Geen idee waarom de lipo's bol worden na vliegen

Ik heb een mini titan en vlieg met 2200 mah 3s 25c cellen.
Met het vliegen komt ontlaadt ik ze niet teveel (80%) en met laden minder dan 1c
Toch staan ze na het vliegen iets bol. Dit zakt wel weer............maar dat zou toch niet moeten kunnen???

Waar ligt zoiets aan

hoeveel ampere trekt je setup?
hoe warm voelen de lipo's aan na het vliegen?

Zou kunnen dat je meer A trekt, als de accu kan leveren.... (hoewel dat 55A best veel is voor een mini titan ...)

Het geheel trekt gemiddeld zo'n 20 ampere.......dus makkelijk binnen de specs.

De accus voelen niet warm aan .
Zal wel de kwaliteit zijn.
Of kan het zijn dat als je ze eenmaal iets te ver hebt ontladen dan het proces dan al begint??

Lipo's kunnen bol worden doordat de spanning teveel inzakt, onder de 3V en kan gebeuren door :
1- te diep ontladen, door te lang door te vliegen
2- te zwaar belasten waardoor de spanning extreem inzakt. Dit kan vooral gebeuren tegen de tijd dat de lipo bijna leeg is, dan is de spanning namelijk lager dan in het begin en dan is de kans groter dan hij flink inzakt

Als de celspanning teveel inzakt, dus onder de 3V, dan ontstaat er, door een chemische reactie, een gas wat de lipo doet opzwellen (want het kan niet ontsnappen).
Sommige lipo's kunnen hier beter tegen dan anderen, en herstellen deels, maar goed is het nooit.
In de meeste gevallen zal de capaciteit afnemen. En de inwendige weerstand neemt toe waardoor de afgegeven spanning tijdens belasting afneemt , en dat zie je terug in de prestatie die slechter is. Ook zal hij om dezelfde reden warmer worden.

Bij de meeste lipo's staan de cellen in serie (om de spanning te verhogen) en bij diepontlading/overbelasting hoeft het niet zo te zijn dat ALLE cellen stuk zijn. Er zit altijd spreiding in de individuele cellen waardoor er some maar 1 of enkele opbollen en de rest niet.
Dat herken je ook als je dit pack gaat opladen, dan duurt het balanceren vaak langer dan gebruikelijk.

Als je wilt weten wat er gebeurd tijdens een vlucht kun je een datalogger gebruiken, bv. van eagletree. Deze sluit je aan tussen je accu en je motor regelaar en logt de spanning en de stroom tijdens de vlucht. Na je vlucht kun je de spanning, stroom, vermogen als functie van de tijd inlezen op je computer en dan precies nagaan wat de spanning is geweest en of de stroom te hoog ligt en daardoor de spanning teveel inzakt.

Bas

lipo's bol en heet na varen

Ik heb dit zelfde probleem in mijn boot, ze worden ook gloeiend heet trouwens.

Zal even de setup geven dan hoop ik dat iemand mij kan helpen welke lipo ik dan wel nodig zal hebben.

Ik heb een MHZ shockwave
Robbe Roxxy 3650-4 brushless motor
Hacker master 77A regelaar

Bij zowel een 2200 mah 30c 3s lipo als een 2800 30c 3s lipo gaat de lipo bol staan en wordt gloeiend heet.

Iemand een suggestie welke lipo ik dan wel zou kunnen gebruiken?

alvast bedankt.

Groet Guus

Misschien heb je dan slechte kwaliteit waarbij de aangegeven waardes niet kloppen. Het kan ook een heel oud pack zijn ondertussen?

Ik zou eerst even meten wat de boel aan amperes gebruikt hoor......

Kun je me aangeven hoe ik dit moet meten?

Misschien heb je dan slechte kwaliteit waarbij de aangegeven waardes niet kloppen. Het kan ook een heel oud pack zijn ondertussen?

De 2200 is een zippy welke idd al een tijdje ouder is de 2800 is gloednieuw en heeft pas twee laad cycli achter de rug...

dat kun je meten met de juiste aparatuur.

Ik DACHT dat je ook een normale volt meter (op A stand dan) tussen je accu en regelaar kon zetten, maar dat weet ik niet zeker, ben daar geen ster in ;)

Er is vast wel iemand anders die je dat precies uit kan leggen hoop ik!

een datalogger is dan eigenlijk wel erg handig maar kost je wel geld natuurlijk
Ik gebruik zelf die van eagletree : Eagle Tree –R/C RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder high
die plaats je tussen je accu en je snelheidsregelaar en dan kun je stroom, spanning, vermogen, verbruikte stroom vrij nauwkeurig meten.

bas

De gemakkelijkste test is gewoon even voelen: als je lipo heet wordt doe je het niet goed. Zo'n meetmethode kost je soms wel een accu, en erg precies is het ook niet. Er zijn ook speciale apparaatjes in de handel die je tussen de accu en regelaar hangt die de stroom en de spanning meten en het opgenomen vermogen berekenen. HobbyKing Online R/C Hobby Store : BM-6 Cell Voltage Monitor 2-6S Lipo (New Version))
Je kan ook zelf met de multimeter aan de slag, maar die kan maar een ding tegelijk (stroom of spanning) en je hebt beide nodig voor vermogen, en de meeste kunnen maar tot 10 of 20 Ampere meten.
De prijzen van deze gadgets vallen me allezins mee. De basic dingen zijn natuurlijkook niet al te veel (microcontroller met een lcd en batterij aansluitingen) maar telemetrie voor een paar tientjes is best geinig.

de datalogger lijkt me dan nog de beste optie want wanneer je de boot vrij laat draaien op het drogen kun je nooit het amperage tijdens het varen meten....

Wellicht is het gewoon verstandiger 2 stuks 5000 mah 30c aan te schaffen, weet ik zeker dat het vermogen van de lipo geen probleem kan zijn... kan ik ook nog een 14,8 volt nemen :D kost dan in totaal zo'n 90 dollar...

Laatst bewerkt:
:confused::rolleyes:Bovenstaande reactie is gewoon nutteloos.. hoe gaat dat ooit passen..

Maargoed, meet m eens na het vliegen, op de balanceer aansluiting, als het 1 of meerdere cellen zijn, moet je dat vanzelf kunnen zien..

Als het goedkope cellen zijn, willen de opschriften nog wel eens liegen., dus dat je bijv. een 10C accu hebt ipv 25 c.. Een oude lipo krijgt dit ook naderhand..;)

de datalogger lijkt me dan nog de beste optie want wanneer je de boot vrij laat draaien op het drogen kun je nooit het amperage tijdens het varen meten....
En jou accus werden loei heet tijdens het varen? Niet heel vreemd als een bak met water al te veel werk/moeilijk voor je is.

Wellicht is het gewoon verstandiger 2 stuks 5000 mah 30c aan te schaffen, weet ik zeker dat het vermogen van de lipo geen probleem kan zijn...
Tja, die strategie van 'ik doe maar wat' heeft je tot nu toe twee kapotte accus opgeleverd.

kan ik ook nog een 14,8 volt nemen :D kost dan in totaal zo'n 90 dollar...
met 33% meer voltage gaat er 76% meer stroom lopen, als je motor er voor die tijd niet aan gaat. Zodra je motor kapot is (de magneten gaan bij ongeveer 80 graden kapot) loopt die stroom nog veel verder op. Dus ik denk niet dat jij veel moet gaan experimenteren zonder eerst wat kennis op te doen. Maar het is jouw geld, dus dat hoeft niet.

En het topic ging over een Thunder tiger Mini Titan...

Daarbij, extra gewicht in een speedbootje is vaak ook een no go...

Ik weet niet waar dit allemaal op slaat maarja, als je niets normaals te posten hebt doe het dan niet! lipo's zijn helemaal niet kapot, ik wist niet dat je het amperage ook gewoon kunt meten door de boot vast te houden en dan te laten varen, hoezo zou ik dit ook in een bak doen en niet gewoon in het meer? en hoe kom je er in godsnaam bij dat mijn motor heet zou lopen?

De motor kan tot een 6s lipo aan en je voelt na het varen nog amper dat hij gebruikt is, zo koel is deze nog. regelaar kan tot meer dan 30 volt aan dus daarmee zal ik ook geen problemen hebben. Ik vroeg een advies en heb dit gehad, ik moet gewoon zwaardere lipo's hebben.

En jou accus werden loei heet tijdens het varen? Niet heel vreemd als een bak met water al te veel werk/moeilijk voor je is.

Tja, die strategie van 'ik doe maar wat' heeft je tot nu toe twee kapotte accus opgeleverd.

met 33% meer voltage gaat er 76% meer stroom lopen, als je motor er voor die tijd niet aan gaat. Zodra je motor kapot is (de magneten gaan bij ongeveer 80 graden kapot) loopt die stroom nog veel verder op. Dus ik denk niet dat jij veel moet gaan experimenteren zonder eerst wat kennis op te doen. Maar het is jouw geld, dus dat hoeft niet.

Als een lipo gloeiend heet is geworden en bol is gaan staan, dan zou ik hem niet meer gebruiken in de boot.
Best een kans dat ie de volgende keer uiteen spat.

Heb ook een keer zo'n accu gehad:
2l8vtsk.jpg

Die heb ik gelijk weggedonderd...
Het bolstaan was gekomen door hem te ver leeg te varen. Bij een boot zou ik de lipo cut-off zeker niet onder de 3.3V per cel zetten.

Warm mag ie best worden, maar als ie zo warm wordt dan je hem bijna niet meer beet kan pakken (en daarbij ook nog eens zo bol staat) dan is ie echt niet in orde meer.
Ik vaar nu met turnigy of zippy 5000mAh 30C 3S in mijn boot (Xcalibur met Lehner 1930/6 en een Seaking 90A regelaar). Daarmee gaat het super en de accu wordt handwarm.

Heb je al een beetje met je schroef geëxperimenteerd? Misschien is ie gewoon te groot/zwaar?
Of misschien ligt je gewichtverdeling niet helemaal lekker, zodat ie teveel aan het water blijft plakken en teveel stroom trekt.

Laatst bewerkt:
Back