Geen brandstof naar motor

• Topicstarter Topicstarter michiel1978
  • Startdatum Startdatum
M

michiel1978

Guest
Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in modelbouw. Ik heb ondertussen een startersvliegtuig gebouwd, maar heb problemen met de motor.

Als ik met de hand de brandstof in de motor laat lopen, start hij keurig maar stopt na een paar seconden omdat de motor geen brandstof krijgt. Je kan zien dat de brandstof uit de slangen loopt en daarna slaat de motor af.

Ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij moet er via de uitlaat druk op de tank komen, waardoor de brandstof in de motor wordt gepompt.

Wie kan mij helpen?

Je moet even kijken of het slangetje wat inderdaad zorgt voor de druk niet los zit of is gebarsten. Zoniet, dan even checken of de tank luchtdicht is. Dit kun je doen door op het druk-slangetje te blazen en dan te kijken of de brandstof goed doorloopt. succes!

Tankdruk doet bij starten niet ter zake want motor loopt nog niet, dus ook geen tankdruk. Ik raad tankdruk sowieso af, alleen maar extra storingsbron. Motor afstellen via forum is moeilijk, we kunnen niets voelen, horen en ruiken. In ieder geval geen elektrrische startmotor, daar ros je motor mee kapot, en je krijgt geen feeling. Een motor moet zonder zo'n ding starten anders is er iets niet goed. Scheelt je aanschaf van startmotor en 12Volt start-accu.

Zoek ervaren hulp,voor je motor vernaggelt en/of een lamme arm van het starten hebt. En die hulp zal je toestel ook controleren, motor goed afstellen, voor je in de lucht brengen en landen. Als je dat zelf probeert zal je vliegtuig hoogstens 10 seconden vliegen, daarna heb je weer een bouwpakket :( Zonde. Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL & B:
www.airtoi.com -> clubs
www.modelvliegsport.nl -> clubs
www.flytovml.com -> clubs

Zelf leren vliegen met kant-en-klaar toestel (zonder bouwfoutjes dus):

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmmm, mijn bevindingen. Ik moet overigens vermelden dat ik helikopters vlieg en dus wel met een starter moet starten.

Zorg voor voldoende brandstof (van de juiste kwaliteit) in de tank. Controleer of alles goed werk via de zender.
Zender met de stick iets gas open zodat je de brandstof tijdens het starten naar de motor ziet lopen door de brandstof leiding.
Als de luchtbel weg gedrukt word tot aan de carburateur stoppen en gas dicht op de zender. Gloeiplug aansluiten en verhitten. Als de motor dan gestart word (en hij is goed afgesteld) dan zou hij moeten starten.

Even snel verteld. Maar de voorgaande schrijver heeft gelijk! Zorg even voor hulp met kennis. GA NIET zomaar lopen rommelen.

Veel plezier.

Als ik met de hand de brandstof in de motor laat lopen, start hij keurig maar stopt na een paar seconden omdat de motor geen brandstof krijgt. Je kan zien dat de brandstof uit de slangen loopt en daarna slaat de motor af

nu vraag ik mij af ron hoe jij er bij komt dat je geen tankdruk nodig hebt en dat dat zijn probleem nog niet is omdat de motor nog niet draait.
Er word aangegeven dat de motor start, even draait en dan stopt.

het lijkt mij er nl sterk op dat de tank vacuum zuigt doordat de methanol na het stoppen van de motor terug loopt naar de tank, dus waarschijnlijk is dat wel het probleem.

gr rene

Niet goed opgelet, vacuum zuigen is uiteraard niet goed. Maar als je geen tankdruk gebruikt, zoals ik adviseerde, kun je ook niet vacuüm-zuigen. Tankdruk is niet nodig.

Bedankt voor de reacties.....maar het werkt nog steeds niet

Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik heb alle slangetjes vernieuwd. Tank voor 90% gevuld met de juiste, nieuwe brandstof...maar de motor zuigt nog steeds niet zijn eigen brandstof aan tijdens het draaien en stopt dus nadat de slangetjes zijn leeggelopen.

Wie kan mij vertellen hoe het principe werkt? Hoe komt er brandstof in de motor? en wat zou eventueel nog meer de oorzaak kunnen zijn?

Hoi Michiel,
Het midden van de brandstoftank moet ongeveer op dezelfde hoogte liggen als de carburateur. Ligt je tank te laag, dan is de onderdruk in de carburateur te weinig om de brandstof aan te zuigen vanuit de tank. Als je tank te hoog ligt, dan stroomt de brandstof spontaan je motor in en kan deze verzuipen. Ook het slangetje van tank naar motor moet niet te lang zijn (bijv 30 cm), omdat naarmate het langer wordt er meer weerstand ontstaat voor het aanzuigen van de brandstof.

Als je het vliegtuig met de neus wat naar beneden houdt, blijft hij dan wel lopen?

Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik heb alle slangetjes vernieuwd. Tank voor 90% gevuld met de juiste, nieuwe brandstof...maar de motor zuigt nog steeds niet zijn eigen brandstof aan tijdens het draaien en stopt dus nadat de slangetjes zijn leeggelopen.

Wie kan mij vertellen hoe het principe werkt? Hoe komt er brandstof in de motor? en wat zou eventueel nog meer de oorzaak kunnen zijn?

De brandstof komt in de carburaeur door het aanzuigen van een lopende motor. Daarom moet de clunck op ongeveer de zelfde hoogte liggen als de carburateur.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn.
Alleereerst, zijn de slangen goed aangesloten??

full

"Vent" naar uitlaat. "Carb" naar carburateur. "Fuel dot" is de vulslang.

Weet je zeker dat de slang die naar de carburateur gaat op de slang met het gewichtje (clunck) in de tank is aangesloten??

Als je de sproeiernaald er helemaal uit draait en via de "vent" lucht zou blazen in de de gevulde tank, komt er dan brandstof in de carburateur??
(Wel even oppassen want Methanol smaakt vies en is giftig!!)
Zoniet dan zit er ergens een verstopping en moet je gaan zoeken waar.
Maar vaak kun je door het blazen de verstopping (het vuiltje) alwel doorblazen
Sproeiernaald er weer indraaien totdat hij stuit en dan weer 2,5-3 slagen open draaien.

De "vent" kun je het beste wel aansluiten op de uitlaat. De motor zal zonder wel starten maar loopt minder mooi.

Ook moet je de motor choken. Dat wil zeggen, (gloeiplug eraf), gas helemaal open, je vinger op de carburatuer en de prop een paar slagen ronddraaien totdat je ziet dat de brandstof de carburateur bereikt heeft. Eventueel een paar druppels brandstof in de carburateur gieten. Dan gloeiplug erop en starten.

Succ6

Laatst bewerkt door een moderator:
Vooral dat laatse zinnetje is belangrijk, nooit choken met je gloeiklem op je plug, want een slecht startende motor start net wel als je een foutje maakt en dan zit je vinger in de prop... Zal je altijd zien....

Vooral dat laatse zinnetje is belangrijk, nooit choken met je gloeiklem op je plug, want een slecht startende motor start net wel als je een foutje maakt en dan zit je vinger in de prop... Zal je altijd zien....

Ja, dat is voor mij logisch maar voor beginners !!!!!!!!!!!:!::!::!:

Daarom even aangepast.

Thanx.

Bedankt

Ik heb alles nog een keer nagelopen en opnieuw aangesloten en het lijkt er op dat het nu werkt. Nu heb ik alleen nog het probleem dat de motor stopt met draaien als ik de accu van de gloeiplug haal...maar ik heb gezien dat daar ook al wat over wordt gezegd op dit forum.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Ik heb alles nog een keer nagelopen en opnieuw aangesloten en het lijkt er op dat het nu werkt. Nu heb ik alleen nog het probleem dat de motor stopt met draaien als ik de accu van de gloeiplug haal...maar ik heb gezien dat daar ook al wat over wordt gezegd op dit forum.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Nieuw plug erin! Enya 3 bijvoorbeeld.

Succ6

Het helpt als je bij een club vliegt. Daar worden beginners geholpen. Het zijn vaak de kleine dingen die het doen.

Back