Gebroken koppeling

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Heren (en eventueel de ene zeldzame dame hier)

Vanmiddag heb ik een paar echt leuke vluchten kunnen maken.
Maar, na de 4e vlucht hoorde ik na de landing een raar geluid wat er tijdens de vlucht nog niet was.
Motor sloeg af, en bij herstarten draaide de rotor mee..
De tandwielen draaiden soepel, zodra de starter erop ging ging de hoofdrotor mee.

Ik snapte hem niet, maar samen met de mensen op het veld was de conclusie toch dat de koppeling ergens niet goed liep.

Dus, ding er "ff" uit gehaald, en had meteen 2 stukken in mn hand.
van de schoen, oftewel het ding dat open slaat bij optoeren. de klok was nog heel, de liner nog in erg goede staat (vind ik)
Volgens mij is dat dus niet hoe ik hem erin had gestopt..

Naderhand was het me wel opgevallen dat de rotor bij idle meer ging draaien dan normaal, oftewel net alsof de koppeling eerder aan ging grijpen dan gebruikelijk
Maar ja, das achteraf

Ik heb geen schade, motor is nog los en heeft volgens mij geen oplazer gehad

punt is dus, dat ik mij niet voor kan stellen waarom zo'n ding zomaar breekt..
Ik heb wel een beetje gezocht, de meest voorkomende reden schijnt gewoon slecht materiaal te zijn, maar is dat altijd zo?
Het gaat hier om een Trex 600 nitro, ik heb geen manieren om de motor en de koppeling in lijn te zetten..
Ook controleren van de ruimte tussen liner en koppeling is niet echt gemakkelijk als het geinstalleerd is

Wie weet waarom dit gebeurt,en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen?
Ik heb in totaal 1 nitro auto gehad, en deze heli heb ik nu een half jaar ongeveer, ik vind het prettig om te weten wat ik fout doe...

Heb het afgelopen najaar ook met mijn trex 600 nitro pro gehad. Tijdens de vlucht niks raars gemerkt en bij de volgende keer starten ging stationair de rotor direct meedraaien. Thuis de zaak losgehaald en in eerste instantie was er niks te zien aan de clutch. Totdat ik em had schoongemaakt en er een scheurtje zichtbaar werd in de opstaande rand recht tegenover het ronde gat van de uitsparing in de bodem. Verder was er niks beschadigd. Achteraf ging ook bij mij het lichtje branden dat de rotor steeds een beetje sneller begon te draaien bij het optoeren.

Gewoon gevalletje metaalmoeheid denk ik. Heb de clutch vervangen en had deze winter zelfs last dat de nieuwe clutch doorslipte met optoeren door de lage temperaturen ;)

Gewoon vervangen en lekker verder vliegen. Misschien om de zoveel vlieguren even visueel inspecteren?

Groeten Merlijn

Het aanpakken van de clutch gebeurt elke keer met het metaal wat een beetje wegbuigt. op een gegeven moment krijg je metaalmoeheid en dan is t over..

Dat het wegbuigt en dan een beetje lam kan worden, kan ik mij goed voorstellen.

Maar die van mij is over de bovenkant weggebroken...
Oftewel, veel foto's die ik zie is de breuk meteen bij het gat waar het apparaat buigt. Bij mij zit ie achter dit gat, over het midden heen..

De oplossing blijft hetzelfde, domweg vervangen
Maar is was benieuwd hoe vaak dit nu voorkomt, en wat mensen er aan doen om te voorkomen

En hoe kun je ff snel zoies visueel inspecteren?
Je bent een aardig tijdje aan het sleutelen om het kreng eruit te krijgen...

Helaas komt dit vaker voor.
Ik heb ook al meerdere koppelingen vervangen.
Ik heb nog niets kunnen ontdekken wat dit veroorzaakt buiten de genoemde metaal moeheid.
Kou helpt overigens natuurlijk ook niet. En het is nog wel koud nu.

Hoi,

ik had er vroeger met mijn shuttle ook regelmatig 1 kapot. Later mocht ik ontdekken dat er veel ruimte zat tussen de koppelingsschoenen en de clutchliner waardoor de schoenen veel te ver moesten buigen en dus bijtijds last van metaalmoeheid kregen. Met mijn huidige heim helies heb ik nog nooit een koppeling stuk gehad de rumte tussen de schoenen en de liner is bij de heims dan ook minimaal.

Dus zonodig een nieuwe clutchliner erin en eventueel op maat laten afdraaien.

Steven.

Zou je een foto van de gebroken koppeling kunnen posten?

Je kunt als je het clutch block eruit haalt buiten de heli de speling wel checken. Tenminste ik neem aan dat het vergelijkbaar is met de 700N.

Zelf heb ik een Quick Uk clutch geinstalleerd en er meteen een nieuwe liner in gezet nadat de originele align koppeling kapot ging.
Je kunt de speling nog beinvloeden door bijvoorbeeld een papiertje achter de liner te zetten.
Fast Lad Performance
Fast Lad Performance

vandaag even bij mijn hofleverancier geweest, en even info ingewonnen

een tijdje terug, in het begin van het koude tijdperk heb ik een vlucht gehad, waarbij de motor een paar keer achter elkaar verkeerdom aansloeg.
Eerste keer aanslaan ging goed, met optoeren ging er een klap door de heli, ging het hoofdtandwiel opeens verkeerdom draaien, daarna weer een klap en ging het weer zoals hoort.

Waarschijnlijk hebben deze oplazers met verkeerdom draaien de koppeling een scheur bezorgt...
De koppeling heeft nl een specifieke draairichting, verkeerdom vinden ze niet grappig, zeker niet met grof geweld van een nitro motor die verkeerd omslaat.
Op de bewuste dag was het me opgevallen dat het leek alsof de koppeling niet helemaal losliet, omdat de rotor zachtjes mee ging draaien bij het stationair lopen van de motor
En dit werd erger naarmate de vluchten vorderden
Tot de bewuste landing..

Daarnaast gaven ze trillingen de schuld, wat voort kan komen uit een slecht afgestelde motor. Nu kan dit ook kloppen, ik was weer bezig het spul opnieuw af te stellen. Maar aangezien het spul ook weer niet zo verkeerd stond, ga ik hier niet zo zeer van uit
Verder is alles gebalanceerd, spul vlucht als de spreekwoordelijke trein :mrgreen:

Verder kunnen materiaalfouten tijdens het gieten ook nog wel eens voor problemen zorgen, maar die waren er bij mij niet.

Dus, nieuwe koppeling erin en verder kijken denk ik..

Voor de foto van het spul, daarvoor moet ik het account weer even opzoeken, het is erg lang geleden dat ik foto's heb geplaatst..
Ik ga even zoeken

Voor de ruimte tussen koppeling en de liner, dit is nog in nieuwstaat..
deze ruimte is ong 0,5 mm (ik krijg mn schuifmaat er niet lekker tussen)

Ik heb het zelf ook al meegemaakt met de koppeling van de T700.
Ik heb er zelf een QuickUK koppeling ingezet, vooral omdat die als erg goed en robuust te boek staat.
Tot nu toe (1,5 jaar) geen enkel probleem mee gehad.

Vorig weekend is de lager in de slipkoppeling van m'n Raptor50 naar de haaien gegaan. Hierdoor nam deze, bij het starten, de motor niet meer mee. Starten was dus onmogelijk gewordeb.. Blijkbaar zien deze dingen toch veel af hé. De lager is niet apart verkrijgbaar, ik moet dus de volledige slipkoppeling vervangen. Dingetje kost gelukkig maar 23€ en is op voorraad bij W-W Modellbau. Wordt vanavond effe gehaald en geînstalleerd !!!

Dat is inderdaad een leuke om op te zoeken ;-)

Zo heb ik een tijdje terug wat leuks gehad met mn vrijlooplager
deze sloeg om de haverklap vast.
Na een aantal dingen te hebben uitgeprobeert, ben ik er op uitgekomen dat de oplossing hiervoor gewoon veel van van goede vet is...
Zonder sloeg hij vast, en met een beetje vet sloeg hij ook vast
vol met vet gaat het nog steeds goed...

Of de twee imbussen in mn start"socket"(hoe je dat ding in de heli zelf ook noemt waar je je starter in stopt) die net niet strak genoeg zaten, waardoor dat hele ding over de as slipte
En daar pas achter komen als je merkt dat de as toch wel erg warm word

Zo leer ik langzaamaan steeds wat bij...
Het zou alleen fijn zijn als het niet iedere keer onderdelen koste..

Back