Gearbox

• Topicstarter Topicstarter spookhol
  • Startdatum Startdatum
S

spookhol

Guest
Hallo allemaal.

Omdat ik met electro vliegtuigjes nieuw ben meteen maar even een (voor jullie?) makkelijke vraag.

Waarom gebruiken we een gearbox, en schroeven we de prop`s niet allemaal rechtstreeks op het asje van het motortje?

Gr Erwin.

meestal wordt een gearbox gebruikt bij de wat langzamere vliegtuigen.

Dit is om het rendement te verhogen of/en je hebt meer trekkracht omdat je een grotere propellor gebruikt

Dan meteen maar mijn volgende vraag.
Ben nu bezig met zo`n langzaam vliegtuigje.
Kan je dan ongestraft de gearbox weglaten?
Of heeft dit weer gevolgen?

Gr Erwin.

geef eens wat meer gegegevens, anders gaat dat niet lukken vrees ik...

motor(ook volt), nieuwe prop, oude prop , accu, oude vertraging, regelaar?

Om het erg simpel voor te stellen:

Klein en licht vliegtuigje :?: klein en licht electromotortje :!:
Draait veel te snel, daarom reductie, verkleint de draaisnelheid met de factor van je reductie. (vb 5/1, motor draait 15000 omw/min, propje draait dan tegen 3000 omw/min.)
Waarom nu deze reductie? om onze kleine en lichte vliegtuigen in de lucht te houden hebben we traagdraaiende propellors met veel spoed nodig, (ofwel sneldraaiend met weinig spoed, maar dat heeft weinig zin om in een zeg maar doordeweekse shockflyer te hangen. dit is dus zonder gearbox)

Een bijkomend voordeel is het gedaalde stroomverbruik; de motor wordt minder zwaar belast, en verbruikt dus minder stroom, vertaalt zich in
:arrow: ofwel langere vliegtijden (indien je je batterij niet wijzigt)

:arrow: ofwel gebruik je een batterij met minder capaciteit, en maak je weer gewichtsvoordeel.

Waarom nu zo graag die relatief grote props voor deze vliegtuigen, omdat ze zo gretig zijn met trekkracht, en je met kleine gascorrecties de trekkracht zo fijn kan regelen. Wat het vliegplezier ten goede komt.

Back