, dus geen laminaat met glasvezel ertussen.
    -Mooie robuuste staartunit
    -Torque tube, leuk voor inverted autorotaties :) Wat ook bijzonder is: de hele tube kan na het verwijderen van de staartas gewoon door het staarthuis heen aan de achterkant eruit getrokken worden.

    Alles aan de heli straalde uit dat het gemaakt is voor grof geweld, dus dat leek mij wel wat :)
    Headspeeds tot 2400rpm kan de heli met gemak aan. Het is dan wel opletten of de bladen dat ook kunnen!
    Met name de schuine vertanding is iets wat bij mij echt het minimum is, ik wil niet dat cirkelzaaggeluid wat je hoort bij veel heli's met rechte vertanding.

    Verdere specificaties:
    Lengte: 1340mm
    Hoogte: 370mm
    Hoofdrotor diameter: 1610mm
    Staartrotor diameter: 290mm
    Motor tandwiel: 10T tot 12T (voor as Ø6mm)
    Hoofdtandwiel: 100T
    Overbrenging staartrotor: 1:4.71
    Gewicht (kit): 2300g
    Accu: 12s 4200mAh tot 5500mAh

    Er zijn twee kit-uitvoeringen:
    1: De kale kit zonder bladen, maar je krijgt er wel een 10t pinion bij.
    2: Een Combo kit met een Scorpion HKIII-4035 500kv motor (met extra lange as) en hoofd- en staartbladen.

    Ik heb gekozen voor versie 1 omdat ik de rc componenten uit de Voodoo 700 ga overzetten. Ik ga hem dus vliegen met de PowerDekker HK-4225 met 540kv.

    Let op: Het is belangrijk dat de motoras lang genoeg is, meer hierover als de motor gemonteerd wordt.

    Hierbij dank ik ook mijn sponsor Sam van Hobbymaniac voor het regelen van de kit.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2012
  2. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    De verpakking is erg netjes te noemen:
    [​IMG]

    De pas geopende doos, op de dozen daarbinnen staat keurig de inhoud vermeld:
    [​IMG]

    Onderin de verpakking (dus onder de losse dozen) liggen de volgende spullen:
    [​IMG]

    Heel netjes dat er loctite, oneway bearing olie, een lading straps en een blade holder worden meegeleverd!
    (Zit in zakje met de rode spullen erin)

    De dozen met "Blades" en "Motor" waren bij mijn wel aanwezig maar dus leeg omdat ik de kale kit heb besteld. De rest van de onderdelen zaten in de doos "Rotor head", hier even uitgestald:
    [​IMG]

    De eerste indruk van de kwaliteit van de onderdelen is erg positief, de afwerking is super netjes en er is op diverse plaatsen gespeeld met zwart geanodiseerd aluminium. Ook is hier en daar laser graveerwerk toegepast.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2012
  3. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Volgens de handleiding moeten we beginnen met het frame, dus daar gaan we dan:

    Er wordt gestart met het klaarmaken van de bearing blocks voor de hoofdas. Hier was al het een en ander gemonteerd maar ik heb ze toch even gedemonteerd om te kijken hoe het zat met eventueel loctite gebruik. Conclusie: het is verstandig alles toch even na te lopen. Er is nl wel loctite gebruikt, maar niet op alle schroeven (zie groepje van 4 in het midden).
    De lagers zitten niet geperst maar hebben een zeer nauwkeurige glij-/overgangspassing. Hierdoor zijn ze makkelijk te wisselen maar er zijn dus extra plaatjes en schroefjes nodig om de buitenring goed op te sluiten:
    [​IMG]

    Er wordt begonnen met opbouw van het linker framehelft. Hier zie je dat de eilandjes op de lagerblokken in gaten vallen van het frame. De pasvorm hiervan is perfect en het helpt ook bij het aandraaien van de bouten, zo kan er niks wegdraaien. Bij de uitsparingen voor de staartservo en de achterste cyclic servo zitten standaard al inserts met schroefdraad in het carbon, netjes!
    [​IMG]

    Hier zitten twee mounts voor 1 van de cyclic servo's op hun plaats. Hier nog even geen loctite gebruiken omdat ze bij het afstellen van de heli nog verschoven moeten worden (let op de sleufgaten):
    [​IMG]

    Opbouw van het frame gaat best rap. Er zijn maar liefst 3 bearingblocks voor de mainshaft en ook 3 houders voor de staartbuis...
    [​IMG]

    Hier zie je al wat plaatwerk zitten wat tussen de framehelften komt te zitten: bovenop de staarthouders en voor de bearing blocks van de hoofdas. Deze platen (er komen nog meer) gaan ervoor zorgen dat het frame torsiestijfheid krijgt:
    [​IMG]

    Aan de buitenkant van het frame komen de posts voor de canopy. Deze zijn erg lang uitgevoerd, wat natuurlijk ook komt omdat het frame zo smal is. Gaui noemt de posts "breakable" wat moet betekenen dat ze bij een crash afbreken aan de schroefdraadstift en makkelijk weer terug te plaatsten zijn. De praktijk zal ons moeten wijzen of het werkt..
    [​IMG]

    Het frame bestaat niet alleen uit twee carbon helften: aan de onderkant worden aan voor- en achterzijde platen geschroefd voor de uitbouw naar onderen voor het landingsgesteld en de accuhouder. De platen aan de achterkant zijn twee lagen dik, totaal dus 4mm carbon. Aan de voorkant is het 2mm. De bouten waarmee deze platen worden vastgezet hebben speciale aluminium onderlegringen om de krachten beter te verdelen.
    [​IMG]

    Een leuke feature van het frame is dat nagenoeg alle bekabeling in het frame weggewerkt kan worden. Hier zie je in de manual de plaat met drie gaten waar de drie regelaarkabels het frame ingaan naar de motor. Zoals je ziet is in mijn kit een sleuf gemaakt i.p.v. de drie gaten:
    [​IMG]

    De accu's worden als 2 losse 6s packs geplaatst, 1 aan elke kant van het frame. Om de heli niet te breed te maken zet Gaui een enkele carbon plaat tussen de accu's en die wordt weer aan het frame verbonden. Hier is de horizontale plaat gemonteerd die net boven de accu's zit, net boven deze plaat ontstaat een tunnel waar kabels doorheen gevoerd kunnen worden:
    [​IMG]

    Een klein foutje in de handleiding, de twee M3 schroeven aan de punt van de dubbele carbon plaat moeten geen 10mm maar 12mm lang zijn:
    [​IMG]

    Inmiddels zit het rechter framehelft er ook op en nu kan je vanaf de voorkant mooi door de tunnel naar achteren kijken:
    [​IMG]

    Dit zijn de laatste twee carbon platen die deel gaan uitmaken van het frame. Ze worden in elkaar geschoven zodat ze haaks op elkaar staan en dit geheel schuift dan weer in de grote horizontale plaat van het frame. Ook hier is de pasvorm perfect.
    [​IMG]

    Het frame is nu bijna af, hier ze je mooi de ruimte waar een 6s pack in moet komen. Er is niet zoveel ruimte om de packs naar voren en achteren te schuiven, ik weet al wel dat je de packs niet te licht moet kiezen, anders krijg je ze niet ver genoeg naar voren.
    [​IMG]

    Het frame is voorlopig klaar:
    [​IMG]

    De oplettende lezer/kijker zal gezien hebben dat ik de canopy posts verkeerd om heb zitten. Patrick: nog bedankt voor het opmerken daarvan.
    Volgende stap is nu opbouw van de staartunit
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2012
  4. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Had Sam (crash1000) ook niet een bouwverslag van de Gaui X7, of was dat de X5?
    In elk geval, ziet er machtig uit.
    Wil hem graag zien vliegen.

    Succes met de bouw.

    Jasper
     
  5. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Het verslag van Sam gaat idd over de X5. De X7 is nog maar net leverbaar, sinds ongeveer 8 feb 2012.

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2012
  6. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    In dat geval gefeliciteerd:D met je aankoop!
     
  7. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Mooi bouwverslag!! Ik ben benieuwd hoe de X7 gaat bevallen.Tot nu toe ziet het er erg goed uit...
    Het is net wat je zegt de schuine vertanding main gear is een must.Ik snap ook niet dat ze nog helis bouwen met rechte vertanding. Dit is wat mij tegen hield met de compass 7HV iig anders had ik er een gehad.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2012
  8. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Man, man, man, wat een schitterende heli is dit. Zie ik dat nou goed? Is de torque tube gear in het frame ook uitgerust met een counterbearing?
     
  9. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Ziet er erg netjes uit Bert :cool:
     
  10. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    Ziet goed uit bert!

    @knaller;
    Ja torque tube gear is ook ondersteund met een lager aan de voorkant, zoiets als derde bearingblock of counterbearing, gaat ie dan niet op en neer. Als het goed is wordt trilling een hoop minder zo. Ik ben hem ook namelijk aan het bouwen ;)
     
  11. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Je moet maar snel komen vliegen bij ons met deze machine Sam. Ik vind hem echt super mooi. En voor een kale kit valt het mij nog mee ook qua prijs, als je ziet wat je ervoor terug krijgt aan kwaliteit en schoonheid :D
     
  12. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Of juist meer trilling omdat 3 lagers op 1 deel zo dicht op elkaar niet handig zijn. Zeker als alle ophangpunten vastliggen in de carbon zijplaat.
    En bij de tailcase zit dat lager ook niet is daar toch ook geen probleem, dus is het dan wel zo nodig/zinnig aan de voorkant...
     
  13. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    heb je ooit een counterbearing eruit gehaald om zonder mee te vliegen? Ik heb het wel gedaan en geloof me vbar log anlyser liegt niet ;) krijg je een hoop meer trilling zonder.
     
  14. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Heb het niet over zomaar een counterbearing maar specifiek deze toepassing hier. Heb jij dan zonder dit specifieke counterbearing gevlogen?
    Heb zo ook nog wel mijn twijfels bij meer dingen bij de X7. Zal wel vliegen hoor, maar kan altijd beter.
     
  15. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    bijvoorbeeld?
     
  16. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Wat een onzin zeg, dat je dan meer trillingen gaat krijgen. Hoe kan een lager nou trillingen veroorzaken :hammer:
     
  17. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Zo, de discussie komt goed op gang hier!
    In elk geval bedankt voor de complimenten, ik hoop dat het verhaal duidelijk is.
    Ik denk dat Danny zijn bedenkingen heeft over sommige overbepaaldheden in het ontwerp. Eerlijk gezegd heb ik die ook wel maar de pasvorm van de onderdelen is dermate goed dat ik daar eigenlijk geen problemen verwacht.

    Wat het derde lager betreft: dat is alleen nuttig als er voldoende elasticiteit is om deze overbepaaldheid weg te nemen. Dus: een knetterstijve as gewoon tweevoudig lageren. Een slappere as kan evt een derde lager krijgen om uitbuigen door gebrek aan stijfheid te voorkomen, daar lijkt me niks mis mee. Ik zal vanavond verdergaan met de staart, dan komen ook de plaatjes van de staart aandrijving wel voorbij en kan iedereen zien hoe het zit.
     
  18. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    Dat je vraagtekens bij elke heli kan zetten klopt, er is altijd iets wat je bij twijfelt of het in praktijk werkt of niet, maar "heb nog wel mijn twijfels bij meer dingen" is wel lekker duidelijk. lol
     
  19. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    heb na 10 jaar nog steeds mijn twijfels bij mijn vriendin, maar ze doet het perfect ;)
     
  20. crane

    crane

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    5
    Amen
     

Deel Deze Pagina