geëxtrudeerd polystyreenschuim en pattex lijmspray

kollega's

zopas heb ik een test om een oppervlakte van geëxtrudeerd polystyreenschuim te lijmen met pattex lijmspray (powerspray)
het is de bedoeling om een gekleurde vleugelprint te kleven op het geëxtrudeerd polystyreenschuim
vleugelprint is geprint op papier (uit een printer)

wat blijkt....er branden gaten in het schuim .... tja het produkt bevat een oplosmiddel.....

ik wil een grote oppervlakte van geëxtrudeerd polystyreenschuim lijmen
(60 x 25 cm !)

welke lijm (spay) kan ik gebruiken?
is er eventueel een ander lijm? maar dan niet in sprayvorm?

ik heb het ook geprobeerd met behangsellijm maar.....de print komt los van het geëxtrudeerd polystyreenschuim (slechte hechting) en door de aanwezigheid van het water in de lijm is de papierprint niet vormvast (wordt groter in oppervak) wat niet de bedoeling is....

groeten
steffe

Laatst bewerkt:
Hey

Ik plak tekeningen op depron met Pritt stift!!

Werkt perfect en komt los zonder het oppervlak te beschadigen!

Groeten

Hey

Ik plak tekeningen op depron met Pritt stift!!
Werkt perfect en komt los zonder het oppervlak te beschadigen!
Groeten

markjuhh

het is echter wel de bedoeling dat de print blijft kleven op het depron....:cool:
(ook onder zware omstandigheden....)

is dat zo met pritt?

steffe

zou er ook een goedkope vloeibare lijmsoort bestaan?
houtlijm met 30 % verdunning met water?
het gaat om een groot oppervlak<......

plotterwelt
dat is ook een goed idee...
ik zal het eens proberen.

groeten
en aan allen......
en een prettig weekend:cool:

steffe

dat lijkt mij een zeer goede tip:cool::cool::cool::cool:

waar zou ik dit kunnen kopen?
ik zal effe googelen....

tot ziens
steffe

Dat is niet te gebruiken .

Word in de bouw voor grote blokken gebruikt.:D

Dan kan je beter een knutsellijm van de Hema nemen.

Mvg Johan

Dat is niet te gebruiken .

Word in de bouw voor grote blokken gebruikt.:D

Dan kan je beter een knutsellijm van de Hema nemen.

Mvg Johan

johan

en als die spray van dow building dun zou aangebracht worden.....
zou dat geen oplossing zijn?

steffe

Laatst bewerkt:
knutsellijm van hema....

zou dit wel kleven op geextrudeerd polystryreen?
enne....
zou de papierprint niet kunnen uitzetten ten gevolge van de wateropname in de lijm ?

steffe

Verdunde witte houtlijm werkt perfect. Wel minder dan 30% verdunnen.
Contactvlakken licht schuren met korrel 80 of zo, geeft bomvaste hechting (sterker dan het polystyreen zelf).
Wel rekening houden met lange(re) droogtijd. Het water kan maar moeilijk verdampen ...
Dirk.

Contactvlakken licht schuren met korrel 80 of zo, geeft bomvaste hechting (sterker dan het polystyreen zelf).
Wel rekening houden met lange(re) droogtijd. Het water kan maar moeilijk verdampen ...
Dirk.

dirk
dank voor de info

wat bedoel je juist?
op een totale hoeveelheid (100%) verdunde lijm: 70 % lijm en (max) 30 % water ?

PS: wat denk je mbt de uitzetting van het papier (met de prints....)
zal dat niet teveel worden?

groeten
steffe

Ik heb ooit eens zo'n delta schuimpje gesneden, en met twee lagen oud krantenpapier beplakt. Daar wel flink met water verdund. kost geen drol, is heel licht en was verbazingwekkend sterk.
Later een kleine Hortense vleugel ontworpen, en ook met papier op dezelfde manier beplakt. Even sterk, maar erg krom getrokken. Door ongelijkmatige droging krimpt de ene kan al, de andere kant nog niet. Tegen de tijd dat die ook goed wil krimpen is de eerste kant al stijf ...

Het papier mag dus niet al te nat worden. Daarom: vleugel insmeren met lijm, iets verdund anders droogt het al aan voordat je je papierprint aanbrengt. Zo snel mogelijk volledig contact laten maken. evt rimpels (door uitzetten van het papier) niet volledig glad strijken. Geef het papier de kans om zonder spanning op te bouwen weer glad te trekken.

Zo mogelijk zeer langzaam laten drogen, en tochtvrij (tocht laat de kant waar de tocht vandaan komt eerder drogen).

Succesfactor is afhankelijk van de vorm van het model. Dik en niet-slank is gunstiger.

Dirk.

je kunt tekeningen lijmen op depron met pattex powerspray.
ik ontdekte dat als je de lijm direct op de depron, in jou geval het polyesterschuim spuit het oplost.
ik deed eerste lijm op de tekening spuiten, een halve minuut wachten en dan op het schuim leggen dan lost het schuim niet op.

bij depron werkt dit ik weet niet of het ook bij jou schuimsoort werkt.

voor kurkvloeren is er contactlijm (aant te brengen met een borsteltje of zo) op waterbasis. hiermee heb ik nog plaaatjes op PS schuim gekleefd, misschien dat gewoon papier wat moeilijker is.

Dirk.

effe een test uitgevoerd
houtlijm met 10 % water

gevolg: rippeltjes in de papierprint....

Back