Gazelle Easy-Glider accu's voor andere doeleinde? :mrgreen:

Satoer

Forum veteraan
Gazelle heeft een fiets met elektrische "trap bekrachtiging" bedacht. Het leuke is dat de fiets zijn energie haalt uit een 26V (panasonic) Lithium Mangaan accu van 7,2 Ah haalt. Dat is dus: 26/3.6V 7 of 8 cellen?

gazelle zei:
Is de geleverde accu krachtig?

De accucapaciteit is 7.2 Ah en heeft een spanning van 26 V. Dit betekent dat de accu een energie van 187 Wh kan bevatten bij volledige oplading. Bij een gewicht van slechts 1.9 kg geeft dit een zeer hoge energiedichtheid (energie per kilogram accugewicht) van 98.4 Wh/kg.

M'n schoonpa heeft zo'n fiets en toen ik de accu in de hand had was 1,9 Kilo ook erg veel. Echter zitten de cellen in een enorme dikke kunstof behuizing waar ook wel het een en ander aan elektronica in zal zitten. Ik verwacht dat de losse cellen niet veel zwaarder zijn dan de huidige modelbouw lithiums.
Losse accu kost zo'n 300€ Dat is een stuk goedkoper dan vergelijkbare modelbouw lithiums... Helaas mocht ik hem niet even openslo... ûh "demonteren" van hem ;)

Hey satoer.

Ik heb er een poosje geleden wel 1 open zien leggen
Maar ik denk dat er erg veel verschillende soorten zijn.
Die ik gezien heb waren grote cellen van 10 ampere.
het waren dus om te zien hele grote batterijen.
Op de beurs heb ik ze ook wel eens zien leggen.

het zijn wel grootte cellen idd, maar kunnen ze wel grote stromen leveren???
in de modelbouw worden accu's gebruikt die in 3-6 minuten leeg zijn. Bij een elektrische fiets is dat in ruim 1 uur.

Ik ben bang dat deze accu's erg ver inzakken bij een flinke belasting. Levensduur is dan ook een heel stuk minder....

Back