Gear ratio

Hello,

Zit met een vraagje. Wat is de beste combinatie om tot een zelfde gear ratio te komen ? Grotere tandwielen bvb. 90 en 29 of kleinere bvb. 87 en 28. Maakt dat niets uit of toch wel ? Heeft het invloed op kracht of snelheid ?
Hopende op wat info,dank ik U op voorhand.

Groetjes.
 
hoi, het maakt wel degelijk wat uit.
ten eerste de formule om het toerental uit te rekenen van het gedreven of bedreven tandwiel is

Z1×N1₌Z2×N2
Z1= tanden eerste tandwiel
N1= toeren eerste tandwiel
Z2= tanden tweede tandwiel
N2= toeren tweede tandwiel

als je weet hoeveel tanden je tandwielen hebben en je weet het toerental van eentje,dan reken je de rest uit

als een kleiner tandwiel een grotere aandrijft dan is het toerental van deze lager maar de kracht groot (koppel)
en andersom als een groter tandwiel een kleiner tandwiel aandrijft is het toerental hoog maar de kracht kleiner.

Ik hoop dat ik je hiermee verder help.

gr Rene
 
Pinion is meestal (altijd) kleiner dan spur. Maar wat geeft het beste resultaat: spur 90t en pinion 29t of spur 87t en pinion 28t. Gear ratio is bij beide combinaties het zelfde - 5.59, volgens gearchart. (MI2 - 20t pulley en inwendige verhouding 1.8:1 )

Groetjes.
 
Je zal bij zo'n klein verschil tussen beide geen enkel verschil merken als de totale ratio het zelfde blijft. Het heeft dus weinig zin om van de 1 naar de andere te gaan.

Je pakt meestal een ander spur om een bepaalde ratio te kunnen rijden die je met je huidige spur niet haalt. Je ziet tegenwoordig ook heel veel die een 70t spur in de stock rijden op grote banen om zo aan de gewenste ratio te komen die je met een 89t niet haalt.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil is inderdaad klein en in de praktijk hoef je je daar dan ook niet zo druk over te maken.

Mocht je echter ook op dit punt willen optimaliseren bedenk dan het volgende. Een voordeel(tje) van grotere tandwielen is dat deze over het algemeen wat beter op elkaar af te stemmen zijn en dus efficiënter zullen lopen (geluid is ook verlies). Daar staat tegenover dat grotere tandwielen ook zwaarder zijn en gewicht in de roterende onderdelen verminderd juist de efficiëntie weer. Gezien de kleine verschillen zul je dit nooit, zelfs niet op WKs, merken.

Belangrijker is dat met grotere tandwielen in de meeste modellen de motor verder naar voren komt te liggen. Dit heeft gevolgen voor zowel de gewichtsverdeling als de gewichtsverplaatsing bij accelereren en afremmen door de torque-effecten van de motor. Wat dan het beste is hangt van de baan en je auto af. In de praktijk wordt hier alleen op internationaal niveau (soms) wat mee gedaan.
 
Back
Top