Gedrag nieuwe lipo tijdens laden met lipo charger 4

Ik laad dan wel 2.5C maar dat bepaald mijn lader dus zelf op basis van waarschijnlijk de inwendige weerstand van de cellen.
Die inwendige weerstand van 10C cellen en van oudere cellen is hoger en dus laadt mijn lader in dat geval ook langzamer.
Het lijkt dan ook verstandig 10C cellen wat rustiger te laden dan 20C cellen op laders waarbij je wel een keuze mogelijkheid hebt.
Lekker op 0.5A laten staan dus behalve als b.v. 1500mAh lipos of groter gaat laden. :wink:

Je hebt gelijk, ik blijf lekker op 0,5 A laden. Mijn lipootjes lijken nu ook eindeloos lang mee te gaan en ik heb er voldoende, dus geen laad-haast

Dirk

Mezelf ook net een lipo charger 4 en een 20C 1200 mAh lipo pakketje.
Opgeladen met loodbatterij als voeding en ampere meter tussen voeding en lipocharger.
Ik zie idd dezelfde waardes als de originele poster.
Nu die 2.5 A die je meet is wel de stroom naar je lader, niet naar de lipo. De lader krijgt 12V binnen en de lipo heeft maar 8.8V ofzo nodig. De lader zet dus een deel om in warmte.
Hoeveel er precies naar de lipo gaat heb ik nog niet gemeten (maar ben het wel eens van plan)

Ik merk ook dat de stroom af en toe terug op vrijwel 0 valt tijdens het laden. Om een seconde later terug op te klimmen naar die 2.5A.

Daar zijn we even aan voorbij gegaan i.d.d. :oops:
De lader lust zelf ook wel wat maar ik heb tot nu aangenomen dat die dissipatie gevolg is van het spanningsverschil tussen voeding en spanning op de lipo.
Ik zal ook eens de stroom naar de lipo meten maar dan wel met een laag ohmige A meter en dikke aansluit draden om eventueel spanningsverlies te beperken. :)
De stroom valt telkens even teug naar 0 dat klopt.
Ik denk om de lipo spanning zonder laadstroom te meten.
De lipo spanning stijgt tot 8.42V bij mij en hoger mag ook niet anders krijg je kans op vuurwerk.

u4eake zei:
Mezelf ook net een lipo charger 4 en een 20C 1200 mAh lipo pakketje.
Opgeladen met loodbatterij als voeding en ampere meter tussen voeding en lipocharger.
Ik zie idd dezelfde waardes als de originele poster.
Nu die 2.5 A die je meet is wel de stroom naar je lader, niet naar de lipo. De lader krijgt 12V binnen en de lipo heeft maar 8.8V ofzo nodig. De lader zet dus een deel om in warmte.
Hoeveel er precies naar de lipo gaat heb ik nog niet gemeten (maar ben het wel eens van plan)

Ik merk ook dat de stroom af en toe terug op vrijwel 0 valt tijdens het laden. Om een seconde later terug op te klimmen naar die 2.5A.
Nog even wat metingen gedaan en het eigen verbruik van deze lader is ongeveer 200mA als de laadstroom 2A is.
De werkelijke stroom naar de lipo is dus vrij hoog voor een 1000mAh lipo maar de oplossing is simpel.
Ik heb een weerstand ingebouwd in de draad naar de lipo van ongeveer 0.1ohm.
Dat is een ijzerdraadje van 10cm diameter 0.5mm met een goud plugje aan biede zeiden.
Gewoon een langere draad een beetje dun geeft dus ook al het gewenste effect maar dat draadje met pluggen is ook weer snel te verwijderen voor het laden van grotere lipos.
De laadtijd word nu tegen een uur en verder werkt het precies hetzelfde.
Maak de weerstand niet te groot want dan herkend de lader de accu spanning niet meer en valt hij in de foutmelding.
Succes. :)

Back