Geef toch geen euro meer uit aan batterijtesters!

Ik heb het effe geprobeerd en het is echt waar !!

De volle stuiteren amper en de lege springen op.

Yup.... en batterijen gaan kapot van laten vallen.... Dus leuk dat je weet dat hij vol WAS....

(en dat is geen geintje....)

Toch zou er wel een kern van waarheid in kunnen zitten.
Denk er om dat dit niet oplaadbare batterijen zijn. De spanning wordt daarbij "opgewekt" door een chemische reactie. Daarbij is minimaal één metaal betrokken en dat metaal wordt door die chemische reactie "opgegeten".

Ik weet niet of je de oude zink-koolstof batterijen nog kent, die "witte kat" dingen. De min pool was de zinken bus die langzaam maar zeker chemisch werd omgezet, "opgegeten". Onder normale omstandigheden was de zinken bus zo dik dat er meer zink was dan andere chemische stoffen waardoor de batterij al leeg was voor het zink op was. Liet je een lege batterij wat langer liggen dan ging die bus toch kapot en lekte de batterij. Het elektrolyt wat er dan uit kwam kon je transistor radio, zaklantaren of ander apparaat flink beschadigen.

De alkaline batterijen werken net zo maar gebruiken andere materialen/metalen. Ook die worden "opgegeten" en dus zal intern de samenstelling van de batterij veranderen wat dat stuiteren zou kunnen verklaren.
Ik zou het moeten testen om dat zeker te weten maar een echte wetenschappelijk verantwoorde test kan ik thuis niet doen. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Toch zou er wel een kern van waarheid in kunnen zitten.

Zit er ook.... Er verandert mechanisch wel degelijk wat in een batterij als hij leeg raakt. Net zo goed als dat je een loodaccu kunt "testen" door de soortelijke massa van het zuur te bepalen....
Neemt niet weg, dat een batterij laten vallen, de inwendige constructie kan beschadigen, en daarmee de batterij onbruikbaar kan maken.

Ongeveer net zoiets als een ketting stuktrekken om te kijken of hoe sterk hij was, voordat je hem gebruikt... alleen is hij dan ook stuk voordat je hem gebruikt.

Batterijtesters zijn niet voor niets uitgevonden....

Natuurlijk is er een gerede kans dat er schade aan de batterij ontstaat en is dit niet echt een werkbare optie.
Net als een lucifer aansteken om te kijken of hij het wel doet. Je weet dat hij het deed en dus goed was. :rolleyes:

Net als een ei laten vallen om te zien of ie gekookt is of niet. (daar is ook een leuk trucje voor)

Maar de batterij van pak em beet 5 cm. hoogte op tafel laten stuiteren zal hem niet direkt slopen denk ik.

Maar de batterij van pak em beet 5 cm. hoogte op tafel laten stuiteren zal hem niet direkt slopen denk ik

Hoeft niet, kan wel. Je hoeft het niet gelijk te merken, maar de batterij kan beginnen met zelfontladen....
Heb ooit een keer een grootverpakking D-cel batterijen (Merkbatterijen, Duracell) van vijfhonderd stuks per ongeluk uit mijn klauwn laten glippen bij het "storen". Viel van 20 cm op een stalen dek, gewoon in de doos, niks aan te zien. Baas boos, "want dat zijn batterijen sukkel, die laat je niet vallen, dat weet je toch?". Ik mijn schouders opgehaald en de doos in de goudkast gezet.

Aanvankelijk niks merkbaar, batterijen die je uit de doos pakte deden het gewoon. Maar na 2 maanden was wat er nog over was, min of meer leeg.... Heel vervelend, want we hadden nog 2 maanden te gaan tot de volgende bevoorrading.

Koop maar eens een nieuw pakje, doe met 2 batterijen de stuitertest, en met de andere twee niet. Zet ze alle vier een maand of wat in de kast, en test (met twee identieke zaklampen o.i.d.) welke van de set het beste zijn. Goed kans, dat je dan merkt dat de gestuiterde batterijen flink minder presteren....

Voor dat gekookte/ongekookte ei ken ik minstens 2 verschillende truukjes....

Toch een fascinerend verhaal die meteen weer vragen oproept.
:)

Ik rijdt voornamelijk offroad met mijn nitro turcks. Flinke sprongen en hoe ruiger het terrein hoe liever.
Dat is een flink gehobbel. Ik gebruik humppacks gemaakt van 5AA Eneloop batterijen of van 5 sub-c cellen.
In hoeverre zou dit dan effect hebben op de batterijen die gebruikt zijn?

De batterijen stuiteren dan wel niet maar toch..

Weinig tot geen.... er zitten teveel onderdelen, elk met hun Eigen flex en speling, tussen het harde object (de wereld) en de batterij....

Dus de demping van alle onderdelen er omheen zorgen voor voldoende veiligheid.
Echt een harde impact is dus eigenlijk het enige wat een probleem kan geven..

Bedankt voor je uitleg..

Back