Gedrag nieuwe lipo tijdens laden met lipo charger 4

Beste mede accu gebruikers.
Ik heb een nieuwe 20C 7.4V 1000mA lipo in gebruik genomen.
Een keer op geladen met kleine stroom op een costante stroombron en leeggebruikt.
Uiteraard met de neus op het display van de universeelmeter.
Daarna op lipo charger 4 van graupner aan gesloten en laden gestart met stroom meting tussen voeding en lader.
Alles start normaal en stroom loopt langzaam op van 10 naar 30mA.
Na 5 minuten start snelladen en stroom begint bij 500mA maar stijgt binnen 2 minuten naar 2.6A dus ongeveer 2.6C.
Toen vloog de spanning omhoog tot bijna 8.4V en begon toen af te bouwen terwijl de spanning op 8.42V stond.
Binnen 30 min accu vol.
De vliegtijd op deze accu was normaal en spanningsval bij volgas gering dus daar over geen klachten maar ik vrees dat deze accu met deze laadmethode minder lang mee zal gaan.
Is het normaal dat dit gebeurt met nieuwe lipos of moet ik niet zo kritisch zijn.
Het is mij al bij eerdere ervaringen op gevallen maar dat waren mijn eerste accus en ik dacht dat zal wel zo horen maar die accus waren binnen 1 jaar overleden.
Gaarne uw mening deze lader/laadmethode.
Ik heb er even mA tjes van gemaakt. :oops:

cdrom flyer zei:
Na 5 minuten start snelladen en stroom begint bij 500MA.....
500 Mega-Ampere, 500.000A, is idd wel erg veel voor een lipoladertje 8O :wink:

Ik vind die 2,6C ook wel erg veel voor het laden. Dit komt misschien omdat een 20C accu een erg lage interne weerstand heeft? tenminste, dat zou ik me voor kunnen stellen.

Ik ben het met je eens, het is officieel wel erg veel. Ik denk niet dat het veel kwaad kan voor de lipo's.

haha met die 500MA bedoeld ie wrsch miliampere hoor :P

greets

michiel b zei:
500 Mega Ampere is zelfs 500.000.000A.

Helaas is het voor veel mensen moeilijk om de juiste voorvoegsels te gebruiken.

Ter lering ende vermaak hier het rijtje: :teacher:

p= pico = x 0,000000000001
n= nano = x 0,000000001
u= micro = x 0,000001
m= mili = x 0,001
c= centi = x 0,1
d= deci = x 10
h= hecto = x 100
k= kilo = x 1000
M= mega = x 1000000
G= giga = x 1000000000
T= tera = x 1000000000000 (EDIT: hier stond eerst terra, dat was dus fout)

Let dus op het gebruik van de hoofdletters en de kleine letters, het scheelt soms heeeeeel er veel. :lol:

Sorry maar ik kon het niet laten. :roll:

Ik laad de laatste tijd mij 15C kokam 2000 cellen met 2C (4AH) Hij word totaal niet warm (tijdens vliegen wel) en koelt zelfs heel erg af. Het duurt trouwens best lang voordat hij bij de 12,6V komt. Wat wel een probleem gaf was het lange dunne draad (<1m) het gaf 0,1v verschil tussen wat de multimeter op de accu aangaf en het display van de lader.

Als je accu niet warmer dan louw word en de spanning niet boven de 4,25V komt is er niks aan de hand.

Ik ben trouwens ook erg tevreden over mijn graupner4.(Erg jammer dat hij 5s niet aankan, anders had ik er nog 1 bijgehaald.)

lipo's horen kouder te worden tijdens het laden, dus overbelasting merk je niet aan de temperatuur.
ik heb een een lipo charger 4, en hij doet het erg goed moet ik zeggen :)

Ik heb inmiddels alweer een keer geladen en het gaat al beter.
Stroom is minder hoog en bouwd al af bij 4.15V per cel.
De eerste keer lagen lader en accu in de zon.
Ze werden niet echt heet maar dat is dus af te raden.
Ik heb hier twee soortgelijke laders in gebruik en die werken hetzelfde dus dat zit wel goed.
Ik ga straks weer vliegen dus ik laat wel horen hoe het laden verloopt.

nando zei:
Ik laad de laatste tijd mij 15C kokam 2000 cellen met 2C (4AH) Hij word totaal niet warm (tijdens vliegen wel) en koelt zelfs heel erg af. Het duurt trouwens best lang voordat hij bij de 12,6V komt. Wat wel een probleem gaf was het lange dunne draad (<1m) het gaf 0,1v verschil tussen wat de multimeter op de accu aangaf en het display van de lader.

Als je accu niet warmer dan louw word en de spanning niet boven de 4,25V komt is er niks aan de hand.

Ik ben trouwens ook erg tevreden over mijn graupner4.(Erg jammer dat hij 5s niet aankan, anders had ik er nog 1 bijgehaald.)
In princiepe kan dat wel met twee laders maar dan via een aftakking als twee pakketjes.
Maar dan wel met twee aparte voedingen om over een zwevend potentiaal te kunnen beschikken. :)

Ernst Grundmann zei:
michiel b zei:
500 Mega Ampere is zelfs 500.000.000A.

Oei, je hebt helemaal gelijk. Logisch, maar even over het hoofd gezien... :oops:

Verder zou ik een accupakket niet graag appart op willen laden. Dus liever alle cellen tegelijk op dezelfde lader.

nando zei:

Het lijkt er op dat je gelijk hebt.
De lipo was vanavond in een half uur vol zonder warm te worden.
De lader moest wel hard werken maar werd ook niet warmer als normaal.
De laadtijd lijkt een duidelijke indicatie te zijn voor de conditie van de lipo.
Deze wordt langer neergelang de lipo ouder word.
Ik heb sterk de indruk dat een volle lipo ongebruikt een paar dagen tot een week laten liggen bijzonder slecht is.
De beste toestand om een lipo te bewaren lijkt mij voor 1/3 geladen.

Soms hebben mijn batterijen (lipo's uiteraard) op deze lader vééééél langer dan 1 uur nodig. Zelfs 1000 mAh 3S pakketjes. Soms wel haast 3 uur. :!: :!: Eindspanning loopt dan op tot 12.51 volt. En dan zijn ze echt boordevol.

Dat is nog ruim binnen de veilige grens.
Mijn nieuwe lipo gaat snel naar 8.4V en blijft daar enige tijd terwijl de stroom genoeg terug loopt om de spanning daar te houden en schakeld dan af.
In vergelijking met een 3c pakket komt dat neer op 1.5X8.4=12.6V :idea:

Lipo inmiddels weer een keer geladen en leeggevlogen.
Laad tijd 1/2 uur vlieg tijd 1/2 uur met rustig vliegen met lazy bee 80cm spanw gewicht 360 gram 8X4 prop en eigenbouw cdrom motor.
Gaat bijna loodrecht omhoog met een stroom van max(statisch)6A.
Ik heb er mede door de reacties meer vertrouwen in gekregen dus alemaal dank voor uw type werk. :)

Ernst Grundmann zei:
T= terra = x 1000000000000

Sorry maar ik kon het niet laten. :roll:
terra m.z. tera
Sorry, ik ook niet. :wink:

Maar, als ik deze draad zo lees heb ik een vraagje. Ik heb een lader waar ik alleen kan kiezen tussen 0,5 A en 1A laadstroom. Zou ik dus mijn 600mAh en 800mAh lipo'tjes (allemaal 10C) ongestraft kunnen laden met 1A? Of kan het invloed hebben op de levensduur, ondanks dat ze niet warm worden?

Dirk

Dirk 47.
Is dat een lipo lader of alleen een constante stroombron?
Een lipo lader waarbij je zelf de stroom instelt kan ik mij moeilijk voor stellen maar ik heb slechts evaring met 1 type lipo lader. :?

Ja, het is een lipolader met automatische celherkenning (1s of 2s) en automatische afslag (4,2V of 8,4V) en dus instelbaar op 0,5A en 1A. In de praktijk laad ik tot nu toe al mijn cellen, van 600mAh tot 1000mAh, op 0,5A

Dirk

dirk57 zei:
Ja, het is een lipolader met automatische celherkenning (1s of 2s) en automatische afslag (4,2V of 8,4V) en dus instelbaar op 0,5A en 1A. In de praktijk laad ik tot nu toe al mijn cellen, van 600mAh tot 1000mAh, op 0,5A

Dirk
Dat zou ik ook gedaan hebben.
Alleen die 1000mAh zou ik die 1A nog wel axeptabel vinden maar kom je dan ook in de praktijk uit op een laad tijd van 1uur en bij 0.5A op 2uur?
En bij die kleinere lipos evenredig minder b.v. bij een 500mAh op 0.5A op 1uur?

Ja, in de praktijk kloppen die tijden heel aardig, meestal wat korter want ik vlieg ze meestal niet leeg (tot de afslag).

Ik heb tot nu toe dat knopje nooit op 1A gezet, want je kunt er met mij op wachten dat ik 'm een keer vergeet terug te zetten, maar als ik nu in dit draadje lees dat sommige mensen op 2C laden, dan vraag ik me af of ik niet altijd al mijn accu's, dus ook de 600mAh op 1 A kan laden zonder gevaar en zonder verkorte levensduur.

Dirk

Back