Gebruik van een oude power switch

• Topicstarter Topicstarter dotinga
  • Startdatum Startdatum
D

dotinga

Guest
DSCN1063.JPG

Ik hoop dat de afbeelding overkomt, mogelijk een beetje te grote resolutie?
Mijn vraag: na 15 jaar niets meer te hebben gedaan, heb ik de hobby dit jaar weer eens opgestart. Wat vliegervaring betreft: practisch 0.
Mijn zoon heeft gisteren zelf een Multiplex Easystar met HiTec focus SS gekocht, tja en dat moet gaan vliegen. Een regelaar was voor de knul te duur, maar ik heb uit oude tijden nog een power schakelaar liggen. Kan ik deze gebruiken op genoemde Afstandsbediening met bijbehorende ontvanger? V.w.b. de aansluitingen van en naar de motor/acu: dit is wel duidelijk. Hoe zit het met de overige aansluitingen?
Een andere vraag: is het aan te bevelen om voor de ontvanger/servo's een andere accupack te gebruiken dan die waar de motor ook op zit? Wordt wel zwaar, maar je houdt besturing als er geen power meer in de accu voor de motor zit.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Marcel en zoon Lars

Als deze schakelaar een "softstart" heeft kan je hem gebruiken anders beter van niet. Softstart betekend dat de schakelaar de spanning langzaam inschakelt waardoor de motor langzaam begint te draaien om na ongeveer 1 seconde voluit te draaien. Als deze schakelaar de motor direct voluit inschakelt kan dat grote problemen opleveren. Zo kan de prop eraf vliegen maar ook kan de plotselinge schok van de op gang komende motor je model een oplawaai geven. Daardoor kan je vliegtuig bij het inschakelen van de motor plotseling naar sterk links draaien.
De BEC schakeling voorziet de ontvanger en de servo's van spanning vanuit de motor accu. Als alles goed is zit er een beveiligingsschakeling in. Als de motor accu leeg begint te raken schakelt de beveiliging de motor uit. In de accu zit dan nog voldoende energie om de ontvanger en de servo's nog enige tijd te laten werken.

Back