Geelektrificeerd: Pilatus B4 (ASW 24)

Ik heb een Pilatus B4 gebouwd, 3.0m spanwijdte van Rippin. (zie ONLINE SHOP RC-TRONICS-TOPP-RIPPIN) Dit model is in principe bedoeld voor het hellingvliegen. Echter door het gewicht van 3.3kg is dit niet direct geschikt voor weinig wind, dus de kans dat je er mee kunt vliegen is al een stuk kleiner. Daarom tijdens de bouw wat gemeten aan zwaartepunt enzo. Daarop besloten om het apparaat te elektrificeren. Hiertoe de neus geamputeerd, AXI 2826/12 ingebouwd, JEti Advance 40A regelaar erachter zonder BEC en de romp voorzien een Kokam 4S 32000mAh lipo. Hiermee woog het model dus 3.3kg en geen lood noodzakelijk, zoals uit de zwaartepuntsmetingen was gebleken. Beter draaiend gewicht dan d(l)ood gewicht. Model ingevlogen in het Sauerland, met en zonder gebruik van motor aan de helling. COnclusie: de zorgen dat de setup misschien iets aan de magere kant zou zijn waren niet bepaald terecht, het apparaat gaat bij volgas zowat verticaal omhoog! Terug in NL er ook mee gevlogen op het vlakke, gaat dus super. Ook nog wat thermiek gehad, reageert ie ook goed op. Ik heb er foto's van, hoe zet ik die erop?

Na dit succes besloten om de aanwezige ASW24 3.5m van Rippin ook te elektrificeren. Zojuist de neus geamputeerd, nu nog kijken welke aandrijving erin moet.

Iemand die ook zulke grotere zwevers met elektro heeft, welke setup?

Groeten,
Frits

ik gebruik ook dit type maar dan van u. hobby
nl TR 35-42D 1000kv Brushless Outrunner eq: AXi 2820
scheelt toch wat in prijs hoor( zal niet zeggen dat de kwaliteit zo goed is )

deze heb ik ook gezien, zal iets minde sterk zijn. (eq 2820 ik heb een 2826) Maar ben toch voor de duurdere gegaan, weet ik zeker dat het goed is en blijft.

Hoe krijg ik foto's in dit bericht?

ASW24 elektro, niet doordraaien tijdens rol

Afgelopen week de setup van genoemde pilatus als test in de ASW24 gebouwd. Deze is nu vliegklaar met ongeveer 500gram lood 4.7kg. De Pilatus weegt vliegklaar (volle accu's..) 3.3kg. Afgelopen zaterdag met de ASW gevlogen met windkracht 4-5. Dit ging uitstekend, model steeg vlot, dankzij de harde wind.

Probleem: tijdens maken van een rol, na licht aanduiken voor extra snelheid en weer neus omhoog draaide de ASW niet verder dan rugvlucht. Of het nu vlutter was door de hoge snelheid of het verbuigen van de vleugels heb ik zo snel niet kunnen merken. Middels een halve buitenwaartste looping de ASW weer onder controle gekregen. (hij ging al rap richting een boerderij, had reeds visioenen van 4.7kg eindigend op trekker/koe/...) De reactie op de ailerons was dus geheel weg, iemand dit eerder gehad. (vleugels buigen wel behoorlijk door bij sneller vliegen)

Hoi Frits, ben me een beetje aan het oriënteren op een setup voor mijn ASW 20 van 4m. Die moet vliegklaar rond de 4 kg gaan wegen dus misschien komt deze setup ook in aanmerking. Wat voor prop heb je er op zitten?

Verder wil ik je vragen je setups op te geven voor de database, zie mijn handtekening.
Alvast heel erg bedankt!

Dag,
ik heb nu gevlogen met een 12x8 APC prop. Het waaide wel hard, dus ietwat (positief?) vertekend beeld. Ging echter vlot omhoog. Een sterkere Axi motor is gelijk de 4120/14, deze is ook gelijk 150gram zwaarder is 50mm in doorsnede ipv 35mm. Ik ga nu kijken of het past. Heb er liever wat meer motor in en minder lood dan andersom. Met de Pilatus van 3.3kg ging het super, dus voor jou 4kg ASW lijkt het me ook een uitstekende setup. Ik zal het ook in je lijst zetten.
Groeten,
Frits

Back