Geen Jetpower na 2017?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door skycat, 30 aug 2017.

  1. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aan welke 2015 crash/noodlanding Youtube video wordt in het artikel gerefereerd?
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    ik gok deze video
     
  4. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Dat was in 2016,
    Tevens spreekt het artikel van een verschil dat de bewuste video uit 2015 zou gaan om een gecontroleerde noodlanding terwijl anderen spreken van een crash.
    Bovenstaande video lijkt me niet onder de categorie gecontroleerd of noodlanding vallen

    Vinze
     
  5. Dickie

    Dickie Guest

    Deze film: De 3 kist kwam buiten het veld terecht kijk bij 1.48
    Het bovenstaande gebeurde in 2016 toen spatte de gehele kist uit elkaar.



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 aug 2017
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Het grote model dat in de lucht uit elkaar valt heb ik zien vliegen op Jets over pampa in 2016. Toen werd er echter voorzichtig en rustig gevlogen en verliepen de vluchten voorspoedig en veilig. Het model zou gekeurd zijn in Frankrijk.
    Wat ik ervan begreep is dat de bouwer het motorvermogen later heeft verhoogd en dat dit een van de hoofdoorzaken is waardoor het model in de lucht uit elkaar viel.
    Dit doet het modelvliegen in het algemeen natuurlijk niet bepaald goed. Een model mag nooit in de lucht uit elkaar vallen daar is geen enkel excuus voor. Bij twijfel dient een model aan de grond te blijven, ook bij een vliegshow. Een negatief imago raak je heel moeilijk kwijt.

    Heel jammer als dit ten koste zou gaan van jet power.
    Laten we hopen dat het niet zover komt.

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op dat filmpje uit 2016 op 1:48 zie je dat ie inderdaad rechts afbuigt en hij komt nooit meer terug.
    Er loopt daar wel een snelweg en het dorp ligt niet veel verder.
    Ik zie alleen geen rookpluim, die ik wel zou verwachten bij een crash.

    Het zou echt jammer zijn, het is de mooiste en apartste meeting die er in Europa is met vliegers en fabrikanten uit de hele wereld.
    Ook het vuurwerk en nachtvliegen zijn geweldig.
    Ik ben nog steeds verbaasd hoe ze dat voor elkaar krijgen, die hele meeting moet enorm veel geld kosten,

    Verdwijnen van de Jetmesse zou een enorm verlies zijn voor de modelvliegsport.
    Laten we hopen dat het niet zover komt en dat men in Bad Neuenahr inziet dat het goed is voor de hele omgeving want als ik er was ging ik ook in het dorp lekker eten, goed voor de economie.

    GJ
     
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.054
    Locatie:
    BLUB
    Ach.

    Gewoon een paar bureaucratische Bokito's die na 2 jaar even op hun borst roffelen.

    Groet:Robin
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou Robin,
    Ze zijn in Duitsland echt wel flink bezig om modelvliegen daar de kop in te drukken.
    Het lijkt erop dat het nog erger wordt dan hier, nog minder hoog.
    De Grüne krijgen daar steeds meer aanhang dus alles wat ook maar niet natuurlijk is proberen ze van de kaart te vegen.
    Natuurlijk gaat het bij modelvliegen allemaal onder het mom van "terrorismedreiging" want dan pikt het grote publiek het wel.
    Gelukkig hebben ze in Duitsland wel een overkoepelend orgaan die zich hardmaakt voor de modelvlieger en samen met de winkeliers zijn er al wat bezwaren richting de regering gegaan.
    Ik denk dan ook niet dat ze daar het normale modelvliegen kunnen beperken maar zo'n groot evenement is natuurlijk makkelijk.
    Gewoon geen vergunning afgeven en het is weg.
    En aan de ene kant is het natuurlijk wel begrijpelijk als er een model in een dorp of op een snelweg is neergestort maar ik heb daar niets over gehoord.
    Het is ook een gevaarlijke locatie voor dat soort meetings.
    Als je daar op de snelweg rijdt dan is het veld 1000 meter bij je vandaan zijn, je ziet het duidelijk op die heuvel liggen uit de auto.
    Dan ligt er aan de linkerkant nog een provinciale weg, 800 meter van de startbaan en het dorpje is 900 meter van de startbaan
    En voor een turbinekist is 1000 meter niets, dat is een paar seconden vliegen.

    Maar je kan je er druk over maken, als de hoge heren besluiten dat het niet mag, dan is het over.
    Jammer maar helaas.

    GJ
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat was zeker NIET de oorzaak, de constructie van het kielvlak aan de romp begaf het.

    Het zou zeker een groot verlies zijn als deze beurs niet meer plaats zou vinden. Sinds de komst van turbines is dit DE beurs waar vrijwel elke fabrikant uit de hele wereld zijn jetmodellen en turbines vertoont.
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als de noodzaak van een goede beurs er is, en die is er, dan zal er op een andere plek een beurs terug komen. Helaas kan dat ook veel verder weg zijn. Pro-wing is er ook en dat is op 2 plekken mooi verdeeld maar die is qua timing wat minder gunstig. Jet-power is in september ideaal omdat je dan nog de hele winter hebt om te bouwen.

    Anders maar gewoon weer alles via internet bestellen.....
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Prowing is maar op 1 plek, alleen Soest (Noord dus).
    Zuid is in 2016 niet door gegaan en gaat in 2017 ook niet door.
     
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Duidelijk is inderdaad dat het kielvlak het begeeft :

    upload_2017-8-31_9-52-42.png

    upload_2017-8-31_9-54-34.png

    Iedere constructie heeft zijn eigen sterkte.
    De krachten die op een dergelijk model werken zijn zeer hoog, dat kun je heel eenvoudig uitrekenen.
    Voor meskant vlucht is veel motorvermogen nodig, de krachten zijn dan dus ook veel hoger.
    Duidelijk te zien is dat het model tijdens eerdere vluchten veel rustiger vloog en dat de krachten dus ook veel lager waren.

    Grt,

    Arnoud
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2017
  14. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Mischien dan maar naar Nederland verplaatsen:koud:
     
  15. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    neenee, België, hier is er -omzeggens- géén beperking op gewicht... ;-)
     
  16. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Volgende week vrijdag ga ik er in elk geval nog heen en hoop toch dat zulke evenementen blijven bestaan.
    Het is toch een mooi dagje uit en ook gewoon heel nuttig om je weer goed te kunnen orienteren naar een nieuwe kist.
    De duitsers kunnen dit nou eenmaal perfect organiseren.
    Als het in Duitsland al niet meer mogelijk is dan hier in Nederland zeer zeker niet ben ik bang voor.
    Belgie mag natuurlijk ook is voor mij qua afstand niet veel verder.
     
  17. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    368
    Locatie:
    België
    Groot,.. groter...,grootste,... (1/2 schaal, 120kg enz.. )dat maak de meeting kapot ( eender welke meeting) en dat mag je nog organiseren waar je wil.
    Het is op die manier een stok die je geeft aan de buitenstander, die onze hobby niet deelt waar hij mee gaat slaan.
    Het spijtig voorval van vorig jaar maakt in één klap de hele hobby kapot en jaren van werk en organiseren.
    En dan liep het nog af zonder enig gevolg. (ik heb het ook gezien)
    Ook al is het een prestatie om te zien en wat het ook is opzich, in mijn ogen is de term modelbouw ver zoek in dat verhaal.
    Ik hoop dat dit event mag blijven en kan overleven.
    "That's just my two cents"
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  18. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik vertrouw erop dat iets waar zoveel geld mee gemoeid gaat wel een nieuwe locatie gaat krijgen.
    Als het dan wat verder is, is dat de perfecte uitvlucht om wat langer te gaan.
     
  19. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Grote onzin dat de crash van vorig jaar het probleem is. Als alles goed gegaan was dan was het een super evenement. Stel dat een kleine jetje dit jaar het publiek induikt dan is het gebeurt. Een aantal jaren geleden kwam ook een Tornado over de camping en crashte tussen de geparkkeerde auto's zo'n 200 meter achte de flight-line.

    Natuurlijk heeft de klap van vorige jaar en het jaar daarvoor niet meegewerkt. Als standhouder hoop ik dat we volgend jaar weer van een JetPower Messe kunnen genieten zonder al dat gedoe.

    Het blijft techniek en er kan altijd wat misgaan echter kijk naar de impact. De snelweg iets verder op is gevaarlijker.

    "Mijn visie"
     
    Berto vindt dit leuk.
  20. Peter jets

    Peter jets

    Lid geworden:
    20 sep 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Hallo allemaal,
    Het ging om een buitenlanding van een jet in 2015. Niet de crash in 2016!
    Het betreffende model in na reparatie de zelfde (of de volgende) dag weer gevlogen.
    Tipisch Duitse treiterij. Winnie ohgard heeft de jetpower toen niet onderbroken...
    Het ging dus eigenlijk om niets.
    Slycat, je visie is ook de mijne.

    Het gaat om politiek, niet modellvliegen.
     

Deel Deze Pagina