Geen garantie op accu's ??

Pas met wat jongens een mini eco gekocht (4 stuks totaal)
Dat gaat dus leuk worden in het zwembad.

Nou mooi niet blijkt mijn accu kapot te zijn (6v ipv 7,2v) dus snel leeg.
Ik terug naar de winkel, zit er geen garantie op.
Sterker nog men zei dat dat heel normaal was dat je geen garantie krijgt op accu's(en overige elektronika).

Hebben de accu (NiMH 7,2V/900mAh)nog wel even snel geladen met 2A en gaf toen opeens wel 8,4v.
Zal hem thuis maar even op zijn donder geven.

Toch raar, geen garantie, als je dus een defekt pakket meekrijgt heb je dus vet pech.
Eerst maar testen in de winkel en dan pas betalen lijkt mij.

Tja, er kan altijd een rotte cel tussen zitten.
En probeer dan maar te bewijzen dat die al kapot was toen jij hem kocht....

Dat gaat gewoon niet lukken.
Even meten welke cel het is, en dan een nieuwe tussen solderen.

Op elektronica zit trouwens normaal wel garantie, dat heeft er niks mee te maken.

ps. Als je accu net geladen, zou die een spanning van ongeveer 9V moeten hebben. voor meer info over accu's:
Nimh
NiCd

Ik had dat ook met mijn Robbe Steel Crusher (stadium truck) van Robbe.

Na 2 maal laden met de bijhorende lader waren de batterijen niets meer waard.

De winkel heeft mooi garantie gegeven en mits kleine bijbetaling zelfs een upgrade van de batterijen.

>Sterker nog men zei dat dat heel normaal was dat je geen garantie krijgt op accu's(en overige elektronika).

zelfde winkel, mijn nieuwe robbe regelaar kapot na 2x varen. Geen brandmerken, noch vochplekken. Was wel 3 maand weg naar reparatie maar ik heb hem nu terug van de winkel (zou moeten in orde zijn - nog niet getest)

service en stock zijn voor mij het grote verschil tussen winkels, en dit is de reden waarom ik bij bepaalde winkels NOOIT meer kom.

Patrick

michiel b zei:
Op elektronica zit trouwens normaal wel garantie, dat heeft er niks mee te maken.

Nou volgens hun niet.
Zij kunnen namelijk niet zien wat er gebeurd is met de regelaar/zender/ontvanger etc. daarom geen garantie.

Item kan wel opgestuurd worden naar leverancier en dan maar afwachten, betalen of niet.

Dat klinkt als een winkel hier in de buurt, wij hadden ook een splinternieuwe accu gekocht en deze bleek al direct een kapotte cel te bevatten. Wij kregen toen ook geen garantie onder dezelfde noemer. In mijn ogen is dat dus niet correct. Vele andere winkels geven wel garantie hierop of zijn vrij coulant in deze. Als ik nu nog om de een of andere reden in die winkel een accu wil kopen dan wil ik die in de winkel uitproberen/belasten en doormeten.

Er zal ook wel verschil tussen de ene en andere klant gemaakt worden.

Ik heb nooit geen problemen gehad.

Eenmaal een Sonneschein accu 12 volt 5.7 Ah geladen in de boot en binnen 5 minuten leeg, weer geladen en weer na 5 minuten leeg.
Naar de Dealer en die heeft hem opgestuurd naar fabriek, heb er wel een nieuwe voor gekregen.
Nu zit deze Dealer niet meer in Groningen maar Rotterdam.

Als je een kant en klaar accupakket koopt heb je altijd garantie (is wettelijk geregeld) tenzij je vooraf, dus voordat je gekocht hebt, anders overéén gekomen bent (mag als er 'moverende' reden voor zijn).

Staat dit in de garantie voorwaarden, géén garantie op accu's dus, dan is dat ongeldg, de wet kan nooit ongedaan gemaakt worden in algemene voorwaarden.

Het is zelfs zo dat als je accupakket binnen 6 maanden defect raakt de wet er zelfs van uitgaat dat het bij aankoop deze reeds defect was en de leverancier (=is de gene van wie jij gekocht hebt, dus niet de fabrikant of importeur) moet je 'garantie' geven, tenzij hij overtuigend misbruik kan aantonen.

Iets lastiger wordt het als je wijzigingen aangebracht hebt, bijvoorbeeld andere stekers aangesoldeerd, maar als dit 'proffessioneel' gedaan is mag dit géén echt discussiepunt zijn.

Maar maak je van losse cellen een pakket, dan wordt jezelf min of meer de 'producent' en is garantie erg lastig te verhalen ....

Als je een kant en klaar accupakket koopt heb je altijd garantie (is wettelijk geregeld) tenzij je vooraf, dus voordat je gekocht hebt, anders overéén gekomen bent (mag als er 'moverende' reden voor zijn).

Die tenzij vooraf heeft bij dit soort transacties geen waarde, of de garantie termijn moet langer worden dan het wettelijk minimum.

Ook niet na onderhandeling, je hebt dan nl een overeenkomst in elkaar geknutseld, die op het punt garantie niet rechtsgeldig is.
En dan valt het automagisch onder de wettelijk minimum termijn.

Dit noemen ze consument bescherming.

Kninjeba zei:
Nou volgens hun niet.
Zij kunnen namelijk niet zien wat er gebeurd is met de regelaar/zender/ontvanger etc. daarom geen garantie.

Als er géén aantoonbare sporen van misbruik zijn, is dat hun probleem .... garantie heb je, dat regelt de wet ..... bij de rechter win je altijd ....

Kninjeba zei:
Item kan wel opgestuurd worden naar leverancier en dan maar afwachten, betalen of niet.

Laten repareren mag, maar betalen alleen als het aantoonbaar is dat het product door een fout van de gebruiker defect gegeaan is ....

Of een fabrikant of importeur géén garantie geeft heb je niets mee te maken, jij koop iets bij een winkelier en met hem heb je een koopovereenkomst en hij moet je garantie geven ....

Nee joh, niks consumentenbond, dat gaat veels te langzaam.

Rechtsbijstand inschakelen als gewoon praten met de winkel niet wil lukken, gaat veel sneller.

Lang stilgeweest maar het accu probleem is opgelost.
Via Graupner technische dienst opgestuurd naar de fabriek.
Dit weekend een nieuwe accu in de bus gehad.
Klasse, bedankt JvM.

Back