Geen diepte kunnen zien! Wel kunnen vliegen??

Heren van het Forum.
Ik zit met een vraag en wist even niet in welk Topic het moest geplaatst worden.
Indien een moderator dit onderwerp wil verplaatsen dan kan ik daar mee leven.
Voordat ik de vraag stel even een toelichting:

Afgelopen middag met een goede vriend aan de kabel gevlogen.
Ik heb zelf 2 stuks Spektrum DX6i zenders.
Met een kabel ertussen kan ik gebruik maken van de functie: leraar/leerling.
We vlogen met mijn Hype Wow en ik nam de zender over als telkens de persoon naasr mij even de controle over het toestel verloor.
De persoon had nog nimmer eerder met een modelbouw vliegtuig gevlogen, dus het was best spannend.
Achteraf gezien, ging het allemaal best wel naar behoren.
Maar na het vliegen heb ik wat zaken doorgesproken met de persoon over hoe hij het vond gaan.

Hij vertelde mij dat hij paar keer over tijdens het vliegen last had van slecht zicht op hoe het toestel zich naar verhouding in de lucht zich bevond.
We kennen dit fenomeen allemaal wel.Dus dat is niets nieuws.
Maar de persoon vertelde mij ook dat hij GEEN diepte kan zien.
Alsof ik met 1 oog dicht zou vliegen legde hij mij uit.
Nu had ik het er afgelopen avond met een vliegmaatje over en die vertelde mij dat als de betreffende persoon echt geen diepte zou kunnen zien dit een probleem zou kunnen opleveren voor het willen leren vliegen.

Mijn vraag is deze: klopt dat?
Als iemand GEEN diepte kan zien, kan die persoon dan echt geen vliegen met een modelbouwtoestel leren?

We hebben afgelopen middag een 4 stuks vluchten van elk rond de 8 minuten gemaakt.
Er waren momenten bij dat ik echt het toestel uit een lastige situatie moest halen.
Vond dat helemaal niet erg, want juist daarom ging hij aan de kabel.
Maar ik vraag me nu echt stellig af of hij wel door moet gaan met deze hobby.
Hij heeft namelijk al zelf een toestel gekocht.
Soort van Easy Star kloon.
Heb dat toestel voor hem afgesteld en afgelopen middag ingevlogen.
Dat ging best maar als ik het toestel door hem had laten vliegen was het geheid fout gegaan met een Crash als gevolg.
Wie o wie kan mij van wijze raad voorzien en een antwoord geven op mijn vraag?
Vr Gr E

Het staat los van soort aandrijving Erwin, algemeen modelvliegen zou wat logischer subforumkeuze zijn geweest. Ook meer kijkers/antwoorden dan. Ik heb moderators om verplaatsing gevraagd.

Mijn vader vliegt al sinds de 60er jaren met modelvliegtuigen, hij heeft ind e tijd met vanalles gevlogen, thermiekzwevrn, hellingzweven maar ook motorkisten van diverse pluimage. Mijn punt hiermee is dat hij blind is aan 1 oog. Daar is hij mee geboren dus hij weet niet beter maar hij vliegt er niet minder om.

Volgens mij moet het wel kunnen dus

Justus

In de lucht zou het geen probleem moeten zijn.
Ik geef mensen met de heli les, zeker de "echte" beginners moet je erg in de gaten houden, moeilijk te redden situaties komen dan gewoon voor.

Maar dat is ook een beetje welke instructeur je hebt, de ene grijpt wat sneller in dan de ander. Des te later = moeilijker te redden

enige punt van aandacht wat ik me voor zou kunnen stellen is de landing..
op zich wel makkelijk dat je ziet of hij op het veld land of ernaast
Maar dat is ook een beetje hoe de persoon zelf met de "handicap" omgaat, ik kan me voorstellen dat er goed en veilig mee te vliegen valt

lijkt me ook..
Desnoods met wat vaste rituelen, met de landing....
Dat is gewoon te trainen...

Ach en anders geef je hem toch wat tips tijdens een landing ? kleine moeite, groot plezier...
Meestal vlieg je toch wel samen...

Je kan altijd nog gaan "wild" viegen, als he tbij een club toch lastig schijnt te zijn.

Geen diepte kunnen zien heeft meestal te maken met afstand schatten.
Niet met hoe het toestel in de lucht hangt en of het naar je toevliegt of afvliegt.
Dit moet je nu eenmaal leren als beginner.
Weet nu niet met wat hij vliegt, maar aan te raden is dat hij zijn toestel met kleuren bewerkt zodat hij ziet wat links en rechts is, of onder en boven.
Gaat hij voor zichzelf al vele problemen oplossen.
En natuurlijk kan hij leren vliegen, maar mogelijk steeds met bijstand van een tweede persoon die hem zonder kabel gewoon inlicht van waaraf hij de landing moet inzetten, want voor hem komt alles gewoon vlak over, daarmee bedoel ik vertikaal gezien en niet horizontaal.

Johan.

als opticien is mij geleerd dat je op verschillende manieren diepte ziet.
Het heeft met de kijkhoek temaken tussen 2 ogen.
Als 1 oog uit valt gebruik je ander dingen om diepte in te schatten.
Het meest wat gebruikt word is dan de grote van opjekten waar je naar kijkt,
of de Accomodatie(scherpstellen) daar zit diepte aangekoppelt.
En dus volgens mij moet het geen probleem zijn om te leren vliegen of ander dingen zoals auto rijden :P
hier nog meer info Diepteperceptie - Wikipedia

Ook met 1 oog kun je diepte zien ;) alleen je zichtbereik in de breedte is minder. Dus kan hij gewoon modelvliegen leren.

Op de simulator kunnen we ook gewoon landen.
Je hersenen zijn dus een fantastisch instrument dat de verandering van de grootte met een paar extra pixels mooi omzetten naar een beleving van diepte-verandering.

Ik heb eind jaren 80 al eens iemand leren vliegen die ook maar één oog had, en het vliegen was niet het grote probleem.

Wel het inschatten van de landingssnelheid en het inschatten "wanneer hij over de sloot was" (slootje in de aanvliegroute).
Daar heeft die persoon tamelijk lang over gedaan om dat helemaal zelfstandig te kunnen, maar op zich was landen geen probleem als er even iemand naast hem stond.

Het helpt als mensen met een dergelijk zichtprobleem een kist kiezen die rustig overtrekt en langzaam binnen kan komen, want het blijft lastiger dan voor een persoon met normaal zicht, maar het is absoluut mogelijk, en die vent bij ons op de club vloog uiteindelijk ook gewoon met snelle 10cc laagdekkers.

Dus geen zorgen maken...

Groet, Bert

Mij broer heeft een ongeluk gehad met een model heli en sinds dien ook 1 oog.
Je merkt er niets van al zie je hem vliegen.
We hebben samen jaren gesleept, hij sleepte en ik hing er met de zwever achter, of anders om.
Hij let volgens mij meer op de omgeving schaduw en zo.

Volgens mij kan 70% geen diepte zien tijdens het vliegen.
Ik zie er tenminste genoeg landen op een plek die ze niet uit gekozen hadden.;)

Heren........jullie allen erg bedankt voor de reacties.
Ik denk dat het dan uiteindelijk toch goed gaat komen met die persoon en zijn net beginnende vlieghobby.
Ik laat het even aan de persoon zelf over hoe hij het wenst aan te pakken.
-Zelf leren vliegen door ervoor te gaan met zijn toestel wat lijkt op een Easy Star.....
-Bij een club gaan en leren aan de kabel..............
-Veel simmen alvorens dan in het echie te gaan vliegen..........
-Met mij nog een aantal keren aan de kabel en daarmee mijn Hype Wow goed vliegend zien te krijgen en vooral te houden.
Ik weet niet hoe hij het wil gaan aanpakken.
Weet wel dat ik hem hoorde praten over eerst eens flink te simmen.
Dat lijkt mij in zijn geval erg verstandig.
Vr Gr E

Ik heb een oogafwijking en kan daardoor vrijwel geen diepte zien.
Het heeft bij mij langer geduurd om te leren kijken hoe de positie van het vliegtuig in de lucht is.
Het vliegen gaat me aardig af maar heb door mijn handicap wel een aantal keren in de bomen geland.
(ons veld is ermee omringd)
Ik ben me bewust van mijn handicap en realiseer me dat het me af en toe een vliegtuig kan kosten. Ook realiseer ik me heel goed dat een modelvliegtuig veel letsel kan veroorzaken.
Daarom ben ik extra voorzichtig en zal nooit dichtbij mensen gaan vliegen.

Voor autorijden geldt de volgende regel:
Je mag autorijden met 1 oog mits je het oog minimaal 3 maanden mist.
Daarna ben je voldoende gewend om deel te kunnen nemen aan het verkeer.

Laatst bewerkt:
Op flinke afstand (en zonder referentie aan de grond) kan niemand meer goed afstand schatten, ook niet met 2 ogen. Daarvoor staan onze ogen gewoon te dicht bij elkaar. "diepte" is een functie van "afstand".
Dat we het toch aardig kunnen gokken komt omdat we het formaat van ons toestel kennen; maar dat zou met 1 oog ook moeten lukken.

Dus dat maakt niet zoveel uit. Problemen kunnen zijn, "zit ik vóór of achter die boom?" enzo.

Ja dat klopt. Tot een meter of 50 kun je met je 2 ogen aardig de afstand inschatten. Bij grotere afstanden lukt dat niet meer en ga je dus op andere zaken letten zoals de afmetingen van het voorwerp. Een collega van met kijkt met 2 ogen maar kan ook geen diepte zien omdat hij in z'n jeugd problemen heeft gehad met één oog waardoor z'n hersens niet hebben geleerd om 3D te kijken. Hij heeft daar weinig problemen mee behalve dat parkeren van de auto soms wat lastig gaat. Hij is aan het leren heli vliegen en ik heb hem nog niet horen klagen over z'n gebrek aan diepte zien.

Back