Gebruiksaanwijzing voor Wilesco stoomwals D365

• Topicstarter Topicstarter Roozendaal
  • Startdatum Startdatum
R

Roozendaal

Guest
HELP: we hebben plotseling een stoomwals!

Beste Forumleden,

Mijn zoontje kwam vandaag thuis met een oud model Stoomwals van Wilesco uit begin jaren 60! Het bleek een cadeautje van een kennis die niet weet hoe het ding werkt en nu is jochie apetrots en zeer nieuwsgierig naar wat de wals kan. Na een beetje speuren op het internet heb ik denk ik de meeste features wel onder controle. Toch zou ik graag een gebruiksaanwijzing hebben want wij hebben geen ervaring met dit soort speelgoed dus algemene tips zijn welkom.

In het bijzonder wil ik het volgende weten

-Gebruik je zo'n ding binnenshuis of is het buitenspeelgoed?

-Hoe en tot hoever vul je het keteltje met water. En tot hoever je het kan leeg stoken?

Bovendien heb ik de indruk dat de machine wat service behoeft. Het kraantje van de stoomketel naar de stoomcilinder draait bijvoorbeeld heel stroef: dat kan niet gezond zijn: krijg ik dat met wat olie goed en moet er mogelijk nog meer gesmeerd worden?

Verder begrijp ik dat ik op jacht moet naar Esbitblokjes. Waar koop je dat maar van vroeger weet ik dat die nogal walmen...

Mijn idee is nu: maak het branderbakje vloeistofdicht met bijvoorbeeld dik alufolie uit een stuk en doe daar dunne glaswol in. Dan zou het ook op gewone spiritus moeten kunnen werken. Heeft iemand dat al eens geprobeerd en is de hoeveelheid brandstof die je erin krijgt dan voldoende om het apparaat te laten werken?

Er zit geen manometer op, wel iets dat op een overdrukventiel lijkt. Dat beweegt soepel dus ik neem aan dat dan er geen ontploffingsgevaar is?

Veel vragen maar wie weet krijg ik zinnige antwoorden. Want we zijn wel benieuwd op hij werkt!

Bert Roozendaal

Beste Bert,

Ik bezit zelf een stoommachine, geen wals maar werkt het zelfde.
De esbit blokjes zijn nog steeds goed verkrijgbaar, er zijn een hoop internetwebshops die stoommachine's van Wilesco verkopen, en dus ook de blokjes.
Maar niet te vergeten ook de olie, dit is olie die je in combi met de hete stoom kunt gebruiken.

Verder is bij mijn stoommachine de regel, vullen tot aan de bovenkant van het glaasje en stoppen als het water onder aan het glaasje staat (doorkijk raampje)

Ach, ik speel er binnen mee. De esbitblokjes van tegenwoordig walmen niet zo erg meer en ook de geur valt best mee. hier bv
Ik denk persoonlijk dat spiritus meer stinkt dan deze blokjes.
Wat je ook kunt doen, als je er een euro of 100 tegenaan wilt gooien is een gasbrandertje inbouwen. Deze zijn verkrijgbaar voor deze stoommachines, niet origineel maar zonder aanpassingen instaleerbaar. Kost wel wat. [URL="
een youtube voorbeeld[/URL]

Als het overdrukventiel gewoon open en dicht getrokken kan worden is dat voldoende, ik heb er ook geen nanometer op. Over het algemeen laat je het niet zo ver komen, je kunt dmv het fluitje ook veel druk weglaten.
Het water kookt ook sneller als je tijdens het opstoken de druk er regelmatig helemaal af laat gaan. En pas als het kookt het keteltje druk laten opbouwen.

Ik zou zeggen, ben jaloers maar toch veel plezier toegewenst!

Bolle

Laatst bewerkt door een moderator:
Handleiding Wilesco

Beste Mensen,
Hartelijk dan kvoor jullie tips! We hebben alles gepoetst en gesmeerd, er moest nog even een zilverlasje gemaakt worden omdat het stoomkraantje los op de ketel bleek te zitten maar nu loopt hij! Wat een leuk ding.

Alleen dat van die olie in de stoom begrijp ik niet helemaal. Ik heb de cilinder en de stoomschuif licht gesmeerd met naaimachine olie. Maar bedoelen jullie dat je nog ergens anders (wat zwaardere?) olie in kan doen en dat hij dan meer rookt uit de schoorsteen?

Groetjes Bert

Nee Bert. Ze bedoelen "stoomolie".
Dat is eem dikke olie bedoeld om bewegende delen te smeren bij meer dan 100 graden Celsius.
Modelbouw Atelier Apeldoorn verkoopt het (voor een schappelijke prijs)
Naaimachineolie is leuk bij kamertemperatuur, maar boven de 100 gr is het van weinig nut.
En het enige wat uit je schoorsteen moet komen is waterdamp, geen zwarte rook of zo!
Link naar modelbouw atelier Apeldoorn:

Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen

Op de schuifkast is een soort olie vul nippel geschroeft met een mooi dopje voorzien van een kartel randje.
Dit is het olie reservoir potje voor de stoom olie.
Vul dit potje zover als het gaat (een paar druppels) met stoom olie.

De olie mengt goed met water (normale motorolie, of naaimachine olie doet dit niet).
De Olie/stoom emulsie wordt dan direct in de schuifkast toegevoerd (schuif wordt gesmeerd) en stroomt met de stoom mee naar de cilinder, waardoor deze ook van binnenuit wordt gesmeerd.
Achter de ketel (of voor, in ieder geval bij dor stuurrollen) onder de schoorsteen zit een reservoir waar condenswater / afgewerkte stoom wordt opgevangen.
Probeer na elke keer draaien en een spuit deze ruimte leeg te zuigen.
Je zal zien dat ook de olie zich daar in heeft verzameld tezamen met het condens water.

Houd het water peil goed in de gaten, zodra je het niet meer ziet onder in het kijkglas MOET je het vuur er uit halen.
Het idee van het brandertje vullen met glaswol is best goed.
Als je dan aan Ethanol kan komen in plaats van spriritus dan stinkt dat nog minder.

De importeur van wilesco heeft sinds kort een ombouwset om de wals radiografisch te laten sturen en voor/achteruit te laten schakelen. misschien een leue tip ?

veel plezier met het walsje !!!!!

Back