Gebroken koppeling bij TREX 700

Hoi,

vanmorgen gaan vliegen met de gedachte een mooi vluchtje te kunnen maken met de 700 op het met sneeuw bedekte plein.

Ik heb net een nieuwe FF 10 aangeschaft op 2,4 ghz en moest de 700 nog wat verder afstellen in de zender, vandaar een rustig vluchtje. Echter bijna op het einde van de vlucht gaf ik nog eens vol pitch om te zien of de motor niet inkakte onder volle belasting en toen hoorde ik een "klak". De heli rustig naar beneden laten komen en net zo'n 3 meter boven de grond vlogen er langs alle kanten stukken vanonder mijn TREX. Throttle hold opgegooid en gelukkig de heli zonder "verdere" schade aan de grond kunnen zetten.

De heli heeft ongeveer een 8-tal vluchten achter de rug. Heb even wat rondgesnuffeld op het net en blijkt dat sommigen dat ook reeds ondervonden hebben tot scha en schande....

Weet iemand of Quick UK reeds een koppeling op de markt heeft voor de 700 ??

Ben net begonnen om alles los te schroeven en ja hoor, lap, die "kl.te"-schroeven van Align draaien één voor één dol !!

Foto's volgen later nog van de schade !!

Grtz,
Dirk

Yo Claude,

daar kan ik inkomen, maar mijn heli stond reeds de ganse morgen in mijn auto, dus van extreem warm naar extreem koud is het alleszins niet geweest. 't Zal wel "bad luck" geweest zijn zeker.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik de ganse namiddag geprutst heb om al mijn schroeven los te krijgen. Eén voor één heb ik de kop van de schroeven doorgedraaid, dus crappy align schroeven. Ik had geen massa's locktite (blauw) gebruikt dus hier zal het niet aan liggen, gewoon slechte kwaliteit van schroeven.

Dus ik ga mij gewoon een upgrade set schroeven aanschaffen als die er al zijn van RC Screwz.

Hier enkele foto's van de schade, geen superkwaliteit wegens genomen met mijn mobiel !

DSC00020.jpg

DSC00021.jpg

DSC00022.jpg

Grtz,
Dirk

Ben net begonnen om alles los te schroeven en ja hoor, lap, die "kl.te"-schroeven van Align draaien één voor één dol !!

Maak je gebruik van een inbus set van Hobby taiwan of Align zelf? Het probleem is dat de europesche maten net niet overeen komen. Terwijl je met een Aling of HT setje er eigenlijk geen last van hebt.

Maar goed minder die koppeling, verder geen schade omdat stukken tegen de heli zijn aangevlogen?

Dit gebeurde in de eerste versie van de Raptor nog wel eens dat de stukken door het frame gingen?

gr Remco

Die inbusset is zeker een aanrader.
Voor mijn oud setje inbussen waren al heel wat schroeven doorgedraaid. Met de Align set kreeg ik die mooi weer los.

@ remco

Ik maak gebruik van van een inbusset van Thunder Tiger, dus deze mogen normaal gezien ook geen probleem geven denk ik toch. Voor de rest gelukkig geen schade.

Zelfs de clutchbell is nog in tact, een stuk van de koppeling zat gewoon vast in koeltunnel en voor de rest was gewoon de koelfan aan gort.

Grtz,
Dirk

Hallo,

Ik heb deze schade meerdere malen gezien, jaaaaaren geleden in de oudere versies van de Hirobo shuttle.
Oorzaak destijds was zonder uitzondering dat de motor en koppelingsklok niet goed in lijn stonden (klein beetje te ruim uitgewerkte sleufgaten in de framedelen waar de motordrager bevestigs werd, waardoor het mogelijk was de motor een fractie scheef te monteren).
Heeft volgens mij niet zo heel veel met kwaliteit te maken, want een koppeling die goed uitgelijnd is en niet slipt, KAN volgens mij niet kapot gaan, al was ie van chocola gemaakt (bij wijze van spreken dan)

Bij weer monteren goed controleren of de motor en koppelingsklok in lijn staan, en het probleem zou uit de wereld moeten zijn.

Kun je controleren door te checken of de spleet tussen vliegwiel en koppelingsklok rondom even breed is.

Groet, Bert

Hoi Bert,

het ontwerp van de T-700 is zo gemaakt dat je de motor bijna niet kan verplaatsen bij het monteren. Alles komt automatisch op zijn plaats zonder dat je die verder kan uitlijnen. Mijn koppeling slipte zeker niet, dus daar zal het niet aan gelegen hebben. Waarschijnlijk was er teveel ruimte tussen de koppeling en de liner waardoor de koppeling te ver moet uitzetten en dus na verloop van tijd ceëer je dan een zwakke plek in de koppeling.

Ik respecteer je mening, maar ik heb al op verschillende fora gelezen dat meerdere mensen dit probleem gehad hebben. Het blijkt gewoon een slechte batch van koppelingen te zijn.

Grtz,
Dirk

Laatst bewerkt:
Dflyer zei:
Ik maak gebruik van van een inbusset van Thunder Tiger, dus deze mogen normaal gezien ook geen probleem geven denk ik toch. Voor de rest gelukkig geen schade.
Grtz,
Dirk

Dirk,
Ik heb ook 2 TREX'en.
De eerste gebouwd met mijn mooie luxe imbus set die ik ook altijd bij mijn Raptors gebruikte.
Het bouwen ging goed maar toen ik even wat wou veranderen heb ik 3 van de 5 scroeven die ik los wou maken moeten uitboren.
Ik heb ook op het punt gestaan om de hele schroevenset te vervangen.

Maar op aanraden van velen heb ik nu de Align imbus set gekocht.
Dit helpt echt !!!!
Het blijven wel meuk schroeven maar ik heb er nu nog geen één kapot gedraaid.

En jij hebt nu een 98% geschroefde heli met DIE meuk schroeven.
In plaats van deze allemaal uitboren zou ik zo'n setje aanschaffen.
Dan kun je in ieder geval hem netjes uit elkaar halen.

Yep Walter,

gelijk heb je, maar ik dacht dat die originele TT-setjes die ook in het Oosten vervaardigd zijn misschien wel dezelfde afmetingen zouden hebben als de Align sets, maar blijkbaar niet.
Ik heb je raad opgevolgd en ondertussen zo'n setje besteld !

Grtz,
Dirk

Ondertussen zijn de spare parts binnen en ben ik begonnen met het demonteren van de clutch. Ik heb toch maar voor de zekerheid de motor eens opengegooid en man wat een geluk dat ik dat gedaan heb.

De motor zat vol met kleine stukjes plastic van de coolfan. Zelfs bovenop de piston lag er een laagje gesmolten plastic. Dus hup de ganse motor uit elkaar.Na heel wat cleanen heb ik gelukkig alles terug in zijn originele staat gekregen, alleen het achterlager was kompleet naar de vaantjes. Dus nu nog wachten op een nieuw achterlager en dan kan de Rex weer tesamen gestoken worden.

Grtz,
Dirk

daar heb je het al.
Toen de hoofd productie van Align nog uit het maken van
STOFZUIGERS bestond ,waren de heli'tjes van prima kwaliteit.
Nu enkele jaren verder denken ze ook hier een groot deel van
hun omzet binnen te krijgen,(markt werking) besteden ze een hoop
uit en dan begint het gelazer.
Product controle is uit besteed ,goedkoop inkopen,en je heb de poppen aan het dansen.Er worden op diverse fora al vele problemen vermeld
met de align 600/700 serie's in het achteruit gaan van de kwaliteit.Nu niet komen met het verhaal van dat er meer Align rondvliegt dus zullen er ook meer problemen gemeld worden.
Vorige week een rotorkop finaal uit elkaar zien spetteren tijdens een normale vlucht (700).
Bij iemand die al tig jaar heli vlieg dus onkunde kan je het niet op gooien.
Ja ze maken hun naam waar .(kingkong taiwan honkong shit uitdrukking uit de toelevering van de auto onderdelen markt)
Dus kijk gerust verder als je een heli wil kopen er is genoeg keuze!
Niet mee gaan met de grijze massa is mijn motto.
Omdat ....... zeg op de club dat het goed spul is.
Maar nogmaals dit is mijn mening.
gr Martin

martin , dat er van alle brandstofheli's heli's verreweg de meerderheid trex 600 en 700 is is gewoon een feit .
en als een stuk gereedschap niet past , dan vraag je om problemen . je zou dus eigenlijk alleen de schroefproblemen moeten tellen van mensen die het align setje hebben gebruikt.
ikzelf vlieg een heli van duitse makelij , die met een oplage van 300 per jaar word gemaakt , en dat pas 2 jaar lang . dus dat ik nog nooit van problemen heb gelezen over mn heli zegd niet veel over mn heli maar alles over de aantallen die verkocht zijn , mee eens ?

Ondertussen zit de motor terug in elkaar met een nieuw achterlager en de TREX is terug klaar om te vliegen !! Morgen volgt de test vlucht, benieuwd als alles ok zal zijn.

@ferro

ik heb een setje inbussleutels van Thunder Tiger en dat is beslist geen rommel, maar er is al genoeg over geschreven. De les die ik geleerd heb is als je Align schroeven hebt ben je wel verplicht om de Align inbusset te gebruiken anders heb je gegarandeerd problemen.

Ik heb andere merken heli's gehad (TT, Kyosho, Hirobo, etc) en voor deze heb ik altijd het TT-setje sleutels gebruikt en nooit problemen mee gehad.....

Grtz,
Dirk

Natuurlijk heb je gelijk staat ook bij mij geschreven.
Hoe meer een bepaald product verkocht wordt da ook evenredig de klachten.Over de boutjes een eigen industrie norm er op na houden???
Ook dit was te voor komen als men maar alles controleerd
Niet inkopen dan de boel sterker maken door de oppervlak te laten behandelen (nitreren) en dan de klanten laten denken dat ze andere kop maten gebruiken, m3 heeft een vaste kop maat mag niet aan getoornd worden als je metrisch draad gebruikt moet je je ook aan de rest houden.
Ik zeg niet dat align een slecht product is, het tegendeel is zelfs bewezen.
Alleen dat als het te groot of te veel wordt vaak slordig heden er in sluipen en dat is zonde.
maar nog maals dit is mijn mening.

gr martin

dflyer , ja , van die inbus snap ik wel , maar als align zn eigen gereedschap voorschrijft , dan kun je niet klagen als je ander gereedschap gebruikt . maar ik vind wel dat het gewoon universele maatvoering moet zijn , maargoed .
ik hoop dat je morgen een prima vliegdag hebt , succes !
rotormania ; je zou toch denken dat het andersom werkt met groter worden en kwaliteit , niet ? tundertiger heeft zn 5 jaar aan de top ook alleen maar verloren omdat ze gewoon niet met een verbeterd model kwamen . maar de fouten en zwakke punten waren er toch wel uit dacht ik .

ondertussen heeft de rex al terug al 2 vluchtjes achter de rug en de motor draait terug als een zonnetje !!

Grtz,
Dirk

Hoi Claude,

de zon heb ik ook niet gezien, maar het is mijn motor die als een zonnetje loopt !! ;)

Grtz,
Dirk

Back