Hieronder mijn bevindingen na het bouwen van de X7.
(Dit is uiteraard MIJN mening: wat de een ziet als voordeel kan voor de ander een nadeel zijn!)
Wat me beviel:
- Geen tuning nodig, de heli is helemaal af.
- De fantastische pasvorm en afwerking van de onderdelen, kan zonder probleem meekomen met andere topheli's en doet absoluut niet onder voor bv de bouwkwaliteit van de Voodoo. GAUI heeft goed aan de weg getimmerd!
- Torque tube, weinig energieverlies bij autorotaties.
- De heatsink-oplossing voor het koelen van de motor.
- In de kop zijn de radiaallagers aan weerszijden van het druklager geplaatst: dat maakt de kantelstijfheid van de bladgrips groter. Dezelfde opbouw is ook in de staartrotor toegepast!
- Alles is erg beefy, gemaakt voor hoge belastingen. Dat is iets waat je wel moet willen, want dat maakt de heli ook zwaarder. De X7 is dus meer iets voor mensen die richting hard 3D willen.
- Centrale tunnel voor de bekabeling: geeft al snel een mooie opgeruimde installatie van rc-componenten.
- 100% carbon: dat voel je echt in stijfheid.
- Onderdelenprijzen vallen mee: 2 maingears voor nog geen 20euro. Ook assen en lagers zijn relatief goedkoop.
- Airbrush canopy: het oog wil ook wat.
Wat me minder goed beviel, potentiele verbeterpunten:
- Veel sleutelwerk. Het bouwen duurde wel lang voor mijn gevoel, erg zijn erg veel schroeven. Bij deze heli had ik zoiets van 'wanneer ben ik eindelijk klaar?' Bij de Voodoo was het anders: 'Huh, is hij nu al af?' Daardoor kijk ik niet erg uit naar het sleutelwerk van de eerste crash. Maar ik haal mijn plezier dan ook vooral uit het vliegen, er zijn natuurlijk genoeg mensen die het bouwen nog steeds fantastisch vinden.
- Afstelling gearmeshes van motor en torque tube is lastig.
- De belastingen van pitch worden allemaal opgevangen door het middelste lager van de hoofdas. Hierdoor ben je gevoelig voor lagerspeling. Ik zie liever dat er een shim bovenop het onderste lager wordt gezet zodat negatieve pitch door het onderste lager wordt opgevangen en positief door het middelste lager. Maar dat is gelukkig zelf nog wel te doen door een shim van ong 1mm dikte te maken.
- Erg veel verschillende maten schroefjes. Zo is er in de M3 maat 4,5,6,8,10,12,14,20 en 24mm lengte! Het is aan te raden alles schroefjes uit de zakjes te halen en in groepjes te sorteren op lengte, dat scheelt veel zoekwerk.
- Het frame is dusdanig beefy dat er zeker nog wat uitgehaald had kunnen worden om het gewicht wat te reduceren. Maar ja, ik was met mijn 4kg Voodoo 700 ook wel verwend qua gewicht..
- Waarom moeten dingen voorgemonteerd zijn als je alles toch uit elkaar moet halen om te checken? Zo duurt het bouwen alleen maar langer en het maakt de kit zeker niet goedkoper.
- Onderdelen komen in standaard verpakkingen: stel ik wil 1 canopy post vervangen dan moet ik een zakje kopen met alle 4.
- Canopy is open van achteren, wat ik persoonlijk niet zo mooi vind. Gelukkig is er een 'Formula' canopy in ontwikkeling met gesloten achterzijde en koelgaten in de neus: ideaal voor speedvliegers en mensen die de heli strakker willen hebben.