Geen compressie SAITO FS 56

Vanmiddag mijn 4 jaar oude Saito FS 56 uit de mottenballen gehaald. Ik ben er van plan weer mee te gaan vliegen, het geluid de lucht etc. vind ik nog steeds erg mooi.

3 jaar geleden heb ik de Saito opgeborgen. bij gebrek aan afterrun heb ik een beetje motorolie in het carter gedaan bij wijze van afterrun indertijd. Uiteraard draai je ook aan zo'n motor en ik voelde zero compressie, beetje brandstof erin geen compressie. Vinger op de uitlaat wel compressie.

Motor in de proefbank gezet en met veel moeite en een electrische starter kwam het apparaat weer tot leven. Liep wel betrouwbaar maar daarna nog steeds geen compressie.

Wat is er mis met motor?

Bewegen de kleppen wel ?

Of zit er een vast en blijft open staan.
Gewone olie word hard na een paar jaar (verharzt)

Mvg Johan

waarschijnlijk is de zuigerveer vast gaan zitten door roest die zijn daar erg gevoelig voor
even controleren en eventueel een nieuwe er in of proberen de oude weer los te maken.

Zuigerveer is prima, alleen de uitlaatklep vertrouw ik niet. De zuiger heb ik eruit gehad, alleen de kleppen is een pietepeuterig klusje temeer de c-ring die niet eenvoudig te verwijderen is.

De motor draait verder prima, alleen starten zonder startmotor is niet te doen. Scheelt het erg veel in performance?

Ik had precies hetzelfde met een nagelnieuwe Saito100

Deze had ongeveer 30 minuten prima gelopen op een rijk mengsel (inlopen) toen hij plotseling geen compressie meer had.
Van alles geprobeerd, kleppen bewogen prima en motor draaide soepel.
Vervolgens de cilinder kompleet met kleppen gedemonteerd van de motor.
Dit is een eenvoudig klusje.
Ik kon toen de losse cilinder aan mijn mond plaatsen en blazen om te kijken of de kleppen goed afsloten, en wat bleek, als ik blies kwam er lucht uit de uitlaat.
Ik was bang dat er iets krom was, alles gedemonteerd (inderdaad een rotklusje) en schoongemaakt, niets gevonden.
Klep weer gemonteerd en hij sloot nu af.
cilinder weer gemonteerd (voorzichtig met de zuigerveer!) en de kleppen gesteld.
Motor weer gemonteerd en gestart, liep weer als nieuw!

Mijn advies aan jouw:
1) motor niet laten lopen, een lekkende klep kan verbranden!!
2) cilinder demonteren (kan zelfs op de kist)
3) testen welke klep niet goed sluit (blazen).
4) Proberen met wat brandstof de klep gemonteerd schoon te spoelen.
5) Als dat niet lukt dus klep demonteren en schoonmaken en monteren.
6) alles weer monteren

Succes Willem

@willemvdm

Bedankt voor je reaktie, heb je nog tips om die c ring te verwijderen van klep, of is het een kwestie van geduld en doorploeteren. Bij jouw was het een Saito 100 en die is net effies iets groter.

Ik ken de motor niet maar asjes met grotere c-ring leg ik op harde ondergrond waarna ik op as duw om c-ring van as te schuiven. Of je dit kunt doen met die dunne klepstelen weet ik niet, misschien c-ring tussen tang nemen/opsluiten (niet klemmen!) en op tang(bekken)drukken.

@allen

Bedankt voor jullie reakties. Ik heb jullie raad opgevolgd en inderdaad zat er vuil op de uitlaatklep. Die heb ik schoongemaakt met een stukje groene pannenspons gedrenkt in afterrun en voila compressie is weer knalhard zoals het hoort.

Nogmaals bedankt voor jullie raad!

Back