gecrashed, van hoog en aardig hard.

• Topicstarter Topicstarter johnnygr
  • Startdatum Startdatum
J

johnnygr

Guest
zit ik vrij hoog aan 't tictoc'en, hoor ik ineens een klap en zie de canopy door de rotorkop schieten, komt de kap in 2 delen en ook de heli naar beneden zeilen.

P1010092.jpg

P1010095.jpg

P1010096.jpg

P1010101.jpg

P1010102.jpg

Schade:
Hoofdrotoras zo'n 45 graden gebogen, daardoor ook bovenste 2 lagers van frame en lagerbehuizing kapot. Heb nog er nog de zachte versie die door de fabrikant inmiddels door hardere is vervangen, maar die had ik er nog niet op zitten.

stuur-hevel vaan de staartrotor.

2 kogellagers.

de Paddlestang natuurlijk.

Het motortandwiel, waarschijnlijk deel van oorzaak want had trottle-cut allang om voordat ik de grond raakte en moet dus haast al in de lucht kapot gegaan. Ga vanaf nu de messing versie van het motor-tandwiel gebruiken.

Beide bell-hiller mixer armpjes.

2 Servo tandwiel-setjes.

1 Servo arm.

de Staartbuis,

de holle alu-aandrijf as in de staartbuis.

Staartbuis versteviging( supports ).

en misschien nog meer dingen die ik in eerste instantie over het hoofd heb gezien.

ai, dat doet pijn ..... die van mij ging gistere de grond in dus ik weet wat je voelt ....
is de oorzaak een te losse canopy ?

Ik heb er niet bij verteld dat de 2 van de aluminium canopy-houders waar de kap op vast zat gewoon afgebroken waren en nog in de kap zaten. dus een te losse kap lijkt mij ook niet.

Ik heb het idee dat het een soort canopy-strike (tav boomstrike) is geweest als dat mogelijk is.

De accu zit vastgeklitterd op 2 accuhouder-platen die weer aan twee 4mm koolstof buizen zit. De accu heb ik teruggevonden zo'n 4 meter van de heli, de koolstof buizen met accuhouder-platen heb ik nooit terug kunnen vinden in het hoge gras. Ik had ook nog zo'n dik broodtrommel stiek omheen dus een losgeschoten accu zou het anders moeten zijn, maar ben toch van mening dat ik m'n accu aardig goed had vastzitten.

Kan het zijn dat het motortandwiel is kapotgegaan, en vervolgens een soort boomstrike heeft voorgedaan op m'n canopy?
De staart is ook compleet afgebroken, ik weet echter niet of dat al in de lucht gebeurde of op de grond. Het ging zo snel, ik hoor gewoon de rotor door m'n kap maaien en die in de twee gelijmde stukken 2 kanten op vliegen in de lucht.

Ik kan echter geen schade door de hoofdrotor op de staartboom vinden, bij een boomstrike zie je de vorm van de bladen toch in de boom staan of niet?
En de rotorbladen zijn verbazingwekkend genoeg nog wel heel. hoewel verbazingwekkend, tegen de tijd dat ik de grond raakte waren de toeren wel allang weg natuurlijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet hoe die lipo houder op je frame zat bevestigd...
Maar het lijkt wel (als ik naar de schade op bijv.het kapje kijk) alsof deze in de tictoc aan de onderzijde is losgekomen en met kap en al in je rotor gedraaid is.
Waarna beide canopy stand-offs afgebroken zijn door de klap.
Zomaar een idee..

Eric

Is inderdaad toch wel het meest waarschijnlijk ja.
En gezien de bouw van de accuhouder hieronder heel goed mogelijk.
Ik weiger eigenlijk te geloven dat ik de accu niet goed genoeg heb vastgezet.
sniper_build.jpg

Het vrij zware lipo/accupack ligt bij dit ontwerp onderin en voorop.
In een Tictoc komen er behoorlijke hefboom krachten in die twee (carbon?) buisjes.
Ik zou gelijk kijken of je de constructie kan verstevigen/veranderen als je hem opnieuw opbouwd, schuine steuntjes naar het frame maken??.
Ik ben zelf een voorstander van de lipo schuin omhoog te hebben (minititan, T-rex 500, Msh 500 etc...).
Beter voor het zwaartepunt in de heli (hoger)en beter voor het afvloeien van krachten tijdens het vliegen.

Eric

Ben dit met je eens.
Ik had ook al ergens een mening gelezen dat het ook goed is om het accu gewicht in lijn te hebben met de staartbuis, wat mij ook een goed punt lijkt en bij deze heli ligt het zwaartepunt daar toch een eindje onder.
En nu ik ook inverted begin te vliegen is een hoger zwaartepunt zeer zeker gewenst.
ow, koolstof=carbon ja

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zat voor deze heli aan zoiets te denken (plaatje van RCGroups ff photoshoppen ;) ):

Simpel te maken, en kost niks.
Moet de lipo er wel tussen passen uiteraard, dat weet ik dus niet..

Eric

Laatst bewerkt:
Geweldig gefotoshopt, zou zo geloven dat het er echt op zat als ik niet beter wist.
foto heb je van rcgroups of niet, dit is de heli van kai shiden, ik ken de foto.

maar sinds wanneer kosten carbon-plaatjes niets? oke, het veel zal het niet zijn.
de lipo past er wel tussen, dat is geen probleem.

Klopt, de originele foto komt uit het draadje van RCgroups.
Carbon stripjes zijn niet zo heel duur en lekker licht..goedkoper dan een crash ;).
Wat mij verbaasd is dat ze dat niet standaard gedaan hebben trouwens, als een lipo zo past...
Als je namelijk hard land, in een autorotatie ofzo, dan krijgen die buisjes zo ook enorm op hun donder.

Edit: Dezelfde mod zou je trouwens ook kunnen maken met ballinks en staafjes carbon stang

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat het niet nog eens gebeurd.

Eric

Laatst bewerkt:
het is toch 4mm koolstof en dat breekt niet zo 123.
Ik denk dus dat ik de accu niet goed vast heb gemaakt, bij een tictoc komen best wel grote krachten vrij maar niet zo sterk dat het 4mm koolstof buizen breekt.

Je kunt alles wel blijven verstevigen, maar er moet toch iets de klap opvangen. zo is er nog een soort kreukelzone. bij alles maar verstevigen kan de klap op een gegeven moment ook alleen maar harder worden omdat de kreukelzone verdwijnt zeg maar, wat weer gevolgen kan hebben voor allerlei andere onderdeln.

In 1e instantie ga ik de heli weer snel fixen, ik ga deze winter kijken of ik de accu omhoog krijg en waarschijnlijk jouw methode toepassen.

Ok, ook al gebeurd er normaal weinig mee, toch vind ik dat je een buisprofiel of staf niet bij voorkeur ongeschoord op knik moet belasten, tenzij je er een pijl mee wil afschieten ;)
Ben wel benieuwd naar je evt. modificatie!
Succes

Eric

Als ik jou was zou ik die 2 dunne lichte carbonstaafjes toepassen. Je zou ook een stukje printplaat kunnen nemen hoor, net zo goed. Of zelfs gewoon aluminium , dat hoeft niet meer dan 10gram te wegen vermoed ik zo. Wat is er op tegen ?
En dat zal geen gevolgen hebben TIJDENS een crash, die breken/buigen ook wel.

Wat een ander nadeel is van alleen die 2 stukjes koolstofstaafjes zoals het nu is, is dat het geheel inclusief accu kan gaan trillen, net zoals de uiteinden van een stemvork, die zitten ook maar aan een kant vast.
Verder kan de accu daardoor ook nog eens gaan schuiven ..... ik vind het "risky" ... maar goed ieder zijn eigen keus.

Mooie heli trouwens , zie je niet zo vaak hier. :-)

Dit is een sniper? T meganiek komt me zo bekend voor, maar t is geen maxir frame.

Goed gegokt niek.

Ik heb overigens op rcgroups gevraagd of iemand nog contact heeft gehad met Glen Peden maar hij lijkt van de aardbol verdwenen. hopelijk is hem niets ergs overkomen.

Back