Gecrashte heli herstellen: waar te beginnen?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door freebutterflyx, 26 jan 2017.

  1. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    292
    Een kennis heeft enige tijd geleden een heli gekocht. Vorig weekend nam hij blijkbaar iets te veel risico en is hij gecrasht. Ik heb het zelf niet gezien.
    Het gaat om een "450-size" heli, merk vind ik niet direct terug op de heli. Of hij nieuw of tweedehands was weet ik niet eigenlijk niet.

    Omdat ik zelf ook een heli heb, komt hij nu aan mij vragen om deze kan hersteld worden en hoeveel dit zou kosten. Ik heb zelf wel ook wel een heli maar ik ben nu geen expert hierin.

    De twee hoofdrotorbladen zijn in ieder geval stuk en van één van de twee tailrotorbladen is een stukje af. De staartboom lijkt ook een klein deukje te hebben maar ziet er wel nog recht uit.
    Dat de bladen moeten hersteld worden is vrij duidelijk. Zijn alle 325mm blades trouwens compatibel?
    Maar hoe begin ik met de rest? Enige tips?
    Kan dit gecontroleerd worden zonder helemaal uit elkaar te halen?
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    laat toch maar een foto zien ...
    vaak zijn bij crash assen krom,
    maar het is ook belangrijk, of de elektronica nog werkt,
    zo niet te zeggen,

    als ik je vertel, dat ik met mijn auto een crash gehad heb,
    kan de garage ook niet meteen van buiten af zeggen, wat kapot is,

    belangrijk is iig, dat alles precies gecontroleerd word,
    anders heb je meteen de volgende crash.

    succes daarmee,

    groetjes,
    Uwe
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Laatst toen mijn 450 omkieperde waren alle asjes krom, dus hoofdas, spindel as, en staartrotor asje. Hoofdtandwiel en 2 servo`s waar de tandwietjes van waren gestript.
    Bij elkaar zo`n 3 tientjes schade. Maar zoals Uwe zegt, eerst maar eens een foto.
     
  4. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    alle lagers controleren. meestal zijn die ook aan gort, zeker die rond de hoofdas. Hoofdas is ook meestal krom. Rol de al over een glasplaat em te zie of hij nog 100% recht is.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Waar beginnen?
    - Merk, type, jaartal heli. liefst handleiding ivm onderdelen.
    - alles uit elkaar.
    - controleren op scheuren, breuk, krom.
    - Bladen die beschadigt zijn, vervangen. staartblaadje met verfschade kun je nog uitbalanceren, anders gewoon vervangen. hoofdbladen (325) zijn in principe uitwisselbaar, maar er zit een heel erg groot verschil tussen.
    Het heeft een reden dat blad van merk A heel duur is, en merk B tientjeswerk.
    Let ook op flybar en flybarless bladen, zit verschil in.

    wachten op onderdelen.
    opbouwen.

    Laat je vooral niet in de luren leggen door de uiterlijke schade. Hoofd en staartbladen zijn eigenlijk altijd wel kapot.
    dingen als assen, lagers en electronica zijn veel moeilijker om te spotten, en moet je echt goed nakijken.


    maar, daarnaast, waarom laat je je vriend niet zelf meehelpen?
    heli vliegen is practisch onmogelijk als je zelf niet sleutelt.. kan hij het leren..
    hij kan de heli natuurlijk altijd laten maken, maar duurt vaak erg lang en kost wat..
     
    Heli-Uwe en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vriend onder zachte dwang richting forumlidmaatschap dirigeren, danwel gewoon achterbaks laag-bij-de-gronds lokken.
    Dat communiceert vlotter/makkelijker/directer, minder kans op spraakherverwarring.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2017
    EdcopterX vindt dit leuk.
  7. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    292
    Waarom hij zelf geen lid is van dit forum of waarom hij er zelf niet aan sleuteld of kan sleutelen .... dat is een ander verhaal.

    Ondertussen heb ik een aantal zaken gecontroleerd en ben ik al tot de vaststelling gekomen dat enkele zaken aan vervanging toe zijn:
    - de 2 hoofdbladen
    - 1 van de tail bladen
    - de staartboom (alu buisje) leek enkel een deuk te hebben maar hij is ook niet meer helemaal recht. Dus ook te vervangen.
    - één van de servo's kraakt en zit behoorlijk vast. Vermoedelijk dus nieuwe servo (of misschien enkel de tandwieltjes)
    - 2 ball-links van asjes zijn eruit geschoten en passen nu niet meer

    Veel andere zaken moeten nog gecontroleed worden.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan is het een zware crash geweest.

    Voor het idee.
    Hoofdbladen wordt altijd in meervoud neergezet.
    Dat komt, omdat die dingen in set komen. Je kan er eigenlijk geen 2 losse bij elkaar zetten.
    Zo ook staartbladen.

    Servo's...
    Als je een 100% correct werkende en correct functionerende heli wilt, moeten alle 3 de servo's op de swash op exact dezelfde manier werken.
    Even snel, even sterk.
    Dus geen merken door elkaar. Geen types door elkaar, alledrie identiek.

    Eigenlijk zelfs geen verschillende leeftijden..
    Omdat verschillende leeftijden, verschillende batches nog wel eens anders reageren. Niet dezelfde snelheid of kracht.

    Als zelfs de ball links vierkant van de draad getrokken zijn, zou ik goed opletten..
    Kan makkelijk veel kapot zijn.

    Had je al foto's?
     
  9. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    Servo even openmaken en kijken wat ermee is , idd misschien enkel alleen de tandwieltjes.
    Zoniet en is servo stuk dan idd wat student zegt indentieke servo kopen .

    De hoofdas is ook 99% van de gevallen krom
    En als ik hoor wat er stuk is dan 100% krom
    Feathering schaft ook controleren ( as waar bladhouders mee vast zitten )

    De staartas ook zeker controleren of ie nog recht is

    Balllinkjes
    Ik denk dat ie bedoeld dat de gaatjes nu te groot zijn of juist daar is gescheurd .

    Succes kerel
     

Deel Deze Pagina