Gebroken tandwiel-tandje oorzaak door foute gearmesh?

Satoer

Forum veteraan
Ik heb wat met tandwieltjes:

Ditmaal is er een tandje van het hoofdtandwiel van mijn Logo afgebroken. Was vanmiddag even aan het vliegen toen hij ineens begon te tikken.
Ai, foute boel. Meteen geland en gecontroleerd. Bleek er een tandje afgebroken te zijn van mijn hoofd tandwiel. :(
afb5683.jpg

Dit is mij dus al eens eerder met dit tandwiel overkomen. Gelukkig had ik toen meteen een reserve tandwiel mee besteld dus ik kan hem zo repareren.

Vraag die ik echter nog heb… hoe komt dit!?
Heb ik mijn gearmesh niet goed ingesteld? Ik lees wel eens dat je de tandwieltjes met een stukje papier ertussen tegen elkaar moet drukken. Voor mijn gevoel zit er dat echt teveel ruimte tussen. Ik had het zo ingesteld dat ze elkaar net niet helemaal raakte, zodat het nog een beetje mogelijk was het ene tandwiel een beetje te wiebelen zonder dat de andere mee wiebelde.
Moeten ze nog strakker op elkaar, of losser?
Of is dit weer een geval van vette pech met een rot tandwieltje?

Maar het lijkt mij, als de tandjes elkaar dus minder aanraken, de kans op breken van een tandje nog veel groter is.

ze lijden juist meer als ze te strak in elkaar zitten.
gewoon met een papiertje ertussen monteren en dan lopen ze mooi op elkaar in.

Maar er zit nog speling tussen. Als de tandjes elkaar raken op de punten is de kans op breken van een tandje toch veel groter?

Dit gaat dus niet over slijtage van de tandwielen. Hier is er gewoon 1 afgebroken.

Ze verkopen ook een Delrin hoofd tandwiel:

Nenno's Helishop zei:
Hauptzahnrad, Delrin, Logo 10
delrinrad1.jpg

Dieses Hauptzahnrad besteht aus dem bekannten sehr schlagfesten und robusten Delrin. Die eigenwillige Form des Zahnrades ermöglich einen besseren Zugriff an die Motorbefestigungsschraube. Alle Mikado Teile können weiter verwendet werden.
33€ dat is een boel geld ten opzichte van 8.30$ voor een standaard tandwiel.

Delrin is dat echt zoveel sterker? of is het die 24$ extra echt niet waard?

Afbreken lijkt niet op foute afstelling. Dan slijt het maar spontaan afbreken.... Lijkt me een haarsheurtje in 1 tand of een vuiltje.

Daar dacht ik ook meer aan Herman. De tanden zijn niet of nauwlijks ingesleten. Maar of een vuiltje de oorzaak kan zijn. Waar dat dan vandaan kan komen...

Ik zal er weer een nieuw tandwiel inzetten ditmaal goed invetten (is natuurlijk dan wel weer gevoeliger voor vuil :roll:)

eeh, ik zou die te nimmer nooit niet vetten, dan komt alles onder en zoals je al zegt onder het vuil.

de meangears van een heli moet je nooit invetten.

okay, dan maar zoals het was. Hopen maar dat ik toevallig (2x) een rot tandwiel had :?

dat er al "hop up" tandwielen van delrin zijn betekend dat er meerdere mensen hoogst waarschijnlijk last van hebben gehad.

het instellen van de tandwiel zoals jij dat doet vindt ik persoonlijk ook de beste.
de methode met het papiertje slaat eigenlijk nergens op en is voor noobs (no flame intented) er zijn zoveel verschillende soorten papier dat dit gewoon niet goed kan gaan.
Tandwielen horen soepel te lopen, maar wel met zo min mogelijk speling.

je kunt het ook horen, hij moet niet wringen en geen herrie maken maar daar net tussenin :wink:

ja maar daar heb je echt ervaring voor nodig, ik bedoel, zoiets zou ik 4 jaar geleden niet gehoort hebben,

(nu hoor ik het verschil wel....)

Als je een nieuw tandwiel koopt van hetzelfde type, misschien even een tijdje in het water leggen ?

in het water leggen????
kan je daar iets meer toelichting bij geven?

Als je plastic gaat koken wordt het harder.
Ga het overigens niet doen. Ben veel verder van huis als het tandwiel kromtrekt hierdoor.

(Zit er trouwens alweer onder)

Satoer zei:
Als je plastic gaat koken wordt het harder.
Dit klopt lang niet altijd! Als je nylon props lang goed, en veilig, wilt houden moet je zorgen dat het "waterpeil" in het plastic op het juiste niveau blijft. Dit kan (moet) je doen door de prop enige uren (>12uur) in lauw warm water te leggen of door ze korte tijd (~15 min.) in kokend water te leggen. Dit staat uitgelegd in de gebruiksaanwijzing van de props, onderandere van Graupner. Doe je dat niet dan wordt de prop hard en bros waardoor hij makkelijker kan breken.
Het zou dus best kunnen dat dit tandwiel ook van nylon is gemaakt en dus enige uren in water moet liggen om te zorgen dat het niet te bros wordt.

maar als ik het goed begrijp moet je dat dan ook om de zoveel tijd herhalen?

Back