Gee Bee sportster, Graupner.

Af en toe vind je nog eens in een modelbouw winkel een vergeten toestel wat in een hoekje zit.
Zo ook deze Gee Bee sportster, al eventjes uit roulatie.
Het is niet grote broer, maar kleine broer van Graupner.
Gans styropor, hier en daar wat verstevigd met een stukje triplex of balsa.
Er blijft nog wat werk aan en is dus geen twee vijsjes toestel en vliegen.
Voor mij ideaal om weerom wat opgeborgen materiaal in gebruik te nemen, het is een ledig toestel, nog uit de tijd dat NI-Cadmium batterij voor de aandrijving van de motor zorgde.

http://
Een echte Gee Bee Sportster uit de dertiger jaren.
De Graupner is een semi scale ervan.

http://
Als je de doos opend, vind je de vleugel in een geheel van 800 mm lengte.
Ailerons zijn voorzien, maar nog een vast geheel.

http://
Met behulp van winkelhaak en balsa mesje zijn deze zo direct werkzaam gemaakt, gewoon een insnijding maken, eventjes een schuurblaadje ertussen steken, aileron een paar maal op en af bewegen en ze zijn vrijlopend klaar voor gebruik.

http://
Aan de onderzijde van de vleugel vind ge een uitsparing voor de aileron servo, betreft een micro servo van enigte jaartjes terug.

http://
Nu heb ik tussen de bende servo's nog E-Sky 000155 digitale gevonden, deze zijn er gewoon voor gemaakt, komen wel uit een Heli, maar denk wel dat ze hun taak gaan aankunnen.

Later meer.
Johan.
 
Nog een paar foto's.
Uitleg is wel niet nodig.

http://
Inlijmen roerhorentjes.

http://
Inlijmen servo's.

http://
Verstevigings ligger 10x5 mm hh, daaronder weggeborgen de servo draden.
Met zijdelingse uitsparing voor de Y kabel verbinding met servo verbinding.

http://
Heb in ligger een V uitgesneden en geknikt ipv 2 delig, met driehoekige kant verlijmt.
Verlijming moet nog wel gebeuren, eerst maar iets verzinnen om deze goed aan te drukken.
Even foutje rechtzetten, vleugel is 100 cm en geen 80cm.
Toont soms zo klein he!.

Johan.
 
Normaal zou rotweer een inspiratie moeten geven om te bouwen.
Echter wordt je er wat moedeloos van, ik toch.
Moet me dan ook nog eens opofferen om mijn hond een opvoeding te geven, betekend alle dagen nat, dus een verkoudheid is dan maar gans normaal.
Niet de hond, maar ik.
Vandaag nog maar eens eventjes verder, tussen de natte niesbuien en gekef, van mij uiteraard.

http://
De hard houten ligger voor de versteviging een beetje afgeschaafd, deze lag niet laag genoeg en stak 1/2 mm uit.
Om geen verstoring van de lift te hebben aan de onderzijde, kan nu gelijmd worden en een geheel vormen met de ribvorming.
En wat Ben betreft:

http://
Wie offerd niet graag zijn vrije tijd voor zulks een vragende blik.

Johan.
 
Vandaag nog wat met lijm bezig geweest.

http://
Zo is de ligger ter versteviging van de vleugel ingelijmt.
Een rondhout in het stabilo en het karkas voor de rompbinnenzijde.
Weinig plaats voor een lipo en ESC.
Maar eens gaan uitzoeken welke motor te gebruiken, heb nog die van een F4F van Parkzone, of nog een van de P38, deze laatste is het kleinst, maar doed niet onder aan kracht tov de Parkzone motor, bijde voor 3S lipo.

Johan.
 
Hoi Bart.

De Me 109 in houtbouw staat aan de kant tot volgende winter.
De ME 109 van Pichler moet nog een poot van het landingsgestel geplaatst worden.
Dit sleept een beetje aan, doordat ik nog geen geschikt veld heb gevonden(club).
Daarom haast ik mij er ook niet mee.

http://
Ben nu in de vrije tijd dat ik heb nog wat bezig, de motor van de Parkzone F4F is mij een beetje te breed, haal niet graag materiaal weg van het o zo zwakke styropor.
Morgen maar eens de motor van de P38 proberen.

http://
Dat word dus deze, is veel slanker en doed aan kracht niet onder.
De tweede dus, deze blijft in de P40

Johan.
 
Het vervolg.
De F4F motor is wat lang, dan maar terug grijpen op de P38 motor.

http://
Om te passen, een der motorspantjes van de motor aangepast aan de romp, deze motor is korter en verleend meer plaats aan de Esc en lippo.

http://
Mits het een outrunner betreft is er een beetje styro weggehaald, zo kan deze vrij draaien.

http://
Dat het allemaal wat kort ingebonden moet zijn, komt deels door de motorkap, deze is vooraan nogal smal, mits het model geen spinner heeft, kan je ook het gat niet gaan vergroten en er een deel van de motor laten uitsteken.
Vind dat de opening al veel te groot is zoals ze meegeleverd wordt.
Na het passen kan alles definitief bevestigd worden.
Het styro statief dat je op de foto's ziet is meegeleverd in de doos.
Nog een opmerking, dankzij een 6 kantig inbus vijsje vervang je zo de schroefas in de motorbehuizing.
Is de as wat lang, plaats je gewoon een kortere as met schroefdraad.
Wie zij dat de Chinezen enkel broll maken?

Johan.
 
Het vervolg.

http://
Motor en spant hebben hun definitieve plaats.

http://
Het landingsgestel al eens in elkaar gepast, lijkt me wel fragiel.
Nu het gehele toestel weegt af ongeveer 700 gr, wat niet zo zwaar is.

http://
De kapjes kan ik pas later juist plaatsen en verlijmen als alles op zijn plaats past.

Vervolgd.
Terwijl ik toch nog wakker ben, maar eventjes met een paar naalden het toestel in elkaar destoken.

http://

http://

http://

http://
Heb je een beter idee waarmee ik bezig ben.


Johan.
 
Laatst bewerkt:
Pfff. Het was even zoeken.
Er word hier op een half jaartje aardig wat neergepend bij elektro.

Nu ik eventjes niets om handen heb, de Cessna 185 is klaar en de Piper Super Cup moet nog wachten tot mijn verjaardag deze maand.
Heb ik maar eens terug de Gee Bee ter hand genomen.


Om achteraf geen last te hebben van staart en uitsteeksels, maar eerst de klevers aangebracht, nu kon ik alles nog mooi vlak leggen zonder vrees dat er wat kon breken.
Tot mijn verbazing verliep het zeer vlotjes, de klevers vielen praktisch vanzelf op hun plaats, het was enkel nog een beetje aandrukken met een doekje.
Enkel het nr. NCII044 viel wat groot uit dit heb ik dan maar aan de onderzijde geplaatst.
Nu kan ik de stuurstangen plaatsen en dan de staart en rug op de romp lijmen.

Johan.
 
Het vervolg.


Van mijn F4F Parkzone had ik nog de twee servo's vanuit de romp, laat deze nu op hoogte na, passen in de voorziene gaatjes.
Veel plaats is er niet, daarom werd eerst het klemstukje op de arm gemonteerd alvorens de servo's te lijmen.


Staart en geleiding voor stuurstangen werden ook geplaatst en gelijmd.
Het richting roer word met ronde scharniertjes opgehangen.


Als buiklander is dit toestelletje niet bedoeld, het landing gestel is daarom op zijn plaats gelijmd, er komt nog een dun messing plaatje aan beide zijden op de nrs. 37 vastgeschroefd, dit voor meer stevigheid.
Als alles goed droog is kunnen we weer verder.

Johan.
 
Het CG probleem.

Buiten weinig plaats is er ook nog een probleem voor het CG goed te krijgen.


De lipo word helemaal achterin geduwd, gaat gelukkig via de neus, maar als optie moet de ESC vooraan plat tegen de neus aanliggen.
Op de foto's blijft deze onderaan open tussen motorkap en vleugel ???????.
Zal vermoedelijk voor koeling zijn, maar ga daar toch maar een luikje voor maken, eventueel met wat geboorde gaatjes erin.


De lipo ligt mooi op het CG, bik streepje rechts is dit, maar het toestel is zo nog veel te neuslastig, deels te wijten aan het landing gestel dat redelijk zwaar is en ongeveer 3 cm voor het CG geplaatst is.
Er zal dus niets anders opzitten dan lood achteraan te plaatsen.
Een kleinere versie van lipo zou mogelijk kunnen en dan kan de ESC achteruit, maar dat betekend telkens de vleugel afnemen om de lipo te wisselen, een normale lipo lukt niet via de vleugel.
Het is zoals bij Fernand Kostermans: miserie miserie miserie.:confused:

Johan.
 
Maar Jo, hoeveel moet er bij al dat gewik en geweeg nog in dat staartje gehangen worden? Klein beetje is geen schande? De kist zal er echt niet om malen toch? Niks geen miserie! Beter een goed CG te hebben?

Soldeerdraad (lood/tin) laat zich mooi wikkelen of vormen tot een gewichtje.
Wellicht kan je het dan mooi wegwerken op een nifty plekje?
Bij een zwevertje om de staartpook getakeld. Stond nog netjes ook.. en bij m'n oude Stik... om het staartpootje gewikkeld... hoewel het een neuswiel had... zat er een afvanger in de staart. Stukkie draad. Krimpfolie er om... snel CG op orde... ook netjes?

PS: Ik heb nog wat Piper Cub 3J hangaar-plaatjes vanop vliegveld Midden-Zeeland, maar niet de stoeltjes van voren... wel andere details...
Gr Bas
 
Bas, kan jij gedachten lezen?


Looddraad zit onder de lijm weggewerkt.
Kapje nog vast zetten en het hout wit verven, nr 2 die wacht op de eerste vlucht.

Johan.
 
Haha! Dat is er voor ontworpen! Nah! Ideaal om daar een stukkie elektro-soldeer om te wikkelen. Borgen met krimphoesje of drupjes CA?

Hmmm... toch wel erg leuk zo een Gee Bee in seizoenskledij (kerstmannetjes uitvoering)? :rolleyes:
Gr Bas
 
Back
Top