Oproep Gebruik affiliate codes

Discussie in 'MBF Nieuws' gestart door Burp, 5 okt 2017.

  1. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Beste gebruikers,

    Het valt op dat er veel gebruikers gebruik maken van zogenaamde "affiliate codes". Uitleg daarover klik hier

    Dit is feitelijk geld generen met kliks op linkjes. De laatste tijd gebruiken verschillende gebruikers op het forum dit midden naar met name banggood. Dit is op het MBF niet toegestaan en we gaan daar dan ook stevig tegen optreden. Leuk als mensen reviews plaatsen en linkjes naar zogenaamde onderdelen die rechtstreeks geld aan de linker opleveren.

    Deze linkjes worden soms nog (heel listig) verborgen in zogenaamde zoekresultaten of verkorte links waardoor het minder opvalt (goo.gl, bit.ly etc)

    Ik hoop dat dit voldoende is voor iedereen die zich hiermee bezig houdt om te stoppen. Dank.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die 'reviews' zijn dus van nul en generlij waarde. Vallen 'the unpacking of' filmpjes/kolder ook onder deze semi-nepperij?
    Hoe zijn de links/codes nog meer te herkennen?
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2017
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Het zal hier nog stil gaan worden op het forum..
     
    Michiel vindt dit leuk.
  4. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Jij bent een van deze overtreders. Jammer dat je er zo in zit. Als dit jouw reden is om op het forum te zitten zijn we je liever kwijt dan rijk. Wat een belachelijke reactie.
     
  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Wat is nu de reden dat het niet mag: de reviews, artikelen, etc zijn niet goed, of er wordt geld verdiend?

    Als het niemand iets kost dat anderen verdienen met een paar kliks, wat is dan het probleem?

    Ik wordt een beetje moe van al dat gezeur, en het wordt er tamelijk ongezellig van.

    Zolang het niet storend is, lekker laten doorklikken.

    P.s. Je kan ook heel deze site achter een affiliate zetten. Iedere link hier gaat eerst naar hobbyking. Go ahead.
     
  6. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Jij wordt moe van 'het gezeur' wat dat dan ook wezen mag maar vergeet even dat met behulp van het mbf mensen wel geld verdienen maar niks toevoegen. Bij problemen komt iedereen naar de mods en die moeten het dan maar oplossen. Het is een technisch forum en geen platform voor andere om geld te verdienen.

    Heel simpel dus. Niet toegestaan, duidelijker kunnen we niet zijn.
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Hetgeen een belachelijke reactie is is het feit dat een heleboel berichten van mij opeens verwijderd zijn, inclusief een complete thread en een andere thread op slot. Dat alles terwijl zo'n beetje heel je forum bol staat van dit soort links.

    Ik heb je er zelf op moeten wijzen, o.a over de verkorte links. Je had niet eens in de gaten wat er speelt, blijkbaar nog steeds niet want heel het internet inclusief zo'n beetje alle forums en media als Youtube etc. staan bol van dit soort dingen. Alle grote websites gebruiken het, amazon, aliexpres, eBay noem maar op. Het is niet eens te stoppen lijkt me. Ik gebruik het zelf nog niet zo lang, reden dat ik het ben gaan gebruiken is omdat ik mij stoorde aan het feit dat een groot aantal enkel posten om het links posten. Ik neem zelf actief deel aan discussies op forums, dus dat je mijn opmerking niet snapt.. tja.

    Zoals gezegd, misschien eens tijd om het beleid en verdienmodel eens te herdenken. Er wordt hier soms nog al behoorlijk grof op dingen ingehakt.

    Ik zal er zelf overigens niet treurig over zijn als al die links verdwijnen, maar zie het voorlopig nog niet gebeuren.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je moet je natuurlijk afvragen hoe goed bedoeld het is. We hebben natuurlijk niets tegen reviews als het vanuit een eigen beweging en geheel objectief is. Betaalt worden voor reviews en proberen zoveel mogelijk betaalde clicks genereren hunkert meestal naar meer en de objectiviteit ervan wordt dan een twijfel. Uiteindelijk resulteert het in een overvloed aan reviews zonder dat deze mensen aan de problemen van anderen mee helpen. Of dat nu zo gezellig is en de bedoeling is van dit forum......

    En ja, Hobbyking is voor veel winkeliers een doorn in het oog, enig verschil is dat ze (nog) geen betaalconstructie kennen voor reviews en links. Dus de links naar Hobbyking zijn eerder gemeend als hulp ipv eigen gewin.
     
  9. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik snap de overwegingen wel. Het wordt alleen gebracht als een heksenjacht.

    Ik heb zelf ook wel een probleem hier en daar. Ik maak apps voor de taranis. Die verkoop ik via mijn website. Het bedrag dat ik daar mee ontvang dekt niet eens de hostingkosten.

    Ik verkoop de apps, omdat ik enkel serieuze gebruikers wil ondersteunen.

    Als iemand anders een link plaatst, piept niemand, als ik iemand een oplossing biedt door een link naar een app op mijn site te plaatsen, krijg ik de goegemeente over me heen, en mogelijk ook jullie.

    Blijft een grijs gebied, en ik denk dat te strict averechts werkt.

    Maar goed, ben al blij dat er beheer op het forum is. Thanks.
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Misschien is het een idee dit expliciet in de gebruiksvoorwaarden en regels op te nemen. Daarmee voorkom je onnodige welles/nietes discussie.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dat vind ik toch wel een beetje opmerkelijk l shems

    Het staat je natuurlijk vrij om geld te vragen voor je Taranis apps, maar om de reden dat je enkel serieuze gebruikers wilt ondersteunen begrijp ik niet helemaal.

    Dus iemand die geld neertelt voor jou app is een serieuze gebruiker en iemand die daar geen geld voor over heeft niet?

    Verder lijkt het me dat je je doel voorbij streeft als je meer aan hostingskosten kwijt bent, dat dat je opbrengsten van verkoop zijn.

    Volgens mij kan je voor de prijs van een enkele app op je website een maand lang hosten dus zou je 12x je app moeten verkopen op jaarbasis. Als dat niet lukt ben je volgens mij zelf blijkbaar een minder serieuze aanbieder dan dan je kopers serieuze gebruikers zijn :)
     
  12. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Er staat wel duidelijk iets in voor dit soort zaken:

     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Toch is dit een grijs gebied. Als iemand een link plaatst naar een eigen website met als doel daar zelf aan te verdienen, is dat een duidelijke vorm van commerciële activiteit.

    Het plaatsen vaan een link naar (bijv.) BG is op zich geen commerciële activiteit, want de plaatser heeft daar zelf geen commercieel belang bij. Maar nu gaat het om een voor forumgebruikers verborgen vorm van commerciële activiteit, waarmee de poster zomaar even 4% van de eventuele verkoop ontvangt.

    De onduidelijkheid in de voorwaarden zit 'm nu in het feit dat het plaatsen van een link niet verboden is, maar commerciële activiteit wel, waarbij deze vorm van commerciële activiteit niet direct herkenbaar is. Daarom zullen sommige gebruikers de bestaande regels in hun voordeel willen uitleggen. Niemand heeft er tenslotte last van. Totdat jan en alleman te pas en te onpas affiliate linkjes plaatsen puur voor het eigen gewin.

    Feitelijk zou je kunnen stellen dat Youtube filmpjes hier ook onder kunnen vallen. Gebruikers kunnen immers geld verdienen met views van hun filmpjes. Het verschil zit 'm er echter wel in, dat dat pas interessant wordt bij heel veel views. De als voorbeeld aangehaalde BG links lijken me toch redelijk lucratief, ook bij een gering aantal werkelijke verkoophits.

    De naked truth is dat dit soort affiliate programma's een werkelijkheid is, en binnen afzienbare tijd alleen maar extreem zal toenemen. Daarom lijk het me goed deze nieuwe ontwikkeling apart in de regels en voorwaarden op te nemen, dan ben je in ieder geval van de discussie af.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Daarom staat het er ook zo...

    Linkjes zijn niet verboden.
    bijzonderheden met de linkjes uithalen om er geld uit te halen of reclame te maken wel.
    zolang de geposte linkjes ook werkelijk nut hebben, zul je niet snel op de vingers getikt worden.
    maar ga je lukraak overal niet passende linkjes plaatsen, of bijzondere linkjes in de handtekening zetten wordt het weer anders..

    Gevaar van iemand die reviews maakt van 1 winkel (niet eens merk, echt de winkel) is dat de grens tussen commercieel reclame maken en "hobbymatige" reviews verdwijnt.
    Meestal blijkt ook dat zo'n reviewer er financieel voor wordt beloont, wat direct de vraag oproept wat dan de werkelijke waarde van de review is.
    immers, iets wat gratis is, is altijd goed. moet je er voor betalen, ga je andere eisen stellen.
    daarnaast heb je ook een andere relatie met een winkel dan een normale klant zou hebben.
    De reviewer krijgt later toch wel weer een product of geld. dan ga je niet zo vlot een slechte review maken...

    Doel van het forum is technisch.. zonder invloed van allerlei commerciele of financiele zaken.
    de problemen moeten worden opgelost.
    en geen problemen gecreeerd, omdat merk x toevallig veel volgers heeft..
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  15. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Je hebt gelijk, ik ben 60 euro per jaar kwijt. + 200€ voor het maken/aanpassen van de license module. Plus de stroom, afschrijving pc etc voor ça 2000 uur ontwikkelwerk voor eigen gebruik dat ik aan anderen ter beschikking stellen via een kleine betaling.

    Je mag de verkopen zien, dat is echt niet veel.

    Met serieuze gebruikers bedoel ik mensen die het echt gaan gebruiken in plaats van het 'hebben omdat het toch gratis is'. Deze laatste groep zorgt voor heel veel support vragen, maar gaan uiteindelijk er niks mee doen. Zonde van mijn tijd, en vandaar betiteld als niet serieuze gebruiker.

    Ik heb meerdere gebruikers die niets betalen, maar op andere wijze hebben aangetoond serieus te zijn.

    Goed, dat alles naast de discussie.

    Ik zie gewoon niet hoe je het plaatsen van commerciële links kunt onderscheiden van informatieve links.

    Er zijn zelfs bedrijven die betalen voor reviews en links, zonder dat geautomatiseerd te meten.

    Ik kan ook de moeite nemen mensen te mobiliseren naar mijn site te verwijzen.

    Of ik ze daarvoor betaal wel kan niemand zien.

     
  16. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Weer wat geleerd vandaag.

    Dus de Admins kunnen zien wie er gebruikt maakt van deze techniek?

    Misschien héél kort door de bocht?

    Gewoon 3 maal waarschuwen; gaat die persoon hiermee door met reclame maken in zijn/haar eigen belang en niet in het belang van info uitwisseling....

    Dikke doei.

    Groet:Robin
     
  17. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Maar daar zit net de grijze zone: eigen belang gaat vaak samen met het belang van info uitwisseling. Het is subjectief en niet meetbaar. Affiliate links verbieden is een optie, maar kun je ook omheen, zoals ik al probeerde duidelijk te maken.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Meteen maar even verder met "miepen":
    =================================================================
    [​IMG]
    =================================================================

    4. Onderschrift/Handtekening/Avatars, wat mag?

    -

    -

    -

    -

    - Geen links of verwijzingen naar RC-Winkels/Webshops die niet als sponsor/adverteerder op het forum actief zijn.

    - Geen links of verwijzingen naar andere RC-Fora, niet dat we geen concurentie dulden, maar om irritante ledenwerving te voorkomen.


    :D
     
    l shems vindt dit leuk.
  19. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Volledig terechte opmerking, die aantoont hoe beperkend de regels zijn.

    Wat het best werkt in mijn ogen is het stellen van 'richtlijnen', waarbij de beheerder op voorhand zich de vrijheid voorbehoud strikter of minder strikt te zijn, naar zijn eigen beste inzicht.

    Als iemand mijn avatar/handtekening wil verbieden, go ahead. Ik zie echter weer niet het verschil tussen ik informatieve en commerciële links.

    Gaat het er niet gewoon om irritante herhalingen en opdringerigheid y'te kunnen afblokken?

    Blijft subjectief, dus vertel dan ook dat je dat subjectief zult beoordelen als moderator.

    Probeer geen regels te creëren die schijnobjectiviteit creëren.

    Da's mijn belangrijkste opmerking. Doe er mee wat je wil.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Link-verkorters/ -verbergers zijn naar ik vermoed makkelijk weg te filteren.
    Ik neem aan dat affiliate links gewone produktlinks zijn met een hele rits tekens na het &-teken. Dat stuk knip ik er altijd af, gewoon omdat het lelijk is. Daar ook op filteren/wegknippen?
    Zelf doen, of heeft Xenforo daar een module voor?
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017

Deel Deze Pagina