gebogen vleugel

Ben ik weer :).
Morgen mijn afstudeerverslag inleveren en daarna heb ik weer wat tijd om leuke dingen te gaan doen!

Afgelopen zondag stiekem toch al een dagje vrij genomen...
Ik zat al langer met het idee in mijn hoofd en volgens mij moet het niet moeilijk zijn en best leuk vliegen!
daarbij wilde ik ook een lichtere Mini-DLG. Die waar ik nu veel mee vlieg weegt 150gram. Op zich best redelijk in vergelijking met de rest, maar het moet een heeeeeeel stuk lichter kunnen!

Was tussendoor al bezig geweest met een rompje. Nou ja, rompje... :roll:.. Ik had nog een klein stukje hengeldeel en een klein stukje skyshark3p. en je weet: Kleine stukjes worden groot! :).
beetje glas er tussen, en glas en kevlar er omheen. doordrenkt met CA. zit muurvast.

Staartdelen zijn van balsa met spanlak en 4 carbon versterkingsstrookjes.

vooraan 2x 4.3gr servootjes van Bidproduct erop vast gesnoerd met carbon roofing en CA.
Toch weer met veertjes geprobeert. lijkt nu wel te gaan werken :).

De vleugel is XPS. kernen gesneden met de malletjes van de arianeV10, maar dan ietsje verschoven om ze nog dunner te maken. Door slecht snij en schuurwerk zijn ze ook nog wat smaller geworden, maar goed. ziet er redelijk uit.

Eindelijk mijn mooie Tape gebruikt! Ideaal spul zeg! Strookje 25gr glas op de LE getaped en daarna ingesmeerd met epoxy.
boven en onder ook 25 gr glas op de hele vleugel en een lading carbon roofings als ligger.
Stomme is alleen dat ik die nogal fout heb aangebracht (ongeduldig...). Heb ze doordrenkt met epoxy en op de vleugel gelegd. daarna met een spatel glad gestreken en beetje epoxy eruit gedrukt. Jammergenoeg beetje veels te hard gedrukt en dat vond de kern ernaast niet echt leuk.. naja. 1e gekromde vleugeltje, dus hoeft niet goed te zijn :).

Eindelijk ook mijn "vacuüm-installatie" "opgebouwd"... :lol:.
Koelkastpomp die ik van Eric had gehad (THNX nog Eric!). draadjes eraan gemaakt. en in het stopcontact geplugt.. es kijke wat ie doet :). ja hoor 1 buisje blaast, de ander zuigt. werkt goed dus! Had een mooie slang van Kees gehad met bijpassende messing busjes. Deze slang past perfect om het zuigbuisje. net zo'n buis in de zak gelijmd met smeltlijm, messing busje er tussen als connector en KLAAR! :D.
heb wel nog een ventilator op de pomp gericht, word beetje warm, maar niet TE.
Hij is wel lekker stil trouwens!

werkt nu dus allemaal prima! Enige probleem wat ik nu dus heb is dat de vacuümzak te DIK is. Bij het buigen van de vleugel kwamen er kreukels in die ook de vleugel een beetje verrotten... :(. maar goed. weer wat geleerd. binnenkort een dunne vacuümzak maken.
De vleugel heb ik trouwens gebogen door de tips te ondersteunen met 2 doosjes en gewicht (een schaar...) in het midden te leggen.

Als het een keertje droog word buiten en ik heb de ontvanger en accu erop weten te frutten, zal ik eens gaan testen.
ben wel benieuwd!

hpim2442jv8.jpg

hpim2443ia8.jpg

hpim2444ua1.jpg

hpim2445gd2.jpg

hpim2446ow2.jpg

hpim2447qp2.jpg

hpim2453rp6.jpg

hpim2452gb3.jpg

hpim2451ay8.jpg

hpim2448bk5.jpg

Wat wegen de verschillende onderdelen? Komt er nog een kappie over de neus om de servo's uit de wind te houden??

Loop je niet het risico bij deze manier van vleugel buigen dat er een ongewenste tipverdraaiing in komt te zitten??

Glider_Jan zei:
Loop je niet het risico bij deze manier van vleugel buigen dat er een ongewenste tipverdraaiing in komt te zitten??

Ja. Leek mij eigenlijk zeker wel. Ik heb gewoon die doosjes op het oog goed gezet zodat het leek of er geen verdraaing in de vleugel zat. Blijkt best goed uit te zijn gekomen (moet nog testvliegen, dus als ie hard naar 1 kant gaat, weet ik dat het toch niet goed is :) ).

Als dit een beetje leuk werkt ga ik nog wel een keer een goede bouwen. En dan in een houten mal ondersteunen ofzo.

Er komt idd een kapje op, maar denk dat ik eerst een balsa plankje op de servo's plak en daar de lipo en ontvanger op plak. Als "romp" buig ik dan wat dun depron (vleesschaaltje) er omheen. moet genoeg zijn :).

ff weegschaal gepakt. heb niet alles tussendoor gewogen, dus moet het nu even doen.
Vleugel weegt 54 gram.
complete romp zoals hij op de foto staat (met staart en 2 servo's van 4.3gr) weegt 31 gram.
2cellen lipo weegt 8 gram
ontvangertje van 6gram

Ik wil met 1 celletje gaan vliegen dus dan heb ik 4 gram over. Moet nog wel een vleesschaaltje en klein stukje balsa op de neus, maar dat zal niet veel meer zijn dan die 4 gram (hoop ik, zwaartepunt is nu best goed).
Totaalgewicht zoals op de laatste foto is dus 97 gram :D.
En dat terwijl er veeeeeeeeeeeel teveel epoxy op de vleugel zit (en teveel carbon roofings...)

Hallo Sietse,

Dat ziet er weer leuk uit.
Het gewicht van de vleugel ook best netjes.
Wat voor "liggers" heb je op/in de vleugels?

Als je niet te veel vleugels maakt kan je ook een zak maken met PE afdekfolie.
Niet die hele dunne zoals gebruikt voor afdekken bij schilderen maar iets dikker.
Vouw de de vleugel enz in een stuk folie en plaats aan een zijde de slang en dicht het af met akrylkit.
Werkt echt perfect.

DSC00757.jpg

Ter info. De Mylar, bleederfolie, weefsel enz moet je er maar bijdenken.

Groeten

Frans

Frans Bal zei:
Hallo Sietse,

Dat ziet er weer leuk uit.
Het gewicht van de vleugel ook best netjes.
Wat voor "liggers" heb je op/in de vleugels?

Als je niet te veel vleugels maakt kan je ook een zak maken met PE afdekfolie.
Niet die hele dunne zoals gebruikt voor afdekken bij schilderen maar iets dikker.
Vouw de de vleugel enz in een stuk folie en plaats aan een zijde de slang en dicht het af met akrylkit.
Werkt echt perfect.

DSC00757.jpg

Ter info. De Mylar, bleederfolie, weefsel enz moet je er maar bijdenken.

Groeten

Frans

Stop je zo'n vleugel gewoon in de zak en zuigen maar? Blijft dan b.v. het achterlijk recht want die heeft toch nul sterkte. Ik kan me zo voorstellen dat de vleugel zo heel makkelijk krom wordt. Is het niet een idee om hem op een afvalstuk te leggen en het andere afvalstuk er bovenop met een gelijkmatig verdelend gewicht. Ik snap anders niet hoe de vleugel of stabilo recht blijft (of in die vorm die jij voor hem bedacht had, b.v. met een bewuste tipverdraaiing.)

Kun je mij dit uitleggen Frans. Ik heb je stuk gelezen en de foto's van de vleugels gezien die je gemaakt hebt (prachtig) maar ik miste het hoe en wat.

Bij voorbaat dank.

hahaha, das een goeie.

maar goed. Ik ga nog ff op mijn stagebedrijf vragen of ik daar een zakje mag maken van dat goede dunne spul. En ook gelijk 2 velletjes bleederfolie erin. dat helpt al een boel volgens mij. Zij gebruiken heeeel dun folie. ligt een rol van 7 meter lang ofzo.
de meest bizarre vormen en afmetingen pakken ze in met dat spul. kreukels boeien dan weinig omdat het "naadje" van de kreukel maar zo dun word zegmaar.

Volgens mij gebruikte eric ook dat dunne spul.

De liggers zijn gewoon carbon roofings. best dik spul. aande bovenkant 3 en onder 2. door mijn bakje epoxy getrokken en met mijn vingers de epoxy weer een beetje eruit gedrukt. jaja, wel met handschoenen aan hoor :). maarja, blijft een zooiboel! tips om dat beter te doen?

@Jan (Gliderjan = Jan?),
Bij de supergee vleugels stop ik alles in de zak en zuig het vacuüm. Daarna doe ik de snijmallen (xps snijresten dus) weer om de kernen heen. beetje gewicht erop en ze worden perfect recht!
Ook bij 1 gewoon plat op de grond gelegd en wat gewichtjes op de achterrand. werkte ook goed genoeg.

Wat bij mij goed werkt is om na het plaatsen van de mylars de buitenkernen er om heen te leggen en dan alles bij elkaar tapen met papiertape en dan het geheel (binnen en buiten kernen) in de vacuum zak schuiven. Op deze manier krijg je een mooi gelijkmatige verdeling van de druk waardoor oneffenheden bij b.v. de ligger en voorlijst minder aftekenen. Natuurlijk wel wat gewicht er op om alles recht te houden.

Alex Hoekstra zei:
Wat bij mij goed werkt is om na het plaatsen van de mylars de buitenkernen er om heen te leggen en dan alles bij elkaar tapen met papiertape en dan het geheel (binnen en buiten kernen) in de vacuum zak schuiven. Op deze manier krijg je een mooi gelijkmatige verdeling van de druk waardoor oneffenheden bij b.v. de ligger en voorlijst minder aftekenen. Natuurlijk wel wat gewicht er op om alles recht te houden.

Dat is een goede tip. Ik deed altijd alleen de kernen in de zak en dan in de negatieven met een vracht bakstenen er op.

Ben het bouwen even zat en richt me dit jaar op het vliegen.

Alex Hoekstra zei:

Eigenlijk dus zoals ik al dacht alleen nog beter uitgelegd. Met afvalstukken bedoelde ik de reststukken van het snijden natuurlijk. We gaan het proberen in het komende seizoen.

Dank u allen

mhh, bij mijn volgende supergee vleugel (ooit) ga ik toch weer alleen de vleugel in de zak gooien gok ik.

Dit beestje (nog geen naam?) nog niet getest. Gistermiddag wel ff in de turbulentie tussen de huizen en de duinen lopen smijten met de supergee. Begon bagger, maar ineens ging het ruim 2x zo hoog! ECHT VET:D

Sow, heb net heeeeel ff gesmeten hier. Was erg turbulent maar het ziet er zeeeeeeeer veelbelovend uit zeg!

nu met 1S300mah en een klein depron opschuifkapje weegt ie ±100gr. en vliegt GOED!!!!

de roeren lopen nog niet helemaal lekker en mijn ontvangertje is een beetje aan het flippen (misschien toch maar een penta kopen?).
Ik heb dus nog niet vol gas gegooid, eigenlijk voornamelijk SAL. Maar alsnog. best hoog en hij bleef vooral lang doorvliegen op dezelfde hoogte zeg
leek wel alsof er een motortje in zit! echt cool :D.
Ik ben weer blij! Vanmiddag nog ff doortesten en misschien nog wat fotootjes/filmpje maken :)

Tis dus wel een lichtweer dingetje, of in ieder geval voor vrije aanstroming. zo midden in de stad niet ideaal...

Niek zei:
sietse zei:
Morgen mijn afstudeerverslag inleveren en daarna heb ik weer wat tijd om leuke dingen te gaan doen!
Werk zoeken bijv? 8O

ben ik ook al mee bezig :). gaat de goede kant op :D
eerst trouwens ook nog 2 vakken halen en 3 april nog mijn verslag presenteren/verdedigen. dus ben nog niet helemaal klaar, maar in ieder geval is die stres van dat verslag eraf :).

met super-aerodynamisch kapje weegt ie vliegklaar (met ZWARE 300mah lipo :) ) exact 100 gram! :D

hpim2542jz6.jpg

hpim2540ax2.jpg

Er is een Mzk Penta onderweg en ik heb een heeeeeeeel klein (130mah ofzo) 2cell pakje van Aldert uit elkaar gesoldeert tot 2 losse celletjes. Volgende kan dus weer wat lichter :).
Probleem word wel dat de staart steeds lichter moet. Ik had nu dun balsa met spanlak. Iemand nog een tip? :).
In ieder geval word het volgende "romp-staartje" een heel hengeldeeltje en niet stukje skyshark 3p met een stuk glasvezel hengel eraan geplakt :D.

Ik vind het een veelbelovende vooruitgang toch wel. Volgende wedstrijd/meeting gaat deze in ieder geval meedoen i.p.v. die vorige.

Waaaaaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuuuuuuwwwwwwwwwww
Dat vliegt lekker zeg!!!
vandaag ging het weer een stuk beter. heb het smijten nu wel redelijk door en de werphoogtes zijn ongeveer verdubbeld volgens mij... Op het strand ff lopen smijten. Tegen de wind in stil gehangen boven zee (geen thermiek dus). 1min20 geklokt...
op een veldje toen het bijna donker werd zonder wind, zonder thermiek, ook vrij makkelijk 1 minuut te halen met rustig rond vliegen :). 5 loopings zijn ook te doen, evenals een omgekeerde loop :D.

Thnx,
Klinkt meer dan prima idd :).
Echt mooi hoe deze door blijft glijden zeg. heerlijk!

Heb al 2 kernen klaar liggen voor nieuwe vleugels. Deze was eigenlijk niet eens helemaal goed, maarja, toch al prima resultaten.
Kees heeft ook gefilmd, maar die moet hij nog ff doorsturen, dus die komen nog!

Alles is goed, als je maar anders bouwt dan anderen!

Top Sietse!!! Jammer dat je er niet bij was in Garderen

mja idd jammer ja.
Anders is dit wel hè :D. Blijkt ook wel te werken om af en toe van het standaard pad af te wijken gelukkig :)

maarja, had het er met Leon al over dat we voor de 1e wedstrijd nog een keertje willen trainen/klooien met wat meer mensen. Ook wil ik nog een keertje langs bij Zoetermeer om te laten zien wat het echt inhoud.
Na 10 april heb ik echt de tijd en rust, want dan heb ik als het goed is alles van school gehad. Daarna zou ik dus wel eens langs willen gaan bij Zoetermeer. Als er anderen mee willen? Leon wilde in ieder geval wel.
Hebben we waarschijnlijk gelijk een extra wedstrijdlocatie erbij.
Daarover zijn ze nog in overleg. word bij de volgende bestuursvergadering besloten als het goed is, maar de 1e reacties waren erg positief :).

Vlaardingen mag ook hoor, maar Garderen is voor ons westerlingen wel wat ver weg :(

Het veld op mijn eigen club houdt binnenkort op te bestaan dus ik kan jullie niet uitnodigen, maar er zijn misschien wel meer Westerse DLG-ers die een veldje beschikbaar hebben. (en mooi weer, en koffie :wink: )

Back