Gebeten...

Hallo allemaal,

ik ben Patrick, 47 winters jong en woonachtig in Mechelen.
Een half jaartje geleden heb ik me een DJI Phantom aangeschaft, omdat ik al heel lang met het "verlangen" zat om iets met RC te gaan doen.
De Phantom was de ideale manier om op zeer korte tijd "airborne" te zijn.
De behoefte groeide dan ook om meer te gaan doen dan met zo'n bijna automatisch vliegende drone rond te vliegen, en daarom heb ik me aangesloten bij een club.
En ondertussen begint "the next step" nu ook al vorm te krijgen.
Ik wil ook het vliegen met een "normaal" rc-vliegtuig onder de knie krijgen, en ben dus nu bezig met me te informeren (Google is mijn vriend :D) over wat er allemaal op de markt is voor beginners.
Ik overweeg om me een Easystar II ARF aan te schaffen, 'k heb hier namelijk nog een zes-kanaals ontvanger liggen voor m'n Graupner zender, en dan ben ik redelijk goedkoop geinstalleerd.
Is het leren vliegen met zo'n Easystar II werkelijk zo eenvoudig als het wordt voorgesteld ? Natuurlijk besef ik ook wel dat je de nodige basis-vaardigheden moet hebben en dat je best niet zonder begeleiding aan het werk gaat.
Maar ik zoek me een model waar ik op een paar maand tijd toch min of meer onafhankelijk kan vliegen.
In een later stadium zou ik het vliegtuig ook van een Pixhawk willen voorzien, gewoon omdat ik graag experimenteer met het "automatiseren" van dingen :)
Wat is jullie ervaring met de Easystar II of raden jullie iets anders aan ?

grtz

Patrick

Hallo Patrick,

Inderdaad is het leren vliegen met een Easy Star heerlijk simpel. Toch is het toestel zeker ook leuk als je al ervaren bent. Als je de basis al een beetje onder de knie hebt kun je zeer snel alleen met de Easy Star vliegen. Voordeel is dat deze flink veel kan hebben, een verkeerde landing is echt niet het einde van het toestel.

Veel plezier en houd ons op de hoogte van je vorderingen.

Nog een bijkomende bedenking...

Is het best om meteen met ailerons te leren vliegen ? Wat is het voordeel, wat is het nadeel ?
Op de Easystar zijn die namelijk niet standaard voorzien.

grtz

Patrick

ik zelf heb het mezelf geleerd met een aileron vliegtuig, nadeel is dat ik nu pas, sinds ik met 3d vliegen aan de gang ben, merk hoe mooi en strak je met rudder kan vliegen en pas dit nu pas toe met mijn andere vliegtuigen. maar jij leert bij een club dus daar word je wel in begeleid hoe je je rudder en aileron moet gebruiken (denk ik, ik vlieg nog steeds niet bij een club).

als ik jou was zou ik de ailerons er gelijk op zetten. het heeft verder alleen maar voordelen omdat je met ailerons bijna elk vliegtuig kan vliegen, dus als je daar gelijk mee begint is de volgende stap minder groot.

mvg david

Ik dacht dat de Easy-star 2 al aillerons had ? Je kunt ook prima leren zonder of door ze gewoon nog even uit te schakelen. Ik kan met mijn Easy star 1 gewoon rolls maken, met het ruddertje ;)

Ik dacht dat de Easy-star 2 al aillerons had ?

EasyStar II is voorbereid voor ailerons maar hoeft er niet mee uitgerust te worden. EasyStar I is niet voorbereid op ailerons.

Als je begeleiding krijgt in een club zou ik meteen kiezen voor rolroeren én rudder. Dat kan met een EasyStar (of gelijkaardig), maar ook meteen met een trainertje type E-flight Apprentice, Hype U Can Fly, Multiplex FunCup, ...

Ik raad al een hele tijd geen Easy star meer aan als beginners kist.. leuk, voor drbij..
Beste is een echte hoogdekker kopen, en al helemaal als je bij een club aangesloten bent, dan kun je lekker aan de kabel oefenen.

Als je elektro wilt blijven vliegen, zou ik gaan voor OF de Hype U Can Fly of de E-flite Apprentice. 2 normale hoogdekkers en perfect om mee te leren vliegen, en je kan er nog jaaaaarren mee vooruit.

Als je brandstof wilt gaan vliegen, zou ik je een Kyosho Calmato aanraden.

Succes!

Als je elektro wilt blijven vliegen, zou ik gaan voor OF de Hype U Can Fly of de E-flite Apprentice. 2 normale hoogdekkers en perfect om mee te leren vliegen, en je kan er nog jaaaaarren mee vooruit.

Als je brandstof wilt gaan vliegen, zou ik je een Kyosho Calmato aanraden.

Succes!

Brandstof zal het bij jou wel niet worden.
Fijne kist, die Hype. Ik heb hem zelf ook. Een goede kist om mee te leren vliegen. Stabiel en een mooi vliegbeeld. En..... redelijk geprijsd. Aanschafprijs tussen de € 129 en € 149. Even Googlen.
In het bommenluik veel ruimte voor experimentele elektronica.

Of een BiXler2 van HK. En best groot, 150 cm spanw.
Leuke toestel. En je kunt er ook redelijk mee zweven.
(Geen landingsgestel wat telkens klappen krijgt. :D)
Het is maar net welke kant je uit wil.
Cameraatje erin is ook makkelijk bij de BiXler.
Al voor rond € 75 in huis.

keuze van een nieuw model

Beste Patrick,

Ik woon niet zo ver van u en wil je best verder helpen om een nieuw model te kiezen :
1. De modellen die hier werden genoemd zijn, naar mijn bescheiden mening, te klein. Geloof me of niet, maar een model van 2,5m is véél gemakkelijker te vliegen en rustiger dan een model van 1,5m. De reden is dat een klein model op de minste turbulentie reageert en je een onzeker gevoel geeft. Het resultaat is dat je na enkele minuten in het zweet staat van de stress omdat je "denkt" dat je moet bijsturen. Ook het landen van een klein model is kritisch : door het lage gewicht van een klein model, samen met het grondeffect, ben je geneigd om te overcorrigeren en heb je sneller brokken.
2. Vergeet een speed model, dat komt wel...later. Eerst terug de feeling van knuppels terugkrijgen. Dit zal bij jou slechts +- 10 vluchten duren, maar wel met een leraar-leerling systeem of iemand die naast jou staat en direct kan overnemen op veilige hoogte.
3. Neem direct een model met rolroeren ! Rolroeren laten je gemakkelijker in de bocht gaan en je kunt steeds je rollen mixen met je richting. Als je model een "redelijke" V-stelling heeft, kun je in het begin alleen op je richtingsroer vliegen, piece of cake.
4. Laat mij een PM na en ik kom wel naar jouw club met enkele van mijn grotere modellen en we vliegen samen zodat je het zelf kunt ervaren, ok ?

It's all in the mind :-)

Mvg,
Dirk

De modellen die hier werden genoemd zijn, naar mijn bescheiden mening, te klein. Geloof me of niet, maar een model van 2,5m is véél gemakkelijker te vliegen en rustiger dan een model van 1,5m.

Dirk, in het algemeen heb je hier gelijk mee maar er staan hier geen trainerkes van 80 cm spandwijdte he.

150, 160 cm is een perfecte maat voor 'n trainer.

Vroeger: charter, westerly, taxi: 150 cm
Nu: calmato, u can fly, mentor, ... 150-160 cm

Duizenden mensen, wat zeg ik, tienduizenden mensen hebben leren vliegen op een 150 cm vleugel. Die kan al serieus wat hebben van wind en zijn voldoende stabiel.

Een vleugel van 250 cm kan stabieler zijn dan een 150 cm maar het kostenplaatje stijgt ook exponentieel met zo'n groter toestel. En de knikkende knietjes ook.

Rollen meemixen met rudder zou ik dus NOOIT aanraden aan een beginner. Hoe kan hij dan ooit het gevoel kweken? De hierboven genoemde trainers vergeven allemaal een vuil genomen bocht maar dan kan je tenminste eruit leren hoe deze netjes te houden (door alle kanalen te gebruiken).
Bij het meemixen leer je dus dat stickgevoel niet of verkeerd aan.

Wel erg groot voor een beginner.

1. De modellen die hier werden genoemd zijn, naar mijn bescheiden mening, te klein. Geloof me of niet, maar een model van 2,5m is véél gemakkelijker te vliegen en rustiger dan een model van 1,5m.
Gelijk heb je hier wel maar.........
De aanschaf van een kist van 2,5 meter is veeeel kostbaarder.
Moet je ook meteen nog een andere auto aanschaffen.
(Kan een leuke reden zijn om een andere auto te kopen.;))

Een crash is dan ook meteen veel gevoeliger in de beurs. Mede door het grotere gewicht.
Er zijn maar weinig betaalbare "schuimpjes" van die afmeting, dus zou het zelfbouw moeten worden. Dan ben je alweer 3 maanden verder.
Of tweede hands, OK.

Hele volksstammen leren nu vliegen met iets als de Hype UCF. Een compleet toestel kost € 129. Leuk vliegbeeld en zuinig in "brandstof" verbruik.
Ruim 10 minuten vliegen op een 2200 mAh is heel normaal.
En vliegen met wat turbulentie is goed voor het "stick" gevoel.

Wil je iets meer houtbouw? Neem dan een Calmato 40 sport, kun je ook meteen de laagdekker uitvoering pakken. Deze vliegt even goed als een hoogdekker.
Is wel duurder vanwege de zwaardere motor en grotere accupacks.

Keuze genoeg.
Ga ook eens bij een club kijken.

Succ6

Hallo allemaal,

ondertussen zijn we paar weken verder na mijn posting over het gebeten zijn door het RC-virus.
Ik bedank iedereen voor de tips en goeie raad, maar ondertussen heb ik mezelf al een Easystar II aangeschaft. Na een avondje knutselen heb ik meteen ook maar de servo's voor de ailerons geplaatst, ontvanger ingebouwd en zender (Graupner MZ18) geprogrammeerd. De dag nadien ben ik er dan mee naar de club gegaan, het toestel laten "inspecteren" door mensen met kennis van zaken en dan maar meteen tot aktie overgegaan en een eerste vlucht gemaakt. Het was die dag heel rustig, dus ik "hinderde" niemand, en er was toch nog genoeg volk aanwezig om goeie raad te geven. Daarnaast is zo'n Easystar eigenlijk relatief gemakkelijk om mee te vliegen op voorwaarde dat je geen al te gekke dingen doet met je sticks. En hij is in principe onverwoestbaar, dus heb ik het er maar op gewaagd.
Ik moet zeggen dat het heel goed is meegevallen, het feit dat ik al wel wat uurtjes "al simulerend" heb rondgevlogen, en ik door m'n ervaring met m'n DJI Phantom m'n sticks al kan hanteren zonder dat ik er al te veel moet bij nadenken, zal waarschijnlijk wel een beetje geholpen hebben.
Er was die dag eigenlijk net te veel wind om echt comfortabel met de Easystar te vliegen , maar de eerste missie was wat mij betreft geslaagd.
Ik ga zo snel het werk en het weer het toelaten weer naar de weide om het vliegen verder onder de knie te krijgen. Grootse ambities heb ik niet, het moet vooral plezant blijven, maar een beetje uitdaging mag er ook altijd zijn nietwaar ? ;)

grtz

Patrick

Dag Patrick,
gefeliciteerd!

Da's het voordeel van zo'n easystars e.d. , ze vergeven heel veel, vliegen goed, en zijn toch "een echte vlieger".

Geloof me, het gebeten zijn gaat niet meer over.
Stap voor stap bijleren, niet direct na de easystar overschakelen op een warbird of zo, maar eerder een hoogdekker of zo.

En vooral: oefenen, oefenen, oefenen, zolang je het leuk vindt.

komt goed!

Back