Geen GPS met zender aan op Blade 350

Rhelie

Forum veteraan
Hallo !

Ik probeer mijn Blade 350 QX fpv te krijgen, dat lukt prima maar zodra de zender, (teleporter V3) aanstaat krijg ik geen GPS verbinding meer :mad:

En juist dat is zo belangrijk om leuke opnames te maken met de Blade.

Weet iemand raad ?

Zender te dicht bij de gps?. Probeer eens zonder GPS te vliegen, is ook leuk hoor

Edit: Probeer eens een ander kanaal

Als GPS met een snoertje is dan kan je proberen om vlakbij de gps antenne een ferrietkern te plaatsen.
Stukje aluminium folie onder de gps plakken wil ook nog wel eens verbeteringen geven.

Hoe kies ik een ander kanaal ? en zonder gps vliegen gaat ook wel, maar met gps gaat het beter en kan ik zonder stress en gevaar vliegen.

Als GPS met een snoertje is dan kan je proberen om vlakbij de gps antenne een ferrietkern te plaatsen.
Stukje aluminium folie onder de gps plakken wil ook nog wel eens verbeteringen geven.

De Blade heeft een alles in 1 board, dus dat wordt lastig.

onderop je VTX zit een heel klein paneeltje met "switches"(ik weet het nederlandse woord eventjes niet) als je dan het plastic wegsnijd kan je de switches bewegen (kanalen staan in de handleiding) Over het plastic houdertje van de "switches" zit ook een heel dun folie, daar prik je gewoon met een stanleymes doorheen en je kan de switches ook verplaatsen met een stanleymes

Ik neem aan van niet, Waarom zou je ze er dan überhaupt op doen EN het ook nog een in de handleiding zetten. Ik kan de schakelaars niet bewegen zonder het folie er vanaf te halen.

Ik weet niet hoe dat met jou zit, misschien kan jij iet telepatisch? :D

Het bovenste printplaatje is een fatshark transmiter (van de achterkant) rechtsboven zie je een blokje met wat gele stipjes, dat zijn de channel schakelaars (Links naast de ingang voor de power)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh, zijn dat schakelaars:shock: daar heb ik dus een chirurg bij nodig om die om te zetten ! en ik betwijfel of het wat uitmaakt.

Er zijn toch wel vliegers die ook 5,8 ghz gebruiken met GPS ?

De GPS heeft relatief weinig last van´5.8. Maar elke zender geeft een veld af.
Vaak is een kamera ( de een wat meer als een andere) ook een behoorlijke verstoorder.

De GPS antenne zo ver als mogelijk weg houden van alles wat zendt, incluis weg van de kamera.
Tevens moet de GPS antenne een goed vrij zicht naar de hemel hebben.

Je kunt eens kijken of er wel snel een Satlock is, indien de 5.8 en/of de kamera is losgekoppeld. Dan weet je of er een verstoring plaats vindt.

Zodra ik de zender uitzet, is er in 15 seconden een lock, ook als ik de camera afkoppel, maar als ik dat doe, weet ik niet of de zender nog werkt.

Als je met vtx na 15 sec lock heb

Test het met cam uit vtx aan
Kijk na 10 sec

Of gewoon alles aan zetten en cam stukje verder op

Rob

Bedankt voor deze tip Rob, net even geprobeerd en de cam ongeveer 30 cm van de Blade gezet, en warempel een lock ! Dit betekent dus dat het cameraatje de boosdoener is. De zender zat immers nog onder de romp.

Maar hoe los ik dit probleem op ? Zijn er cameraatjes die niet zoveel afstralen ?

Is een bekend fenomeen.
Een oplossing is meestal het plaatsen van een Toroid ... kort achter de aansluitconnector van de cam.
De voeding en de video draadjes ( dus de 3 draadjes tesamen) een paar keer door de Toroid wikkelen is meestal voldoende om de GPS gerelateerde storing weg te filteren.
De Toroid plaats je dan op het ruggetje van de Camera ( Mijn camera´s zijn altijd voorzien van een transparant krimpkous), waarop de Toroid dan met een drupje contact lijm is vast gezet.

Veel camera´s ( ook bijv. de TVL 600) zijn zelfs onderling niet altijd identiek kwa gebruikte componenten.
Ook al heb je nooit een probleem met een bepaald merk/type... opeens kan je er een treffen die wel stoort. Dus aangeven welke cameraatjes niet zoveel afstralen is niet gegarandeerd.

Laatst bewerkt:
Ik bouw gps nu altijd standaard achter in de staart
Hoe verder hoe beter

En de storring uit cam
Geen idee of dat door bedrading gaat

Ik dacht altijd dat de storring op de zelfde frequentie als gps zat
En dat daarom de gps antenne ( schotel) blind werd

Rob

Hoi Rene volg je fpv draadje met aandacht ;),mag ik vragen met welke cam je vliegt.
Weet ik ook wat mij te wachten staat als ik de fpv set binnen krijg.
Gr Jan.

Back