gebruik van quad flaps

• Topicstarter Topicstarter stevens
  • Startdatum Startdatum
S

stevens

Guest
Wat zijn de voordelen van quad flaps?

Dienen ze enkel voor snelheid te verminderen en daardoor beter te kunnen landen of hebben ze ook andere voordelen ?

Het verminderen van snelheid doe ik momenteel door hoogteroer en rollen in tegengestelde richting te laten werken (rem via switch), hebben quad flaps hier een voordeel op (bvb betere controle mogelijk)?

Zijn er ook nadelen aan quad flaps (buiten de aankoop van 2 extra servo's)?

Zijn er zaken waar op moet gelet worden bij de instelling van de quad flaps?

(p.s. de 'e-flite mini ultra stick' heeft de voorziening om quad flaps te installeren, maar ik weet niet of ik het wel zou doen)

stevens zei:
Het verminderen van snelheid doe ik momenteel door hoogteroer en rollen in tegengestelde richting te laten werken

Uhhh richtingsroer en rolroer tegengesteld neem ik aan?

stevens zei:
Het verminderen van snelheid doe ik momenteel door hoogteroer en rollen in tegengestelde richting te laten werken (rem via switch), hebben quad flaps hier een voordeel op (bvb betere controle mogelijk)?

Zijn er ook nadelen aan quad flaps (buiten de aankoop van 2 extra servo's)?

Hoogte roer en flaps neem ik aan. niet tegengesteld maar allebei naar beneden.

Voordelen: 4 flaps per vleugel geeft betere bestuurbaarheid tijdens remmen.
Nadelen: Extra servo's nodig dus extra gewicht maar het grootste nadeel is dat dat gewicht in je vleugel zit ver van de wortel. Hierdoor zal het model tijdens het gooien een grotere zwabber gaan maken wat behoorlijk hoogte gaat kosten. Verder zal het model slechter op thermiek reageren en heeft het meer uitslag nodig om de vleugel te laten rollen.
De nadelen zijn veel groter als de voordelen dus ik zou er vanaf zien.

Ik bedoelde hoogte en "de rolroeren/ailerons/flaps(?)" in de vleugels van m'n huidig vliegtuig (easy glider). Ik weet niet hoe ik ze juist moet benoemen. De instelling die ik heb gedaan is: via brake-switch beide rollen 80% naar boven en hoogteroer 15% naar onder. Hierdoor krijg je een sterk remmend effect en je kan tocht nog goed sturen. Uitslag na boven of onder blijkt sterk vliegtuigafhankelijk en soms moeilijk te voorspellen, bij sommige vliegtuigen blijkt deze uitslag in dezelfde richting nodig te zijn (zie ook discussie op http://www.modelflying.co.uk/forum/forummessages/mps/UTN/855/URN/3/dt/4/srchdte/0/cp/1/v/1/sp/). Ik heb de instelling uit de handleiding van de easy glider gehaald, alleen de uitslag heb ik gewijzigd.

Denk je dat bij een toestel zoals de e-flite mini ultra stick (klein toestel met grote vleugeloppervlakken zie http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFL2250 ) het verzwaren van de vleugels ook een groot nadeel zal zijn? Het is inderdaad wel zo dat de extra servo's (8g per servo, gewicht vliegtuig (incl batterij) is 700g) op een grotere afstand van de as van het vliegtuig komen.

Back